Livet på gaden
Hardcore politiserier begyndte at vinde terræn på de amerikanske TV-stationer da NYPD Blue kørte over skærmen i slutningen af ’93. Siden har serier som Shield, C.S.I. og senest Boomtown flyttet grænserne for, hvad der kan lade sig gøre i politiserier. Men før NYPD bed sig fast i sendefladen, blev vejen banet af en helt anden serie.
I starten af 93 (mere end et halvt år før NYPD) kom Barry Levinson frem med serien Homicide: Life on the Street. Her følger vi en gruppe detektiver i Baltimore Politiets mordafdeling. Med sine udvaskede farver, håndholdt kamera og jump-cuts er stilen rå og realistisk. Det er historierne også. Serien viser, hvordan politiarbejdet har lige så mange nederlag som sejre. Her er ingen små, unge detektiver på 19 år, så der også er noget for teenagerne. Detektiverne i Baltimore er en flok udbrændte, trætte folk, der alligevel ikke kan give slip, fordi hvis de ikke gør noget for at fange forbryderne, hvem gør så...?
Der bliver holdt styr på sagerne på en tavle, hvor navnene på ofrene skrives på en liste for hver detektiv. Navne bliver skrevet med rød tusch, og når sagen er blevet opklaret, bliver navnet skrevet med sort i stedet. Når dagen er omme, står detektiverne og betragter tavlen og alle de røde navne. Og der er mange...
David
|