Udgivet 4. november 2003
af 20th Century Fox
|
01103DVD
/
UPC# 5039036003872 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
20th Century Fox
-
1974
USA
-
Sort/Hvid
-
106 min
|
 |
 
|
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
|
TV-system: PAL
|
Region:
|
|
Oprindelse: England |
|
|
Features: |
|
 |
Anamorphic (16:9) |
 |
Trailer |
|
Production Notes |
|
Music video |
 |
Documentary |
|
Music score |
 |
Commentary |
|
Fact track |
 |
Interviews |
|
Gallery |
|
Multi-angles |
|
Cast & Crew |
|
Hidden Features |
 |
Outtakes |
|
DVD-Rom features |
 |
Deleted scenes |
|
Antal plader: 1 |
|
Billedformat |
Lydformat |
Sprog |
Tekster |
Letterbox
|
DD 2.0
|
Engelsk
|
Dansk Engelsk
|
Aspect Ratio |
Kassette |
Pladetype |
Faste tekster |
1,85 : 1 |
Keep Case |
DVD9 |
Ingen
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
|
|
Funny Frankenstein
Mel Brooks’ sort/hvide gyserparodi Young Frankenstein var en stor succes overalt, da den udkom i 1974. Den gale instruktør, der både før og siden har præsenteret et måbende publikum for nogle af filmhistoriens mest lavpandede jokes og smagløse visuelle gags, lavede endelig en film, der var bredt morsom, og som andre end hans egne dedikerede fans kunne grine ad. Det føltes næsten, som om en kærlig styrende hånd udefra havde blandet sig i projektet og fortalt Brooks, hvorledes han skulle bruge sine mange åbenlyse talenter til at gøre denne her film til sin karrieres mesterværk, og ikke bare til en film for tilhængere af pruttescener og lokumsvittigheder. Ved et nærmere studium af baggrunden for filmens tilblivelse finder man da også ud af, at der faktisk var en sådan hjælpende hånd, idet skuespilleren Gene Wilder, der har hovedrollen som den unge Frankenstein, som arver sit familieslot midt inde i Transsylvaniens dystre skove, både fik ideen til filmen og endvidere skrev manuskriptet til den sammen med Brooks. Efter sigende fik Wilder styr på sin vens mest forrykte forslag, ligesom Brooks omvendt forbedrede Wilder’s ideer. Sammen lavede de et manuskript til en film, hvor de fleste morsomme situationer var fint under-spillede, modsat Brooks' normalt højtråbende og dominerende stil, men hvor den trods alt geniale filmmands varemærke som morsom på sin helt egen måde var bevaret. Trist nok nåede ingen af de to, som henholdsvis filmskuespiller og filminstruktør, sidenhen højderne fra dette samarbejde.
Handlingen bygger på den oprindelige historie om videnskabsmanden Frankenstein, der ud af menneskeligt væv og med tilsætning af en hjerne, der har været lagt i sprit, skaber et "monster" med positivt menneskelige træk. Monsteret bryder ud og søger egne veje, men forfølges af en hord af nidkære mennesker, der ikke værdsætter det for dem ukendte fænomen og kun ser det som noget farligt.
Gene Wilder er den unge baron von Frankenstein, der underviser i medicin, men som modtager en opfordring til at begive sig til Transsylvanien, hvor han er udset til at arve sin berygtede bedstefar Victor Frankensteins slot - hvor monsteret i sin tid kom til verden. Den unge arving tager af sted, møder på slottet den mystiske Frau Blücher (Cloris Leachman), den pukkelryggede Igor (Marty Feldman i en pragtrolle) og den kønne blonde Inga (Teri Garr). Igor og Inga bliver begge hans assistenter, for han kan naturligvis ikke holde fingrene fra eksperimenterne. Et nyt monster kreeres, iøvrigt med anvendelse af en del af de originale rekvisitter fra James Whale's originale 1931-udgave af Frankenstein, moderfilmen til alle efterfølgere, efterlignere og parodier. Peter Boyle spiller monsteret, og han er på mange måder filmens kup. Han er frem-ragende som det følsomme misfoster, der må så grueligt meget igennem. Bl.a. tæmmes han af sin skaber til sammen med ham at give et herligt stepdanse nummer af sangen Puttin' on the Ritz for et lokalt publikum. Uventet lurer der en positiv overraskelse til monsteret: Da Frankenstein's kæreste (Madeline Kahn) sidst i filmen dukker op, finder hun monsterets fysiske udrustning så ovenud tiltrækkende, at hun skifter partner. Den sex-fikserede Brooks kan simpelt hen ikke lade være.
Young Frankenstein er en gennemtænkt film, ikke bare på det morsomme plan. Ved hjælp af bl.a. Gerald Hirschfield’s stemningsfulde forografering, John Morris’ enkle, udtryksfulde musik, hvor det samme tema gentages i det uendelige uden at give mislyde, og den flot opsatte scenografi, skabes en atmosfære, som ikke står tilbage for atmosfæren i de oprindelige Universal Studio's monsterfilm. Filmen er naturligvis i sort/hvid, og alt foregår i mørket, hvor kun skæret fra lygter, fakler, stearinlys m.m. skaber lys. Trods den parodiske indfaldsvinkel er der lagt en kærlighed i filmen, som også afslører de implicerede filmfolks kærlighed til de gamle film, de parodierer. Det er, som om de vil sige, at man ikke rigtig kan lave grin med noget, hvis man ikke også holder af det.
I filmen benyttes jokes og morsomme indfald af ret så varieret art. Sproglige jokes er der mange af, som når Igor besvarer et spørgsmål om "Werewolf" (Where wolf?) med "There Wolf" og peger ud i mørket, eller Inga ruller rundt i et hølæs efter at have inviteret Frankenstein på "a roll in the hay". Visuelle jokes er udbredte i filmen: Ansigter på slottets malerier skifter udtryk efter stemningen, Igor (som ikke vil kendes ved sin pukkel) bruger sine ansigtsgrimasser og sin forvredne skikkelse til at skabe uhygge, Frankenstein demonstrerer sine metoder over for en flok studerende ved at mishandle en stakkels gammel mand, der får en skilling for at lade sig udnytte. Falde-på-halen komik er derimod mere sparsom i denne film end i Brooks' tidligere eller senere. Filmens måske mest originale joke kan man vel nærmest kalde af "auditiv" art. Slottets heste stejler og vrinsker, hver gang de hører en eller anden sige "Frau Blücher" et eller andet sted, om det så er på et værelse i en fjern ende af slottet. En typisk Brooks idé, som i sig selv er morsom, og som samtidig giver en klar og utvetydig personbeskrivelse af Frau Blücher: Hun er ikke rar!
Trods Young Frankenstein's fortræffeligheder skal det ikke her overses, at Brooks’ debutfilm, The Producers fra 1968 af mange af hans hardcore fans regnes for det bedste, han har lavet. Det er Brooks ufortyndet og for fuld udblæsning, og han fik rent faktisk en Oscar for manuskriptet til denne film. Personligt har jeg det sådan med den, at jeg finder den så morsom i al sin pinlige smagløshed, at jeg helst undgår at se den sammen med såkaldt "pæne" mennesker! Jeg vil simpelt hen ikke have, at de skal høre mig grine højt og inderligt! For den er i sandhed meget morsom, og den holder den på en eller anden måde tiltrækkende grovkornede stil, den har anlagt, hele vejen igennem.
Alligevel synes jeg, Young Frankenstein er en bedre film, da den har mere at byde på, også mere end sin latter.
Peter S
Specielt om denne udgivelse:
- Audio: Engelsk DD2.0 (Mono)
- Undertekster: Engelsk, dansk, svensk, norsk, finsk m.fl.
Special features:
- Kommentarspor med Mel Brooks
- Dokumentar: Making Frankensense of Young Frankenstein - en 36 minutters dokumentarfilm, der går bag kameraerne og viser interviews med skuespillerne og filmholdet
- Mexicanske (!) interviews med Gene Wilder, Marty Feldman og Cloris Leachman
- 7 slettede scener
- Outtakes/Bloopers
- Production Stills
- Trailers & TV-spots
|
|
Brugerne skriver om Young Frankenstein:
|
Anmeldt af
lookalot, København K |
23. juli 2021
|
|
Dr. Frankenstein: You know, I don't mean to embarrass you, but I'm a rather brilliant surgeon. Perhaps I can help you with that hump. Igor: What hump? |
|
Én af Mel Brooks sjoveste komedier! Skønt cast!
|
|
|
Anmeldt af
Extract, Dyssegård |
15. oktober 2020
|
|
Young Frankenstein Junior |
|
Young Frankenstein er en Mel Brooks klassiker fra et af hans specielt produktive år, idet han samme år lavede den forrygende Blazing Saddles. Young Frankenstein er lavet af folk og for folk, der elsker de gamle monsterfilm . Man skal kunne sine klassikere for at få det fulde udbytte af filmen, der med flid, naturligvis, citerer de gamle Universal Frankensteinfilm og giver nogle af de klassiske scener derfra et humoristisk twist. Den gamle Nosferatu stumfilm citeres også. Gene Wilder spiller med bravour det manierede barnebarn til Victor Frankenstein og Peter Boyle monstret. Blandt de grinagtige scener kan nævnes en, hvor monstret inviteres på middag hos den blinde mand, hvor hans tommefilnger bryde i brand eller hvor han stepdanser med Frankenstein på scenen til "Putting On the Ritz" og når monstret synger det, lyder det som kykkelikye. Madeline Kahn og Teri Garr er to storbarmede damer, der hhv. spiller Frankensteins forlovede og laboratorieassistent. Det udvikler sig så til en del mere! For kærestens vedkommende forbarmer hun sig over monstret og får selv afløb for den søde kløe. Visuelt yderst imponerende lavet i sort/hvid med fantastiske set designs og Brooks giver her den oprindelige monsterhistorie lige præcist det rigtige twist. Mel Brooks nåede det komiske højdepunkt i sin instruktørkarriere det år.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
17. januar 2008
|
|
'' It's Fronkensteen, not Frankenstein '' |
|
Hylende morsom film, med en Gene Wilder i sin livs rolle. Young Frankenstein indeholder og rummer så mange komiske kvaliteter, at man kan kun kalde filmen for et mesterværk og Mel Brooks for et geni.
Èn film alle burde eje og se !
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
28. februar 2004
|
|
Monstersjovt, lige præcist! |
|
En af de sjoveste genre-parodier der nogensinde er lavet! Den ene uforglemmelige og vanvittige scene følger efter den anden. Scenen hvor den bizarre husholderske nøder doktoren til lidt mad og drikke inden han går i seng er helt gak og sammenfatter Mel Brooks galskab på allerbedste vis! Med denne film og SHERIFFEN SKYDER PÅ DET HELE toppede Brooks kunstnerisk og var aldrig nogensinde bedre!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Young Frankenstein - klik her
Start en debat om filmen Young Frankenstein - klik her
Start en debat om denne udgave af Young Frankenstein - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|