Udgivet 13. marts 2014
af Nordisk Film
|
2201931
/
UPC# 5708758699945 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
Nordisk Film
-
2013
Danmark
-
Farve
-
107 min
|
 |
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
PAL
|
Region:
|
Oprindelse:
Danmark
|
- dansk film
|
Tekster: |
Dansk Engelsk Norsk Svensk Finsk
|
|
Sprog: |
Dansk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
Sorg & Glæde
Nils Malmros har gennem en række film genskabt sin opvækst, barndom og ungdom og fortalt om forelskelsen i de uopnåelige piger. Han har inviteret tilskuerne ind i sit liv på godt og ondt, med sorg og glæde. Hans film har været båret af en betagende og livsbekræftende, ind imellem sorgmunter melankoli ved den ulykkelige kærlighed. Med Sorg og Glæde blotlægger han med en sjælden grad af åbenhed og kunstnerisk mod et afgørende kapitel af sit smertelige voksenliv.
Den succesrige filminstruktør Johannes bliver gift med skolelæreren Signe. Han er dog ikke tilstrækkelig opmærksom på Signes mørke sider og jalousi. En vinterdag i 1984 kommer Johannes hjem og opdager, at Signe i en psykose har dræbt deres ni måneder gamle datter. Johannes er chokeret og ulykkelig, men vil gøre alt for at beskytte sin sårbare kone og hjælpe hende tilbage til livet igen.
Jakob Cedergren og Helle Fagralid spiller hovedrollerne som ægteparret, der oplever den størst mulige sorg og ulykke i deres liv, og på et nærmest håbløst fundament skal de alligevel forsøge at nå frem til den gensidige og modne kærlighed.
Tekst fra pressemateriale
|
|
Brugerne skriver om Sorg og Glæde:
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
10. november 2014
|
|
En livstragedie |
|
Det er beundringsværdigt og modigt at en af dansk films mest kompromisløse auteurer slutter karrieren af med at fortælle sin egen historie. Eller er det i virkeligheden et udslag af den totale selvoptagethed? Det kan man vurdere som man vil, men faktum er, at han har lavet en gennemført nøgtern og usentimental film, der virkelig fastholder tilskueren fra start til slut uden at øde et øjeblik væk. Det er i sig selv en præstation, når man i Malmros' film ellers ofte godt kan spore tendens til omstændelighed i detaljen. Det er der intet af her, kun en vanvittig intens psykologisk skildring af hvordan han og konens liv faldt fra hinanden og hvordan de stykke for stykke satte det sammen igen. Det er først og fremmest Malmros' egen historie og Jacob Cedergren er formidabel i hovedrollen; her ser man virkelig hvad han formår at yde og at Malmros er en uovertruffen personinstruktør. De øvrige roller, inklusive Fagralids, virker svagere omend stadig interessante. Således holder Nicolas Bros psykiater spændingen intakt ved sit portræt af en regelrytter, der begynder at indse sagens kompleksitet. Det er en flot film der griber. Gensyn vil vise om det måske er den vigtigste film Malmros har lavet.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
5. oktober 2014
|
|
En terapeutisk film |
|
Der er sikkert et terapeutisk aspekt ved de fleste autobiografiske fortællinger, og "Sorg og glæde" er ikke nogen undtagelse. Men alligevel overrasker den noget, for hvis man havde forventet at se en dybtgående skildring af, hvordan Malmros og hans hustru bearbejdede sorgen over den ultimative katastrofe, ja, så får man i stedet skildringen af, hvordan man holder fast i livet og kærligheden og får begge dele til at modne. Det terapeutiske islæt bliver dermed instruktørens parathed til at indse sin del af ulykken og efterfølgende påtage sig sit ansvar.
Malmros fortæller stramt, økonomisk, stille og klassisk. Det er en nydelse at se, at nogen stadig tør, og mestrer det. Resultatet er bl.a. at der skabes rum for, at skuespillet kan udfoldes. Ikke så det tager over og bliver teater, men så det smelter sammen med billederne og skaber en uimodståelig helhed. Jacob Cedergren og Helle Fagralid skal fremhæves, men også Nicolas Bros psykiater, med den subtile vending denne figur foretager, er fint drama.
Jeg tror, at den, der har fulgt Nils Malmros' værk gennem tiderne, måske får mere ud af filmen, end det publikum, der i denne sammenhæng er nytilkomne. Der forekommer adskillige indforståede referencer, og de er faktisk så lukkede om sig selv, at det svækker om ikke selve fortællingen så dog filmen som cineastisk værk. Derfor er "Sorg og glæde" måske heller ikke et oplagt oscarprojekt. Men det har efter al sandsynlighed heller ikke været et malmrosk anliggende.
Filmen virker som et livsbekræftende udsagn, ganske vist med udgangspunkt i det ubærlige, men ikke i mine øjne som det testamente og punktum for Malmros' filmproduktion, som nogen ynder at gøre den til. Snarere får man en fornemmelse af, at den har fritsættende funktion, og gør det dermed endnu mere spændende at imødese instruktørens næste film.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Sorg og Glæde - klik her
Start en debat om filmen Sorg og Glæde - klik her
Start en debat om denne udgave af Sorg og Glæde - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|