An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Bittersweet Life, A  (DVD) Bittersweet Life, A

Udgivet 26. april 2006 af Tartan Video TVD3598 / UPC# 5023965359827

Bittersweet Life, A  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 159.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. 2005
Sydkorea - Farve - 120 min
Ønskeliste
ActionDramaAsian Cinema
Filmens specifikationer
Original titel: Dalkomhan insaeng
Dansk titel: Bittersweet Life, A
Instruktør: Kim Jee-woon
Medvirkende:
  Lee Byung-heon
  Kim Young-cheol
  Shin Min-ah
  Jung-min Hwang
  Kim Roi-Ha
  Oh Dal-soo
  Kim Hae-Gon
  Lee Mu-young
Stikord: Gangster
Hævn / selvtægt
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:  PAL DVD-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse:  England
Features:
Ja Anamorphic (16:9) Ja Trailer
Production Notes Music video
Ja Documentary Music score
Commentary Fact track
Ja Interviews Gallery
Multi-angles Cast & Crew
Hidden Features Outtakes
DVD-Rom features Deleted scenes
Antal plader: 1Denne udgivelse indeholder 1 plade(r).
Billedformat Lydformat Sprog Tekster
Letterbox
DD 5.1
DTS 5.1
Koreansk
Engelsk
Aspect Ratio Kassette Pladetype Faste tekster
2,35 : 1 Keep Case DVD9 Ingen

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 10

Gennemsnit: 9.9 ud af 10

Du kan også stemme.   


A Bittersweet Life

Instruktøren Kim Jee-woon brød for alvor igennem med A Tale of Two Sisters, der var en fantastisk gyser med et helt unikt visuelt udtryk. Den blev et kæmpe hit over hele verden og var med til at åbne endnu flere øjne for koreansk gys. Og hvordan skal man så følge op på sådan en succes? Hvad med at kaste sig ud i en ultra-brutal gangster/hævn-film, der stolt kan stå på hylden ved siden af et mesterværk som Oldboy?

I syv år har Sun-woo arbejdet for gangsterbossen Kang, og han har adlydt den mindste ordre uden at stille spørgsmål. Kang stoler så meget på sin højre hånd, at han lader Sun-woo holde øje med sin elskerinde, mens han er ude af byen. Sun-woo får helt klar besked: Hvis han ser, at elskerinden er sammen med en anden mand, skal han slå hende ihjel. Sun-woo holder godt øje med elskerinden, men da han opdager, at hun rent faktisk har en kæreste, kan han ikke få sig selv til at dræbe hende. Det skal vise sig at blive en grusom fejltagelse. Chefen straffer ham hårdt, men Sun-woo giver igen af samme skuffe, og snart flyder blodet i Koreas underverden...

Starten af A Bittersweet Life er et perfekt eksempel på filmens stil. Sun-woo sidder ved et bord i den restaurant, han bestyrer, klar til en nyde en simpel dessert i ro og fred. En tjener kommer hen til hans bord i let løb. Der er et problem. Der er brug for Sun-woos assistance. Han giver sig tid til at smage på desserten, før han rejser sig og går målrettet igennem de imponerende lokaler. Han knapper jakken undervejs. Med et knips udpeger han noget, der er faldet på gulvet, for en tjener, der skyndsomt fjerner det. Sun-woo udstråler kontrol og indgyder respekt. Intet undgår hans blik. Han fortsætter ned i kælderen til et af de specielle privatrum. Her venter en gæst, der tror, at han kan tillade sig hvad som helst i denne restaurant. Han tager fejl. Sun-woo banker ham til blods med de bare nævner. Uden at fortrække en mine.

Der er en fantastisk ro over A Bittersweet Life. Man fornemmer de æresbegreber, der præger Sun-woos verden, og hans frustration, når reglerne i denne verden bliver overtrådt. Når Sun-woo gennembanker den ubehøvlede gæst i åbningsscenen, er det ikke bare fordi, han har fået besked på det. Det er også, fordi gæsten overtræder netop de regler, Sun-woo har viet sit liv til at overholde.
     Det tragiske er selvfølgelig, at Sun-woo ender med at blive offer for sin egen overbevisning, da han ikke udfører den opgave, han bliver bedt om. Han er faktisk dødsdømt fra det øjeblik, han lader sine følelser få overtaget. Det ved han godt. Men selvom han har overtrådt reglerne, forventer han stadig, at alle omkring ham overholder dem, når de straffer ham, og derfor eksploderer situationen i et voldsorgie.

A Bittersweet Life er en fantastisk oplevelse. Hård og kompromisløs i sine voldsscener og med stænk af sort humor. Det er dog kontrasten mellem volden og de stille øjeblikke, der gør filmen så mindeværdig. A Bittersweet Life kan sagtens stå på egne ben, men sammenligningen med Oldboy er både uundgåelig og nødvendig. Der er nemlig ikke rigtig nogle andre end koreanerne, der kan finde ud af at lave denne her slags film.
David

Specielt om denne udgivelse:

  • Interviews med skuespillerne og filmholdet
  • Optagelser fra Cannes festivalen
  • Trailer

Brugerne skriver om Bittersweet Life, A:

Anmeldt af Rasmus Lundberg, Valby 11. oktober 2007
Fotogen voldspoesi
Asiatisk kultur er en særegen størrelse og det er der ofte kommet gode film ud af. I ”Hero” og ”Tiger på spring, drage i skjul” fik vi smag for kinesisk kulturhistorie tilsat kropsakrobatik, brud på tyngdeloven og ikke mindst underskønne billeder. I ”Dark Water” får vi med isnende præcision afbildet japanernes hang til overtro i form af spøgelser. Og i Sydkoreanske ”Forår, efterår, sommer, vinter... Og forår” får vi, atter gennem et stilfærdigt og smukt billedsprog, forevist livet som ægte buddhist.
Filmen ”A Bittersweet Life” omhandler dog asiatisk kultur på en anden måde - nemlig ved at fordybe sig i asiaternes filmiske fascination af vold. Ikke siden John Woo’s tid i hjemlandet har vi set et så rendyrket portræt af vold gennem stildyrkelse og stedvist også komplet overdrivelse. Vi har med andre ord sjældent set asiaterne udfolde sig så kraftfuld som når vores hovedperson i ”A Bittersweet Life” nedlægger 10-15 bevæbnede modstandere som udtryk for sin hævniver og sin ekstreme aggression.

Køber man denne præmis, at en vred mand altså ér i stand til at smadre hvad end der står i hans vej, så er det en befriende oplevelse at se ”A Bittersweet Life”, der hverken før eller siden den sammenlignelige hævnfilm, ”Oldboy”, og særligt dens historiske, uklippede slåskamp midtvejs i filmen, mindes at have set mage. Jo, som sagt er disse to film stedvis i samme boldgade som John Woo, men man hverken griner eller smiler som ved synet af en skydegale Yun-fat Chow, når enten Oh Dae-su eller Sun-Woo lader deres indre kamp komme til udtryk i ekstrem vold. Både ”Oldboy” og ”A Bittersweet Life” er vidnesbyrd på, at asien - og i særdeleshed Sydkorea - tager hånd om volden på en spektakulær måde og gør en uforlignelige indsats ud af at udstille den som billedkunst - og det lykkes, særligt med sidstnævnte, i så blændende grad at næsten mister mælet i frydefuldt selskab med de skævøjede genier.

”A Bittersweet Life” er utvivlsomt et overordentligt blæret stykke genrefilm, der bevidst udtrykker sig klarest gennem vold og billedpoesi. Men den er også en troværdig film, en stærk og følelsesmæssig film, der på intet tidspunkt synes at glemme sin hovedpersons plagede besindelse af knugende smerte til fordel for at udføre sit primære erhverv - at klaske smuk og energisk vold i smasken på os med overdyngende hastighed. I modsætning til talrige genrekollegaer så lykkes det nemlig rent faktisk for filmen og dens instruktør Kim Ji-woon at give sig meningsgivende mængder god tid til at opdyrke en fåmælt sindsstemnings og samtidig et karakterarbejde af usædvanlige dimensioner, og selvom ”A Bittersweet Life” unægteligt ér en kaloriebombe af stilfuld action, så er den med det oven i også en sandfærdig og vital dosis af kraftfulde følelser, der springer i øjnene og i hjertet og efterlader sin seer med en følelse af at have fået kroppen pumpet fuld af bly.

”A Bittersweet Life” træder som sagt på mange måder i fodsporene af Chanwook Parks ”Oldboy”, der ligeledes fordybede sig i at portrættere hævnens væsen som en værdiløs virkelighedsflugt og som en forgiftning af alt hvad der udgør et menneskes moralkodeks. På samme vis som Park har Kim Ji-woon sat billeder på hævn med en vild og voldsom film, stopfyldt med genialt opsatte kamerakompositioner, betagende vold og stærk skuespillermimik og ”A Bittersweet Life” er ikke en film, der vil berige sit publikum med en på nogen måde anderledes indfaldsvinkel til hævnens anatomi end den Park allerede har formidlet. Alligevel slår den ”Oldboy” med et niveau eller to, fordi motiverne er klare og effektive, fordi dens følelsesmæssige aggressivitet skærer fuldt igennem og fordi den besidder et mageløst studie i sygeligt velkoreograferet action, der burde kunne lægge verden for dens fødder.
Med andre ord er ”A Bittersweet Life” en uhæmmet voldsom og fantastisk film af den slags, som kun asiaterne kan skrue sammen, og som kun de kan slippe af sted med.

Skriv din egen anmeldelse af Bittersweet Life, A - klik her

Deltag i debatten om filmen Bittersweet Life, A - klik på "svar"

 Forfatter Emne: Bittersweet Life, A
Moe

Bittersweet Life, A Bittersweet Life, A
Se alle titler her
Sendt 2006/05/05 09:12:43 IP: Logget Svar...

A Bittersweet Life

Ja, hvad kan jeg sige om denne perle af en film?
Det kan gøres meget kort: 10/10

Hvis du har set OldBoy, og syntes den er fed, så KØB KØB KØB!

Endnu et bevis på at asian cinema sparker røv.

Start en debat om denne udgave af Bittersweet Life, A - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45