Udgivet 18. maj 1999
af Criterion
|
CRRN70
/
UPC# 037429128220 |
|
|
Udgået
Det er ikke længere muligt at bestille denne udgave.
|
|
|
 |
1948
England
-
Farve
-
133 min
|
 |
 
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
NTSC
|
Region:
|
Oprindelse:
USA
|
Uden danske tekster
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
The Red Shoes
Balletimpressario Boris Lermontov engagerer den lovende ballerina Victoria Page og den talentfulde komponist Julian Craster til at arbejde for sig på en ny ballet, lavet over H.C. Andersens "De røde sko". Balletten bliver en stor succes, og Victoria og Julian forelsker sig. Men Boris er jaloux og gør, hvad han kan, for at ødelægge deres lykke. The Red Shoes bliver anset for at være den bedste balletfilm, der nogensinde er lavet.
Specielt om denne udgivelse:
- Ny digital overførsel, kontrolleret af cheffotograf Jack Cardiff
- Audiokommentar af filmhistoriker Ian Christie med interviews med skuespillerne Marius Goring og Moira Shearer, Jack Cardiff, komponist Brian Easdale og Martin Scorsese
- Jeremy Irons læser uddrag af Powell og Pressburgers romanudgave af The Red Shoes og det originale H.C. Andersen eventyr "De røde sko"
- Martin Scorseses samling af The Red Shoes minder
- En samling af sjældne reklame- og bag-kameraet-produktionsbilleder
- The Red Shoes Sketches, en animeret film af Hein Heckroths tegnede storyboards ser på "The Red Shoes"-balletten fra en alternativ vinkel
- Biograftrailer
- En Powell og Pressburger filmografi med filmklip og billeder
- Tekstet på engelsk for hørehæmmede
|
|
Brugerne skriver om Red Shoes, The (Powell & Pressburger):
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
12. november 2019
|
|
Farvefilm |
|
Ligesom det faktisk kræver en del øvelse at lære at værdsætte et rigtigt godt glas vin, kræver det nok også en del tilvænning at forstå og værdsætte Powell & Pressburgers behandling af det melodramatiske. Jeg har vanskeligt ved at relatere mig til figurerne i “The Red Shoes” - men de er jo også netop blot figurer med en fortællemæssig funktion fra H.C. Andersens hånd. Hvad jeg derimod har lettere ved at værdsætte er Cardiffs forbilledlige behandling af Technic-color mediet. Hans evne til at se settet og gøre det til medspiller og hans sans for lyssætningen er næppe overgået. Det må være her filmen henter argumentet for sin fortsatte status som noget helt særligt i cinematografiens historie.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
4. december 2009
|
|
Lidt på tå |
|
Filmen har været elsket af generationer af unge piger, der gerne ville være ballerinaer, selv om budskabet i eventyret i høj grad er tvægget.
''De Røde Sko'' gnistrer af pragtfulde farver, den klassiske musik, der spilles, hører til det mere sjældne repertoire , og den vage uhygge indfanger perfekt tvetydigheden i de traditionelle eventyr i modsætning til Disney-eventyrene.
Alt i alt er dette en god film, men ballet entusiaster vil nok opfatte ''De Røde Sko'' som et lille mesterværk.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
22. juli 2008
|
|
Ballet og ambitioner |
|
Powell og Pressburgers ikoniserede musik -og dansefilm virker her 60 år efter sin fremkomst mest af alt som en hyldest til det kreative og æstetiske kunstnersind, og mindre som en klassiker, selvom den selvfølgelig er flot lavet. Måske er det derfor at den tilsyneladende primært holdes højt i ære af kunstnerne selv, det være sig film -eller teaterfolk? Selvom der er lagt megen omhu i farverne og koreografien, så byder filmen ikke på et persongalleri som man kommer til at finde samklang med - i stedet er de nærmest bare til pynt ved siden af det visuelle. Filmen har dog et enkelt øjeblik, hvor illusionen bliver brudt, og der opstår overensstemmelse mellem det realistiske og det æstetiske: en enkelt indstilling hvor den dansende ballerina for en kort stund befinder sig alene i øvelokalet og netop har stillet sig klar i positur, mens hun betragter sig selv i spejlet. Her sker dén sammensmeltning som Heidegger beskriver i sine fænomenologiske betragtninger over kunstens væsen og væren: et kig ind til hvilken virkelighedssfære datidens mennesker befandt sig i, et glimt af en anden bevidsthedsform kunne man måske sige. I dét lille øjeblik bliver "The Red Shoes" monumental, og det er noget i sig selv og ses - i sagens natur - alt for sjældent på film. Skuespillerne er alle harmoniske, og specielt Anton Walbrook bør nævnes som den disciplinerede men ikke hårdhjertede teaterdirektør. Men også Moira Shearer, den smukke rødhårede Vicky Page, får liv i sin ambitiøse danserinde. Baseret på H.C. Andersens fortælling.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Red Shoes, The (Powell & Pressburger) - klik her
Start en debat om filmen Red Shoes, The (Powell & Pressburger) - klik her
Start en debat om denne udgave af Red Shoes, The (Michael Powell) (Criterion) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|