An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Psycho: 60th Anniversary (Uncut) (Blu-ray) (BD) Psycho: 60th Anniversary (Uncut) (Blu-ray)

Udgivet 7. september 2020 af Universal (DK) 52GSB8322168 / UPC# 5053083221683

Psycho: 60th Anniversary (Uncut) (Blu-ray) (BD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 99.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. Universal - 1960
USA - Sort/Hvid - 109 min
Ønskeliste
GysThriller
Filmens specifikationer
Original titel: Psycho
Instruktør: Alfred Hitchcock
Medvirkende:
Norman Bates  Anthony Perkins
Marion Crane  Janet Leigh
Lila Crane  Vera Miles
Sam Loomis  John Gavin
Det. Arbogast  Martin Balsam
Sheriff Chambers  John McIntire
Dr. Richmond  Simon Oakland
George Lowery  Vaughn Taylor
Tom Cassidy  Frank Albertson
Caroline   Patricia Hitchcock
Vis alle medvirkende...
Stikord: The Psycho Legacy
Mystery
Mental sygdom
Motel
Orkan / stormvejr
Personlighedsspaltning
Psykopat
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
Blu-ray pladens specifikationer
Oprindelse:  Danmark Blu-ray pladen har regionalkoden B.Region:

Med danske tekster

Tekster: Dansk
Engelsk
Norsk
Svensk
Finsk
Sprog: Engelsk

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 57

Gennemsnit: 9.4 ud af 10

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Niels Ole
David
Mogens
Thomas
Lars
Søren
Alexander

12 cabins. 12 vacancies.

Sekretæren Marion Crane (Janet Leigh) begår en lille fejl. Hun stjæler $40.000 fra sin arbejdsgiver, men fortryder næsten øjeblikkeligt. Før hun vender hjem med halen mellem benene for at levere pengene tilbage, stopper hun ved et afsidesliggende motel. En skæbnesvanger beslutning, der koster hende livet. Snart begynder hendes søster Lila (Vera Miles) og hendes kæreste Sam (John Gavin) at lede efter hende, og det bringer dem til det skumle Bates Motel, bestyret af den unge mand Norman Bates (Anthony Perkins) og hans besynderlige mor Norma (Virginia Gregg), der gemmer på nogle meget grumme hemmeligheder.
    En simpel, nærmest banal historie, der endte med at blive en af de mest effektive og ikoniske gyserfilm nogensinde. Fra det chokerende mord i brusebadet med sin komplicerede blanding af audio-visuelle virkemidler til et simpelt blik fra Norman Bates er det som om, alle aspekter af filmen fra de største øjeblikke til de mindste bliver leveret med en hidtil uset præcision fra en iskold, beregnende instruktør, der bare ikke kunne finde ud af at lave venstrehåndsarbejde.

Efter en række ambitiøse film - senest Vertigo og North by Northwest - besluttede Alfred Hitchcock sig for at lave en lille low-budget film. Hans filmhold bestod hovedsageligt af folk, der arbejdede på hans TV-serie, og budgettet var blot $1.000.000, en tredjedel af hans forrige film. Alligevel blev Psycho en af mesterens bedste film.
    Ofte betragtet af eftertiden som den første rigtige "slasher"-film på grund af den dygtigt klippede og berømte brusebadsscene, som stadig ikke er for sarte sjæle. Hitchcock påstod sidenhen med sin sædvanlige sans for at drille sit publikum, at blodet, der blev anvendt i denne scene, bestod af "chocolate sauce"!
    Hvor Hitchcocks hidtidige film, både de engelske og de amerikanske, ofte var båret af lige dele humor og spænding og i høj grad besad antydningens kunst, gik Psycho lige til sagen med barsk vold, sex og sadisme. I forhold til datidens normer gik den helt til stregen og så et lille skridt videre, og det var vel egentlig kun en mand som Hitchcock, der kunne slippe godt fra dette.
    Psycho er meget passende optaget i sort/hvid i en tid, hvor Hitchcock ellers satsede på farverne, men det skyldes nok i virkeligheden det skrabede budget. Hitch skubbede selv penge i projektet, og da filmen blev en stor succes, tjente han efter sigende alene i det første kvartal efter premieren $2.500.000 på den. Og ledelsen hos Paramount, der ikke havde troet på filmen, fik en lang næse.

Filmkomponisten Bernard Herrmann, som på det tidspunkt endnu havde et frugtbart samarbejde med Hitchcock, skrev noget af sin bedste musik til Psycho og var afgørende medvirkende til filmens succes. At Psycho stadig har bevaret sin vigtige plads i filmhistorien kan bl.a. ses af det faktum, at der er lavet adskillige efterligninger/ opfølgninger af filmen, og at den engelske filminstruktør Sacha Gervasi i 2012 skabte en glimrende fantaseret biografisk film, baseret på Hitchcocks og hans hustru Almas samarbejde omkring netop produktionen af Psycho. Anthony Hopkins er i denne film, som kort og godt hedder Hitchcock, formidabel i rollen som den store mester, og Helen Mirren er ikke mindre seværdig. Se den, før eller efter (gen)synet med Psycho!
    Alfred Hitchcock, hvis film, ligesom Charles Chaplins, har kunnet sælges alene på hans navn, og ikke på skuespillernes, blev nomineret til en Oscar flere gange, men vandt den aldrig for nogen af sine film. Rebecca modtog ganske vist Bedste Film-prisen i 1940, men som bekendt går denne pris til producenten, ikke til instruktøren. Det er pengemændene, ikke den skabende kraft, der belønnes i USA, en typisk konsekvens af amerikansk Dollars-tankegang.
Peter og David

Brugerne skriver om Psycho (Alfred Hitchcock):

Anmeldt af lookalot, København K 25. januar 2019
Hitchcock's Mesterværk
Fremragende gyser af Alfred Hitchcock! Det blir aldrig det samme at tage et brusebad efter at man har set denne film!

Anmeldt af Spangsbergflødebollen, Skjern 14. august 2015
Psycho (i den grad)
"Det var en mørk og regnfuld nat. Marion Crane kom kørende ind langsomt ind på et gammel motel som lå godt gemt fra den store hovedvej. Hun er på flugt efter hun havde stjålet 40.000 dollars fra sin chef. Marion tjekkede ind på motellet hun var den eneste gæst overhovedet. Marion tog sig et bad og pludselig blev hun brutalt myrdet. men hvem dræbte hende?!

Anmeldt af Fjernbetjening, Kolding 28. juni 2011
Myrdet I Badet
Filmen her er én af Hitchcock´s bedste. Psycho manipulere med publikum hele tiden, så man ved aldrig, hvornår der kommer et nyt twist.
Spændende film, som ovenikøbet regnes som den allerførste slasher.

Anmeldt af Monkeyman, København S 3. maj 2008
Filmhistoriens første slasher
''Psycho'' er på mange måder én fantastisk film, og måske er det ikke Hitchcock's bedste, men ihvertfald hans mest berømte og berygtede film.

Jeg besøgte Universals Studios i 1999, og dér fik jeg én gylden mulighed for at se og rører ved det så berømte Psycho-hus, at forstille sig man var den generte og unge motelejer Norman Bates, der blev kontroleret af hans psykopatiske gamle mor. Jeg har nók aldrig i mit liv oplevet noget mere nostalgisk.

Men tilbage til selve filmen, der er spækket med Hitchcock kendetegn og lurerende psykologisk uhygge.
Plottet er i sin helhed er ikke noget man sådan kan råbe højt hurra af, men Joseph Stefano har virkelig sat et intens og spændende screenplay/manus sammen. Desuden hjælper det faktisk meget på historien, at den er lavet i sort/hvid, måske ville filmen falme én smule, hvis der kom farver på, og som endnu et plus på tavlen, kan det nævnes at ''Psycho'' er mesterligt filmet, med den éne lækkre kamerabevægelse efter den anden (MUMS). Skuespillet er på toppen, med Janet Leigh som det berømte knivoffer i brusebadet, og den uforglemmelige Anthony Perkins som Bates Motels ejer, Norman Bates.

Denne film er og bli'r en ting man bør ha' på reolen. Køb den, se den og nyd den!

Anmeldt af AT, Herning 2. maj 2008
Fantastisk
Det er en af de bedste gyserfilm der nogensinde er lavet. Jeg vil ikke skrive andet end den skal bare ses!

Anmeldt af Kasper, Aalborg 29. juli 2007
Psycho
Den nervøse Norman Bates (Anthony Perkins) ejer et motel med tilhørende krageslot, som næppe er stedet for en hyggelig hjemmeaften. Ingen ved det bedre end Marion Crane (Janet Leigh), filmens uheldige heltinde, som får det at føle i den klassske scene i brusebadet.

En rigtig spændende Gyserfilm fra Alfred Hitchcock.
Synes Anthony Perkins og Janet Leigh spillede rigtig godt sammen.
Har aldrig rigtig kunne forstå hvorfor Alfred Hitchcock valget at lave filmen i sort og hvid.

Anmeldt af windfeldt, Nørresundby 30. maj 2007
Hovedværket.
Hitchcocks Psycho er hans ultimative gyser thriller den giver stadig tilpas med kuldegysninger ned af nakken og den giver tilskuren den ultimative rutchebane tur.

alle skuespillere spiller godt og solidt, men intet slår Hitchcocks sikre instruktion man kan nærmest føle hvordan hans magiske spind drejer sig omkring historien.
Det er en klassiker og enhver seriøs filmelsker bør have den her på hylden.

Anmeldt af hopza, Dyssegård 24. januar 2007
Et must
Alfred Hitchcock var en af de bedste instruktører der nogensinde har levet. Hans specielle humor og uforusigelige historier, der præger med så meget neglebindende spænding at kun psykopater ikke kan påvirkes, er et must for alle filmfreaks. Psycho er et godt sted at starte hvis man ønsker at se hvad en virkelig god Hitchcock film er.

Anmeldt af Kalle Marx, Esbjerg 10. november 2006
Superb thriller
På håndværksplanet er Psycho en fremragende film, Herrmann's score tilføjer en ekstra dimension og skuespillet er upåklageligt. Hitchcock selv disker op med nogle rystende twists og overvældende overraskelser undervejs, måske i en endnu højere grad end før. Brusebadsscenen er en af de mest berømte scener i filmhistorien og efter min mening også en af de bedste. Hitchcocks beherskelse af chok, suspense, plot twist og kamera udfolder sig til en eksplosion af indtryk der efterlader én rystet. Jeg giver Svend Erik ret i at psykiaterraporten er for meget, men slet ikke nok til synligt at skade dette værk, der på alle andre måder er fuldendt. Psycho er, i mine øjne, et mesterværk uden lige.

Anmeldt af kim, København N 27. april 2006
Bravo Hitchcock
En kanon klasiker.
Og den bade scene er så verdens berømt at andre gyserfilm næsten er blevet gode på den bekostning.
Bedste film fra Hitchcock,og Perkins er en nydelig ung mand der har lidt anderledes tilbøjligheder som var helt ukendt i 1960.
man har skabt et mesterværk her.

mvh kim fra kbh N

Anmeldt af Rasmus, Aalborg SØ 7. september 2005
Hovedværk
En af hovedværkerne i gysergenren. Perkins er så god i rollen som Norman Bates, at karakteren gik hen og blev et popkulturelt ikon. Filmen er måske ikke så uhyggelig, som nogen vil gøre den til. Men dens status som en klassiker kan der ikke rokkes ved.

Anmeldt af Svend Erik, Løkken 5. september 2005
Hitchcock på mainstream
Denne film har fundet så bred accept, at det er lige før der er tale om mainstream. Hitchcock opfører sig som en sand mester i anvendelsen af kameraet og de berømte skift i publikumsidentifikationen, hvilket altid er en stor nydelse. Filmen er derfor i mine øjne et mesterværk - indtil den lange, påklistrede psykiaterrapport, der desværre trækker voldsomt ned. Nærmest et lille mysterium i sig selv, at han har den med.

Anmeldt af Nick, Roskilde 30. november 2004
Fed!
Dette er da en MEGET fed klassiker!

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 17. april 2004
Det notoriske horror-ikon
Ikke MIN personlige Hitchcock-favorit, men en uomtvistelig klassiker det kan ikke diskuteres! Flere ord behøver vel ikke at følge denne legendariske film.

Ret din egen anmeldelse af Psycho (Alfred Hitchcock) - klik her

Deltag i debatten om filmen Psycho (Alfred Hitchcock) - klik på "svar"

 Forfatter Emne: Psycho (Alfred Hitchcock)
Thomas Aquinas

Psycho (Alfred Hitchcock) Psycho (Alfred   Hitchcock) (Blu-ray) Psycho: 60th Anniversary (Uncut) (Blu-ray) Psycho: 60th Anniversary (Steelbook) (4K UHD)
Se alle titler her
Sendt 2006/11/11 18:36:41 IP: Logget Svar...

Om "Psycho"

Det er interessant med psykiater-forklaringen til sidst. Jeg synes det hjælper filmen med at lukke sig på fineste vis. Simon Oakland spiller smart og disker op med alle de rigtige ord, og taler nærmest som om det var trivielt. Han virker simpelthen som om han er totalt kold i ***** over for det hele. Det er kun med til at forøge uhyggen. Og efter hvad vi netop har været vidne til, hjælper det ikke at få videnskabens forklaring på det skete. Jeg kan godt se at dramaet måske svækkes lidt, men jeg mener at Oaklands præstation vaccinerer imod at det kommer ud af trit med filmen. Og så klippet til Bates til sidst. Det er en af de bedste slutninger i gyserfilmens historie!
vandelay

Sendt 2006/11/11 21:31:20 IP: Logget Svar...

Enig i dine betragtninger...

og jeg tror det forhøjer gensynet med filmen, at den bliver rundet af på denne fine måde. Hitchcock var efter sigende ikke så interesseret i denne forklaring, men det var hans manuskriptforfatter der selv gik i analyse. Dette forklarer måske den lige lovligt kliniske fremstilling af Bates' sygdom, og på mig har scenen altid haft et skær af at det er en lægmand der har skrevet disse ord. Men som sagt, den skal med...
Kalle Marx

Sendt 2006/11/13 21:04:57 IP: Logget Svar...

Kunsten at skære i pap..

Jeg synes den udpensler alt for meget og fratager en del af mystikken omkring Bates. Nu skal vi pludselig have en klinisk freudiansk analyse i stedet for at danne vores eget indtryk. Men mon ikke det er en smagssag? Jeg er også enig i at klippet med Bates til sidst er rystende godt!

Start en debat om denne udgave af Psycho: 60th Anniversary (Uncut) (Blu-ray) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45  
testtest