An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
Følg din ordre
FAQ
Sitemap

Bowling for    Columbine (BRUGT)  (DVD) Bowling for Columbine (BRUGT)

Udgivet 29. juli 2003 DVD3408 / UPC# 5706550034087

Bowling for    Columbine (BRUGT)  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 59.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Varen er på lager (1 stk.)
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. Dog Eat Dog Films - 2002
USA - Farve - 120 min
Ønskeliste
Dokumentar
Filmens specifikationer
Original titel: Bowling for Columbine
Instruktør: Michael Moore
Medvirkende:
  Michael Moore
  Charlton Heston
  Marilyn Manson
  Matt Stone
Stikord: Bowling
Corporate Crime
High School
Massakre
Politik / Politisk
Selvmord
Skoleskyderi
Tragedie
Våben / våbenhandel
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:  PAL DVD-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse:  Danmark
Features:
Ja Anamorphic (16:9) Ja Trailer
Production Notes Music video
Documentary Music score
Commentary Fact track
Interviews Gallery
Multi-angles Cast & Crew
Hidden Features Outtakes
DVD-Rom features Deleted scenes
Antal plader: 1Denne udgivelse indeholder 1 plade(r).
Billedformat Lydformat Sprog Tekster
Letterbox
DD 2.0
Engelsk
Dansk
Norsk
Aspect Ratio Kassette Pladetype Faste tekster
1,77 : 1 Keep Case DVD9 Ingen

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 41

Gennemsnit: 9.0 ud af 10

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Niels Ole
Morten K.

Er de tossede med våben - eller er de bare tossede?

Instruktøren Michael Moore, der opnåede stor succes og anerkendelse med sin dokumentarfilm Roger and Me (1989) og sit skarpe satire tv-show The Awful Truth, har lavet endnu en film i denne genre. Bowling for Columbine handler om USA's yderst liberale våbenlovgivning. Filmens titel er inspireret af tragedien på Columbine High School i 1999, hvor 12 studerende og en lærer blev myrdet af to af skolens elever. Ved at klippe chokerende, autentiske scener fra skolen sammen med interviews med blandt andet medlemmer af National Rifle Association og arkivmateriale om tidligere skydeepisoder har Michael Moore skabt et fascinerende filmisk essay.
    Moore viser aldrig direkte sin egen mening. I stedet lader han de forskellige udsagn og oplysninger stå i kontrast til hinanden. Det er der kommet en spændende og meget kontroversiel film ud af.

Bowling for Columbine vandt 55 års-jubilæums-prisen i Cannes i 2002 samt dette års Oscar for Bedste Dokumentarfilm.
Tekst fra pressemateriale

Specielt om denne udgivelse:

  • Audio: Engelsk DD2.0 Dolby Surround
  • Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk

Brugerne skriver om Bowling for Columbine:

Anmeldt af Monkeyman, København S 6. november 2011
Samfundet på aftrækkeren
Hvis der er nogen der er glade for skydevåben, så er det amerikanere, og heldigvis for dem, så står det i deres grundlov, som en bindende lov, at de har ret til at bærer disse dødsens farlige tingester.
Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at amerikanerne ikke helt har rystet cowboydertiden af sig, hvilket betyder en konstant stigende tal af død og sårede, når det kommer til skydevåben.... ja, rent faktisk er amerikanerne verdens bedste til at meje deres egne ned, hvilket man ikke tror kan ske i et højteknologisk og udvinklet land som USA.
Men tager man et hurtigt kig på deres samfundsstruktur og især dem der er nede på bunden af det amerikanske samfund, så virker det pludselig ikke så underligt, at antallet af skudofre er så høje.... især, når de har grundlovssikret ret til at bærer en uzi eller en Beretta 9 mm.

Så jeg ser heller ikke "Bowling for Columbine" kun som en anti-våben film, men som en film der generelt skyder efter USA skæve samfundsmodel.
Michael Moore's dokumentar film plejer altid at være godt lavet, og dette gælder selvfølgelig også for denne. Jeg er langt hen af vejen meget enig med Moore, men nogle gange kører han lidt for meget i sine egne meninger, så det kan godt være at "Bowling for Columbine" ikke direkte viser Moore's personlige meninger, men der er hvertfald sat sammen, så Moore's pointe kommer frem.

Jeg får dog stadig ondt af gamle Charlton Heston, i scenen hvor Moore går i kødet på ham ´´so to speak´´!!!

Anmeldt af Frank Løvkvist, Tjele 16. juni 2008
Rigtig god dokumentar :) den er spændende og han fortæller sine synspunkter godt og så håber jeg sgu ikke at vi får den amerikanske tilstand til danmark selvom der godt nok er mange skyderier efterhånden.

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 1. april 2004
De skydegale
Jeg mener at det væsentlige at fokusere på er, at filmen rummer et nødvendigt budskab (forfærdeligt ord!)som Moore så giver en subjektiv iklædning. Det er naturligvis ikke en ren dokumentar, men "sandheden" ligger så at sige mellem linjerne: hvad er USA blevet for et land når man kan gå ind i en bank, åbne en konto og få en riffel udleveret? Det er i sin fastholdelse af det absurde, at Moore får denne film til at blive relevant og vedkommende. Jeg ser BOWLING FOR COLUMBINE som en allegori over en syg mentalitet som ikke begrænser sig til USA, men gennemsyrer det vestlige samfund som helhed. På denne måde kan man se filmen som en advarsel og ikke blot et surt opstød.

Anmeldt af McBrain, Vester Skerninge 10. september 2003
Dokumentar?
At kalde BfC for en dokumentar-film er vist en tilsnigelse. Filmen er stærkt subjektiv og tager gentagne gange klart stilling til de problem stillinger den jonglerer med. At skrive at Micheal Moore ikke siger sin mening, direkte eller ikke, mener jeg er helt forkert. Michael Moore er en meget dygtig fortæller og han ved udemærket godt hvad han vil fortælle med denne film. Filmen er god som debat-skaber og som provokation. Det er en film der bør ses mindst en gang og diskuteres mindst 10. Se den og tænk...

Anmeldt af Kristoianlevin, Høng 6. september 2003
Kan Det PASSE
Kan det passe at michal Moore har klippet i interview, med charls heston.
Eller er er det bar noget, jeg har hør.
Håber sq ikke at det er sant, for så er det jo ikke en dokumentar mer.

Ret din egen anmeldelse af Bowling for Columbine - klik her

Deltag i debatten om filmen Bowling for Columbine - klik på "svar"

 Forfatter Emne: Bowling for Columbine
Rocky

Bowling for   Columbine Bowling for    Columbine (BRUGT) Bowling for  Columbine (2-disc) Bowling for Columbine (Criterion) (Blu-ray)
Se alle titler her
Sendt 2003/08/06 23:56:18 IP: Logget Svar...

Bowling For Columbine

Jeg har for nylig købt et eksemplar af Bowling For Columbine dansk version. Inden jeg købte filmen havde jeg set Micheal Morres første dukomentarfilm fra 1989 "Roger & Me", som jeg så på TV2.
Jeg synes Micheal Moore med Bowling For Columbine igen har strikket en god film sammen, med humor, og han er efter min mening god til at behandle de emner han tager op. Med det tænker jeg blandt andet på, at han i denne film viser hvor let det er, at erhverve sig et skydevåben i USA, hvad konsekvenser det kan føre med sig, samt hvad der får amerikanerne til at bevæbne sig til tænderne.
Efter min mening så levede filmen til fulde op til mine forvendtninger, og jeg har ikke fortrudt mit køb.
Har set at "Roger & Me" udkommer i USA og Canada i denne måned på DVD, så tror jeg skal have fingre i den også.
Graugaard

Sendt 2003/08/20 23:09:25 IP: Logget Svar...

Stupid White Men.

Jeg kan ikke være mere enig, Michael Moore er kanon dygtig til at bore dybt ind til de fakta som regeringer, og forskellige grupper ikke vil have ser dagens lys.
Jeg har netop erhvervet mig Michael Moores bog "Stupid White Men" på engelsk, den kan varmt anbefales til alle der syntes at Bolwling for Columbine gik rent ind. Jeg er selv ikke typen der læser bøger, men denne her er simpelthen guld værd. Jeg fatter ikke at det er muligt at lave så meget fusk og svindel indenfor regeringen (og så er det endda veldokumenteret, da der er raporter på alt) og så slippe afsted med det, fordi deres egne folk også sidder i de udvalg der bestemmer om det er ulovligt.
Køb den læs den.
Rocky

Sendt 2003/08/21 22:03:34 IP: Logget Svar...

Tak for tippet

Mange tak for tippet. Jeg kan se om jeg kan finde den på Amazon. Hvor købte du dit eksemplar?
Har i øvrigt fået Roger & Me, som jeg bestilte hos Movie World.
Graugaard

Sendt 2003/08/22 20:06:10 IP: Logget Svar...

Stupid White Men

Jeg har købt bogen da jeg var i London, men du kan gå ind på waterstones.co.uk (de arbejder sammen med Amazon) der kan du få paperback udgaven for £4.
Happy Reading
Caluse

Sendt 2003/08/25 10:00:41 IP: Logget Svar...

Køb af Stupid White Men

---> Rocky - Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor og opholder dig, men Stupid White Men kan erhverves hos boghandleren på hjørnet af Rådhuspladsen og Vestergade i Kbh. Og den kan garanteret osse købes i de fleste andre boghandlere.
Rocky

Sendt 2003/08/25 22:11:26 IP: Logget Svar...

Ang. køb af Stupid White Men

Ok mange tak for tippet, men hvad er prisen for et eksemplar? Jeg har også set den på amazon.co.uk til £4, som personen i det forrige indlæg snakkede om, og det er nu ret billigt.
McBrain

Sendt 2003/09/10 16:23:35 IP: Logget Svar...

Dokumentar?

At kalde BfC for en dokumentar-film er vist en tilsnigelse. Filmen er stærkt subjektiv og tager gentagne gange klart stilling til de problemstillinger den jonglerer med. At skrive at Micheal Moore ikke siger sin mening, direkte eller ikke, mener jeg er helt forkert. Michael Moore er en meget dygtig fortæller og han ved udemærket godt hvad han vil fortælle med denne film. Filmen er god som debat-skaber og som provokation. Det er en film der bør ses mindst en gang og diskuteres mindst 10. Se den og tænk...


Sendt 2003/10/17 15:44:06 IP: Logget Svar...

Ja dokumentar!

Jeg er fuldstændig enig med McBain. Moore giver så sandelig udtryk for sin egen holdning i "Bowling"! Han gør det via bl.a. arkiv klip og skriftlige kommentarer på skræmen. Et god eksempel er interviewet med Lockheed Martin's PR-mand, Evan McCollum. Her bliver McCollum's påstand om, at Lockheed Martin laver våben til at forsvare USA og ikke til at angribe lande eller folk USA måtte være uenige med kommenteret med en montage af arkiv-klip, der fortæller om Amerikansk indgriben i dvs. lande, afsættelse af regeringer, støtte til terrorister, bombninger osv. gennem de sidste 50 år. Dette er klart et udtryk for Moore's egen holdning til McCollum's påstand. Moore mener helt klart McCollum tager fejl. Men det faktum, at Moore konstant på denne måde giver udtryk for sin egen subjektive holdning er ikke ensbetydende med at "Bowling" ikke er en dokumentar. Det er en film der viser en virkelighed, og uanset hvor subjektiv den så måtte være, er den faktuel. Hvis vi skærer ind til benet, tror jeg ikke vi nogensinde har set, eller vil se, en fuldstændig objektiv dokumentar, da jeg finder det koncept fuldstændig umuligt at opnå. En dokumentar vil altid have en grad af subjektivitet, da den altid vil repræsentere den virkelighed den enkelte filmskaber ser og bevidst prøver at formidle. Derfor er "Bowling" en dokumentar!
Le Samouraï

Sendt 2003/10/30 14:44:18 IP: Logget Svar...

Gu' er det da en dokumentar

"At kalde BfC for en dokumentar-film er vist en tilsnigelse. Filmen er stærkt subjektiv og tager gentagne gange klart stilling til de problemstillinger den jonglerer med"

Du har tilsyneladende fuldstændigt misforstået, hvad genren egentligt dækker. Det er *ikke* journalistik, selvom der anvendes visse af journalistikkens virkemidler (interviewet fx.). Dokumentarfilmen er en blandingsgenre, der tager afsæt i både fakta og fiktion og præsenterer et emne med virkeligheden som *udgangspunkt*. Men modsat journalistikken, så kan der ikke stilles krav om objektivitet til dokumentarfilmen. Den har netop karaktér af et partsindlæg, der forsøger at belyse sit tema ud fra en på forhånd valgt synsvinkel. BfC fremstiller virkeligheden, som Moore ser den. Det gør den ved at manipulere og sammenstille for at få den størst mulige, dramatiske effekt. Men det gør den altså ikke mindre dokumentarisk.



Holliday

Sendt 2012/01/17 07:27:11 IP: Logget Svar...

Ja, Moore er en helt

"I had no idea what Moore's agenda was. And he had an agenda. He had it all planned out, completely. I believe that every American has the right to have a gun. We should have the right to protect ourselves." "He lied to me on so many levels. He said that if I would be in his movie, he'd get me in front of the right people, help me make my own movies. He made promise after promise.... Man, he is something. You'd have to get to know him on a personal level."

Mark Taylor, Columbine victim.

Start en debat om denne udgave af Bowling for Columbine (BRUGT) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45