An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Breathless: 60th Anniversary Edition  (Blu-ray) (BD) Breathless: 60th Anniversary Edition (Blu-ray)

Send mig en mail, når den udkommer

Breathless: 60th Anniversary Edition  (Blu-ray) (BD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 199.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Udkommer 9/11-2020

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. 1960
Frankrig - Sort/Hvid - 87 min
Ønskeliste
DramaRomantikKriminalfilm
Filmens specifikationer
Original titel: À bout de souffle
Dansk titel: Åndeløs
Instruktør: Jean-Luc Godard
Medvirkende:
Michel Poiccard  Jean-Paul Belmondo
Patricia Franchini  Jean Seberg
Inspector Vital  Daniel Boulanger
Parvulesco  Jean-Pierre Melville
Antonio Berrutti  Henri-Jacques Huet
Van Doude  Van Doude
Claudius Mansard  Claude Mansard
An Informer  Jean-Luc Godard
Cal Zombach  Roger Hanin
A Journalist  Jean Douchet
Vis alle medvirkende...
Stikord: A Bout de Souffle
Neo Noir
Flygtning / flugt
Mord
Paris
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
Blu-ray pladens specifikationer
Oprindelse:  England Blu-ray pladen har regionalkoden B.Region:

Uden danske tekster

Tekster: Engelsk
Sprog: Fransk

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 10

Gennemsnit: 9.7 ud af 10

Du kan også stemme.   


Åndeløs

Livsnyderen, rebellen og småsvindleren Michel Poiccard flygter til Paris efter at have stjålet en bil og skudt en politibetjent. Her skjuler han sig i en lejlighed hos Patricia, en smuk, ung amerikansk studine, han har mødt på sin flugt. De gemmer sig for politiet og fordriver tiden med sex og med at stjæle biler til finansieringen af deres fælles flugt til Italien.
     I takt med at politiets net strammes, vokser Michels desperation og fandenivoldskhed. Patricia sættes i forhør og må vælge.

Cigaretter, hat, solbriller og målrettet ukonventionel – Jean-Paul Belmondo som Michel Poiccard er et sandt filmikon. Med modspil fra den blændende Jean Seberg ryger han sig gennem en serie af sexede replikker med et frækt, jazzet soundtrack i byernes by.

Dette mesterværk fra "den nye franske bølge" markerede starten på Jean-Luc Godards karriere. Stilren og sexet - À bout de souffle er indbegrebet af filmisk coolness. Filmen, der rystede godt op i filmverdenen, da den kom i 1960, har gjort et varigt indtryk i filmhistorien og inspireret flere af nutidens største filmskabere.
Tekst fra omslag

Brugerne skriver om À bout de souffle (Jean-Luc Godard):

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 31. maj 2006
Filmisk nyskabelse
Jeg tror ikke der er noget at tilføje til de øvrige anmelderes kommentarer til denne legendariske film. Stor filmkunst!

Anmeldt af Anders Nørrevang, København N 3. november 2005
Godard danner skole...
Jean-Luc Godards Åndeløs er en af den moderne films hovedværker, og kan ses som en modreaktion på den stagnerende franske "kvalitetstradition" i midten af halvtredserne.
Samtidig fungerer filmen som en slags ambivalent pastiche til den Hollywoodske gangsterfilm,hvor skurken altid må lide døden grundet Hays Office Code.
Kort fortalt handler filmen om Michel(Belmondo) der er på flugt fra politiet. Han skal hente en check i Paris og forsøger samtidig at overtale filmens kvindelige hovedperson Patricia(Jean Seberg), hvem han har forelsket sig i?, til at tage med ham til Italien.
Selve handlingen er såvidt klassisk, og dermed heller ikke det bærende for filmens store kvaliteter. Det er Åndeløs' form og udfordring af de klassiske filmtekniske konventioner, der gør denne film til noget helt særligt.
På demonstrativ og anarkistisk vis gør Godard brug af grove jump-cuts, on location shots, improviserede panoreringer, "Øjenkontakt" mellem linse og skuespiller,uanede mængder af intertekstualiteter og metafilmiske henvisninger.
Denne legen med filmmediet synes at kommentere på Michels barnlige, eksitensielle søgen, hvor essensen lyde: Lev stærk dø ung, hvilket igen opridser billedet af Hollywoods store stjerner.
Godard har udtalt om filmen, at han ser den som bruddet med den gamle skole. Et brud med den franske, litterære, "æstetisk smukke" film, der i reglen var optaget i dyrt opsatte studier. Han har så at sige søgt at dekonstruere klassiske dyder, og skaber et yderst moderne filmsprog, der med sin skiften i tempo, genrebevidsthed, grovkornede æstetik og "hyldest" til anti-helten danner skole for, New Hollywood, New New Hollywood og Dogme 95 (selvom Trier nok vil benægte det).

Anmeldt af Svend Erik, Løkken 11. november 2004
À bout de souffle
Sammen med Citizen Cane den mest betydningsfulde moderne film. Godard ændrede med ét slag filmsproget og vores opfattelse af filmens fortælletekniske muligheder. Filmens hovedperson (Jean-Paul Belmondo) kom til at danne forbillede for utallige filmportrætter af narcisistiske, amoralske unge mænd. Han lever i en delvist selvkonstrueret virkelighed, hvor han forsøger at leve op til sine amerikanske filmhelte fra især film noir-genren. Jean Sebergs figur er optaget af hans amoralitet, gangsterambitioner og rastløshed men ved godt, hvor det fører hen. Læg også mærke til Jean-Pierre Melville!
Ved siden af sin enorme betydning for filmkunsten og vores oplevelse af film i dag virker filmen stadig viril og vedkommende. Den er et mesterværk.

Ret din egen anmeldelse af À bout de souffle (Jean-Luc Godard) - klik her

Start en debat om filmen À bout de souffle (Jean-Luc Godard) - klik her

Start en debat om denne udgave af Breathless: 60th Anniversary Edition (Blu-ray) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45  
testtest