An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Citizen Kane: 75th Anniversary  (DVD) Citizen Kane: 75th Anniversary

Udgivet 15. november 2016 af Warner Bros. THT1000619670 / UPC# 883929555222

Citizen Kane: 75th Anniversary  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 129.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. RKO Pictures - 1941
USA - Sort/Hvid - 119 min
Ønskeliste
Drama
Filmens specifikationer
Original titel: Citizen Kane
Dansk titel: Den store mand
Instruktør: Orson Welles
Medvirkende:
Charles F. Kane  Orson Welles
Jedediah Leland  Joseph Cotten
Susan A. Kane  Dorothy Comingore
Mary Kane  Agnes Moorehead
Emily M. Kane  Ruth Warrick
James W. Gettys  Ray Collins
Herbert Carter  Erskine Sanford
Mr. Bernstein  Everett Sloane
Jerry Thompson  William Alland
Raymond  Paul Stewart
Vis alle medvirkende...
Stikord: Klassiker
Flashback sekvenser
Journalist
Politik / Politisk
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:   NTSC DVD-pladen har regionalkoden 1.Region:
Oprindelse:  USA

Uden danske tekster

Tekster: Engelsk
Fransk
Spansk
Sprog: Engelsk
Spansk

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 39

Gennemsnit: 9.6 ud af 10

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Niels Ole
Mogens
Thomas
Søren
Morten K.

News on the March!

I en alder af blot 26 år lavede Orson Welles filmen Citizen Kane. En film, der vil blive husket i al evighed, først og fremmest fordi den på så mange måder var forud for sin tid. Filmen handler i al sin enkelthed om en journalist, der forsøger at finde meningen med ordet "Rosebud", som var det sidste ord fra rigmanden Charles Foster Kane. Charles Foster Kanes utroligt spændende liv bliver igennem filmen fortalt af tidligere venner og kolleger, som har været tæt inde på livet af den magtfulde mand.

Orson Welles valgte at arbejde sammen med fotografen Gregg Toland, hvilket skulle vise sig at blive et meget succesfuldt bekendtskab. Welles og Toland brugte det dengang nærmest helt uhørte deep focus til at filme mange af filmens scener. Brugen af deep focus er uden tvivl noget af det, der har gjort Citizen Kane så populær. Mange filmiske teknikker blev opfundet i 10’erne og 20’erne, men det var ting, som de fleste instruktører ikke turde benytte sig af årene derefter. Orson Welles opfandt ikke nogle nye teknikker, men han var den første nogensinde til at benytte dem alle. Især var hans brug af lys og skygge helt exceptionelt i Citizen Kane. Dette er noget af det, der har fået filmen til at skille sig ud fra langt de fleste film lavet i den periode.

Citizen Kane er fortalt på en så fængslende måde, at man den dag i dag stadig bliver underholdt. Man bliver som publikum fanget af mystikken omkring Rosebud, men alligevel glemmer man Rosebud, når man ser tilbage på Charles Foster Kanes liv, og man igennem filmen opdager, at hans liv egentlig er mere spændende, end hvad den egentlige betydning af Rosbud er.

I Citizen Kane har Orson Welles bevæget sig langt væk fra Hollywoods standarder, blandt andet ved at lade klippene fortælle historien. Hitchcock lavede flere gange grin med de fleste amerikanske film, fordi de blev lavet som tænke-højt film. Det vil sige, at intet bliver overladt til publikum. Hele historien bliver fortalt af skuespillerne, som var det en bog, de læste op af. I Citizen Kane ser vi mange eksempler på, at Orson Welles vælger at fortælle historien gennem billeder i stedet for gennem tale. Eksempelvis kan jeg nævne morgenmadsscenen med hans kone. I den scene bliver det meste af deres forhold beskrevet gennem klip og meget lidt dialog.

Filmen er efter sigende bygget op over den daværende rigmand, William Randolph Hearst, som dog ikke havde givet sit samtykke, og Orson Welles har aldrig selv bekræftet dette. Hearst lagde sag an, men intet blev nogensinde bevist.

American Film Institute har kåret Citizen Kane til at være den bedste film nogensinde. Om dette er retfærdigt, er uden tvivl op til den enkelte person, men der kan aldrig være nogen tvivl om, at Citizen Kane skal nævnes, når man snakker om de største klassikere nogensinde i filmhistorien.

Thomas

Brugerne skriver om Citizen Kane:

Anmeldt af ch, Odense C 26. april 2014
Avisbladkongefilmen
Et kæmpe hul i min liste over berømte film, som jeg aldrig havde set er lige blevet lukket, idet jeg lige har set Citizen Kane for første gang. Jeg var dog selvfølgelig godt bekendt med, HVOR berømt og lovprist filmen er, så jeg havde sat forventningerne højt. Nu må jeg så sige, at jeg godt kan forstå, hvorfor især amerikanerne værdsætter Citizen Kane. Historien om en fattig dreng der bliver avisbladkonge og vil være guvernør er jo the american dream, hvor man går fra zero to hero. Citizen Kane er utrolig flot fotograferet med stemningsfulde skyggevirkninger, som man kun kan generere så flot i en sort/hvid film, og man mærker hvordan der må være tænkt over hver enkelt billedkomposition. Dog vandrede mine tanker flere gange under filmen, og det er hos mig normalt tegn på kedsomhed. Jeg tror især det skyldes, jeg ikke følte man kom helt ind under huden på personerne, og ikke blev emotionelt nok berørt af dem og deres oplevelser, og der springes også en del i historien, som især går ud på at finde ud af, hvad Kane mente med sit sidst sagte ord, Rosebud. Så Citizen Kane er ikke så perfekt og spændende som jeg havde håbet, men rent billedkompositorisk og fotografisk er den virkelig flot. Den er nok ikke blandt de 10 bedste film jeg har set, men den har absolut nogle ubestridelige kvaliteter.

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 19. december 2011
Aviskongen Charles
Verdens bedste film må nok hellere ændres til at være en af verdens bedste, selvom den bestemt ikke er fejlfri. Men hvis man indsnævrer betegnelsen til at skulle dække den bedste film om et avisimperium og om manden bag det, så er spørgsmålet om der længere kan tales seriøst om konkurrence! Det mener jeg ikke at der kan. DEN STORE MAND er simpelthen filMEN om et avisimperie. Men der ER skavanker: selvom filmen er godt fortalt, så hopper den noget rundt i det og der er mange af karaktererne der fremstår noget løst tegnet. Desuden virker mange af dem ikke overbevisende i deres alderdomsmake-up. Et frygteligt eksempel er f.eks. Joseph Cotten på plejehjemmet! Dialogen er heller ikke ramt helt rigtigt og virker overeksponeret mange steder, specielt i de dramatiske og afgørende scener. Det virker som om at Welles har været usikker på om publikum kunne følge med hvis han ikke skar det ud i pap. Rammehistorien er i bedste fald lidt ordinær og i værste fald kedsommelig også fordi at den egentlig ikke rigtigt fører til noget, hvilket måske er tilsigtet men man er ikke blevet meget klogere på hverken tiden under eller efter Charles Foster Kane.
Til gengæld må man så sige at filmen er stemningsfyldt og der er mange uforglemmelige scener som drengen i sneen, Kanes sammenbrud og den afgørende slutscene. Filmen klinger bagefter i erindringen og særligt altså billedsiden er virkelig god og Bernard Herrmanns musik passer rigtigt godt ind i historiens dramatik.
Når filmen er blevet udråbt til verdens bedste så tror jeg at det bl.a. hænger sammen med den måde den blev modtaget på. Det var en usædvanlig filmoplevelse i samtiden og Welles VAR meget innovativ. "Citizen Kane" har været til inspiration for flere generationer af filmmagere og dens indflydelse på filmsproget kan ikke overvurderes. Når dét så er sagt, så har den sine brister (som den måske altid har haft og ikke kun som en følge af tidens tand?) og Welles fandt måske heller aldrig sit ståsted efter denne film.
Men efter 70 år er det stadigvæk en enestående oplevelse omend med en række oplagte svagheder. Se eller gense den!

Anmeldt af Monkeyman, København S 23. april 2008
Hvem var Charles Foster Kane?
Orson Welles spiller, instruere, producere og har selv skrevet manuskriptet til denne fantastiske film, der muligvis er og måske fortjener titlen, som verdens bedste film.
Welles giver den hele armen, og udlægger historien om Kane, med stor passion, glød og innovatisme, og man bliver ved første øjekast tiltrukket af filmen og dens helhed. Det er tydeligt at for 1941 film, så er Citizen Kane langt langt foran dens tid, og sementere Welles'es højdepunkt i hans karriere, men desværre med tiden også hans fald.

Gå ikke glip af denne film, det er et sandt mesterværk!

Anmeldt af Karsten Falkbøll Pedersen, Faxe 1. februar 2008
"CITIZEN KANE vs. CITIZEN TOXIC"
Rosebud.......
Smag og behag, det udtryk kender vi vist alle sammen - ja selv her på siderne bliver det brugt ofte.. når to "anmelder-amatør-kamphaner" har batlet længe nok, og evt. nået til det sted hvor man allerede har' kaldte hindanden for en svedig Mads Mikkelsen, der hiver sig selv i banditten til en Harry Potter-film.. Så kommer den næsten altid - Oh ja, smag og behag.
Måske nogen gange, er det slet ikke "smag og behag" det drejer sig om - måske nogen gange, er det - "Er du MODEN endnu"?.. Er du KLAR? til noget nyt, eller i det her tilfælde "CITIZEN KANE"...
Og nej det er jeg ikke!.. og dog?...
Lad mig sige det sådan 'her.. Selvfølgelig er der noget der hedder "smag og behag" - men 'en god film er stadig en god film!.. og det kan du ikke tage fra den.. Fuck ja! - CITIZEN er en god film, men er du moden, og jeg tror den ligger der - men jeg kunne jo tage fejl?. Et eksempel - Du syntes at "HOSTEL" er noget rigtigt skrammel, splat er for 16 årige "Stonere" der ruller en fidro når forældrene har råbt godnat, og sidder i tusmørket og fniser af Otis og Henry der ordner en "hi-fi hustler" med et meget lille SH.. eller bliver ved med at skrige af grin over Kineseren i FARGO, der siger "you sutch a super lady". - Nej det tror jeg ikke.. Jeg tror nogen gange er man bare ikke klar.
Det ville jo lyde lidt underligt - "Er i smag og behag?.. 1 - 2 - 3 - KØR!". Det vil man jo ikke sige, hvorfor? - fordi det lyder "flyvsk". ergo - Klar eller Moden, skære mere ind til benet.
Så lad mig komentere lidt på filmen også.. Jeg giver "CK" 3 stjerner, alene pga. jeg syntes den er god, og jeg vil anbefale den til alle der holder af film med substans, jeg har meget svært ved at se den skulle nærme sig den status den har - jeg er helt sikkert imponeret over den energi Orson har lagt for dagen den gang, og du kan se at Citizen K. stadig skinder i gennem den dag i dag fra skygge-spillet i"Eraserhead", til (i see something i like - i take) i "Scarface".
Så nu bliver den sat ind ved siden af "the Queen of Africa" på hylden, og der kommer den nok til at stå fint.. Der' er jo trods alt også noget der hedder SØNDAG. Nåh ja.. Rosebud! - det betød Fisse!. (det er sku da meget sjovt ikk)

Anmeldt af vandelay, Ølstykke 27. juli 2006
Welles' bedste.
Der er nogle film man næsten ikke orker at skrive om, fordi alt er sagt. Jeg er ikke sikker på at den ligefrem er verdens bedste film (på min liste indtager den en 3. plads), men Welles' bedste er det dog.

Anmeldt af Kalle Marx, Esbjerg 28. marts 2006
Den store mands vigtigste testamente
Det omdømme denne film har er måske dens største svaghed. Som nr. 1 på AFI's liste over århundredets bedste amerikanske film og mange andre "anerkendelser" gør at folk der ser filmen går ind alt for kritisk. Jeg siger ikke filmen nødvendigvis er verdens bedste, men den skal bestemt ikke undervurderes, og enhver med evnen til at fokusere bør ikke snyde sig selv for denne oplevelse.

Sandt nok, der lægges meget vægt på tekniske detaljer og ja, Citizen Kane er en milepæl uden lige, nyskabende og langt, langt forud for sin tid. Der er også en mening med alle de tekniske detaljer som dybdeskarphed og alt det andet "smarte", og hvis man åber øjne og ører ser man det: Perfekt fusion der fremmer meningen med filmen. Mange siger at dette er substansen i filmen, men jeg er langt fra enig. Orson Welles formår at fortælle en dyb og følelsesmættet historie om en mand der har alt, men samtidig intet af egentlig betydning.

Der er utrolig dybde i filmen, masser af fantastiske ting som man kan lære med tiden, fx de mange fantastiske billeder og scener, eller måden den opbygges på: Starten med en "newsanchor"-agtig stemme der giver filmen en mekanisk kvalitet før man ved noget særligt om Kane(og slet ikke som person) og hvor hans liv vises overfladisk i klip som i en falsk tv-hyldest, til senere i filmen hvor der uddybes og udbygges i takt med at Charles Foster Kane's liv udlægges og hvor man lærer hvem han er. Altså Kane's liv afspejles i måden Welles lægger filmen ud på, rent teknisk/visuelt. Enhver scene går op i en højere enhed, alt er stort set essentielt for strukturen. Alt er nøje gennemtænkt og placeret og der er simpelthen intet overladt til tilfældigheder overhovedet. Welles bruger filmmediet til at fortælle historien. Han skaber og kommenterer med lys, kamera og omgivelser og skaber nogle helt igennem åndeløst betagende billeder. Det er jo fantastisk.

Anmeldt af ChelseaHotel, København SV 26. marts 2006
Jeg har hørt et sted at Citizen Kane eftersigende ikke var særlig populær da den kom ud: Behagede hverken the studios eller publikum. Og for at være ærlig, så forstår jeg det godt. Citizen Kane har altid forekommet for mig som en film lidt for de inviede. Hvis man ikke lige er interesseret i dybdeskarphed, kameravinkler og (vist nok) linser, så kan den godt virke lidt dræbende. Fortællestilen er da meget interessant fundet på, men ødelægger også hvert spændingselement der eventuelt kunne have været der. Man kommer heller aldrig rigtig ind under huden på nogle af figurerne, så det er svært rigtigt at føle med den.

Personligt foretrækker jeg nok en film der underholder mig .... på et eller andet led ...

Anmeldt af Rasmus, Aalborg SØ 20. juni 2005
Historiens Bedste Film?
Citizen Kane bliver ofte betegnet som den bedste film nogensinde lavet. Den slags er selvfølgelig altid åben til debat. Personligt er der nogle film, som jeg sætter større pris på, men Kane ER fremragende. Filmen er først og fremmest blevet mejslet ind i filmhistorien på grund af dens mange tekniske innovationer, og på grund af den megen opmærksomhed som Orson Welles' person tiltrak sig før og under produktionen. Men ser man bort fra disse aspekter, gemmer der sig faktisk en utrolig fascinerende fortælling fyldt med interessante nuancer og detaljer. Welles er god i hovedrollen, og manuskriptet rammer plet. Filmen fortjener derfor så afgjort sin klassiker-status. Men om det ligefrem er den bedste film nogensinde...... Diskussionen fortsætter!!!

Anmeldt af Pintoz, Herlev 11. marts 2005
´giver Svend Erik ret i det hele--- hehe...

Anmeldt af Svend Erik, Løkken 11. marts 2005
Lidt kedelig, men betydningsfuld
Jeg har læst og hørt meget om Citizen Kanes forskellige kvaliteter; dybdeskaphed, montage, fortælleform, samfundssyn osv. På den baggrund kan jeg sagtens få øje på dens betydning for filmskoler og filmstuderende - ligesom jeg kan med Potemkin, Birth of a Nation, Åndeløs m.fl. Men for at være helt ærlig, så mærker jeg altid kedsomheden lige om hjørnet, når jeg ser denne film, der virker meget "tænkt". Det er ikke en af de 10, jeg tager med på en øde ø.

Ret din egen anmeldelse af Citizen Kane - klik her

Start en debat om filmen Citizen Kane - klik her

Start en debat om denne udgave af Citizen Kane: 75th Anniversary - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45