Udgivet 27. august 2024
af Sony Pictures
|
CTR63732UHD
/
UPC# 043396637320 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
|
Independent
-
2011
USA
-
Farve
-
95 min
|
|
|
|
4K UHD-pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
USA
|
Region:
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk
|
|
Sprog: |
Engelsk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
|
Alexander |
|
|
|
|
Drive
Ryan Gosling spiller hovedrollen som den mystiske chauffør i Los Angeles. Han er stuntman i Hollywood om dagen, og om natten hyres han til at køre flugtbiler under brutale røverier. Han bliver kaldt Driver, og han er en enspænder. Men han forelsker sig alligevel i naboen, den smukke Irene (Carey Mulligan), en påvirkelig, ung mor. Hun trækkes ind i det kriminelle miljø, da hendes mand, den forbryderiske Standard (Oscar Isaac), pludselig vender tilbage.
Driver tager et job, som skulle have skaffet penge til at betale beskyttelsespenge til Standard. Men kuppet går galt. Han gør, hvad han kan for at forsvare den pige, han elsker – hele tiden med dødsensfarlige forbrydere i hælene. Driver opdager imidlertid, at gangsterne er ude efter mere end sækken med kontanter i bagagerummet. De er ude efter Irene og hendes søn. Og så er Driver nødt til at skifte gear og gå fra forsvar til angreb
Tekst fra pressemateriale
|
|
Brugerne skriver om Drive (Ryan Gosling):
|
Anmeldt af
lookalot, København K |
16. august 2021 |
|
En tom oplevelse |
|
Jeg fandt filmen intetsigende og mega kedelig! Godt score og god fotografering, that´s it. Se Walter Hill´s The Driver fra 1978 i stedet for!
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
23. november 2012 |
|
Chauffør med tæft |
|
Refns seneste udspil er en ejendommelig dobbelt oplevelse, idet den på den ene side benytter sig af et hav af filmklichéer som gav undertegnede følelsen af at have set filmen før scene for scene og på den anden side virker som helt sin egen fordi dens afdæmpede men utroligt intense rytme samt de mættede og nærmest stoflige billeder fremstår som noget man netop ikke har set før på film, ihvertfald ikke som man ser dem her. Der kan sikkert skrives og siges rigtigt meget om filmen, dens tema og hvad den ellers byder ind med og meget af det sikkert også interessant, men det er først og fremmest et værk der uden videre kan kategoriseres som "ren film". Det er cinema det hér! Når jeg ikke fandt filmen vildt fascinerende så skyldes det at jeg på intet tidspunkt blev egentligt opslugt af den, men blot stod på sidelinien og mere betragtede en dygtig filmmager folde sit talent ud i samspil med lige så begavede kolleger. Om filmen er en virtuos stiløvelse eller et vaskeægte mesterværk kan jeg derfor slet ikke afgøre.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
15. juni 2012 |
|
Refns Ronin. |
|
"Drive" er lavet af og for filmelskere. Den giver mindelser om både 80'er exploitation, Tarantino, koreansk voldsporno, film noir, Clint Eastwood og Robert De Niro, men dog mest af alt om Walter Hills "The Driver", som den faktisk er en homage til. Dermed står filmen ikke helt på egne ben, men har alligevel en besnærende selvstændighed, som stammer fra de to hovedrolleindehavere, ja egentlig hele castet. Refn fortæller med billeder, og han skal i den henseende måles med de store, gerne klassikerne, uden at antyde, at han virker gammeldags. Hans hovedpersoner taler ikke meget, men vi er ikke underinformerede, instruktøren sørger loyalt for, at hans publikum er klar over, hvor i historien, vi befinder os. Det er klasse. Og persongalleriet! Ja men! Refn etablerer det lynhurtigt og økonomisk, så filmens befolkning er inde under huden på os fra start. Han river os med. Gosling bærer uanstrengt historien og giver omgivelserne den plads, der kræves. Han er tavs, charmerende og farlig. Carey Mulligan spiller med ganske få virkemidler og rører os, hver gang hun er i billedet. De to får relationen til at fungere, så vi tror dem. Brooks danner kontravægt med stor autoritet og resten af besætningen løser deres opgave til punkt og prikke, ikke helt mærkeligt, at man i Cannes kunne li' Refns arbejde. Musikken er et kapitel for sig. Ligesom Tarantino er der noget kontrapunktisk over anvendelsen, og Refn har tydeligvis en ræv bag øret i forbindelse med musikvalget.
Der er anvendt en del slowmotion for at fortælle historien, og det underbygger og understreger for det meste instruktionens hensigter. Men slowmotion har en plads i filmhistorien (som Refen indlysende kender og respekterer), der betyder, at denne effekt et par gange bliver gimmick. Det er en vanskelig balance, og vi tager det med uden at brokke os højlydt.
Det er en stor befrielse at se en dansk instruktør med så megen filmsans, og så herligt fri for med vold og magt at ville være original (som i "Bronson"), at der er kommet en original traditionel mainstream ud af det. Vi glæder os til 2'eren - men med samme skepsis, som vi imødeser alle 2'ere.
|
|
|
Anmeldt af
Jan, Viborg |
26. januar 2012 |
|
Jang has gone Hollywood. |
|
Fantastisk film, intet mindre. Sublimt skuespil, isende spændende handling, og voldsscener der virkelig rykker. Ryan Gosling får her vist at han virkelig er smækfuld af talent, og hans ansigt udtrykker tusind følelser uden at fortrække en mine. Alle, der elsker film, bør eller skal gøre sig selv den store tjeneste at se denne fremragende film.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
28. oktober 2011 |
|
Welcome to America, Mr. Refn ! |
|
Der i øjeblikket kun en håndfuld interessante instruktører tilstede, hvis hjemstavn er Danmark. Èn af disse personligheder, er en mand som jeg respektere meget, og det er selvfølgelig Nicolas Winding Refn jeg her tænker på. Hans talent som filmmager er mere end tydelig, tænk på at alene hans debutfilm var lidt af en undergrunds tour de force, der hed "Pusher", der senere gik hen og fik to fortsættelser. Refn har prøvet at få gennembrud i udlandet før. Det skete i 2003, da han lavede den lidt mystiske "FEAR X", med karrakter-skuespilleren John Turturro, som havde lidt David Lynch'sk over sig. Desværre viste det sig, at Refns første engelsksprogede film ikke overgik hans forventninger, og filmen blev et mega flop, der vist kun tiltrak 3-4 tusind mennesker ind i biografmørket. Filmens fiasko gik ud over Refn personlig, der tilbage sad forgældet og deprimeret. I 2009 vendte han så for alvor tilbage igen, da han lavede to engelsk producerede film, som Vertigo films stod bag. "Bronson" & "Valhalla Rising" hedder de, og det var film som vagte den canadiske skuespiller og superstjerne, Ryan Goslings opmærksomhed. Han havde brug for en instruktør til at lave en lille stump strimmel, og valget af Refn skulle vise sig at være en pæn god idé.
Plotmæssigt er der intet epokegørende eller noget der vil rører den fremtidige filmkunst, nej faktisk så er det lige ud af landevejen, men Refn vender samtidigt det simple om til noget mere kompleks. Det er langt fra de typiske Hollywood modeller og metoder, der er blevet brugt her, hvilket forståelig nok har pisset et par amerikanere af, da de havde regnet med noget lignende "The Fast & The Furious", og skal vi ikke ønske dem held og lykke med at sagsøge filmen, fordi de vil have deres penge tilbage... as like!
Refn har pustet en hel del personlig touch over "Drive", hvilket man fra aller første sekund kan mærke. Det er svært at sætte filmen ind i en bestemt kategori, men jeg vil nok kalde det en 80'er inspireret elektro-noir, med en snert af action og ´´en fremmed mand kommer til byen´´ agtig tema. Stilen er igennem hele processen meget cool, og her tænker jeg ikke kun på Ryan Gosling med en tandstik i mundvigen (hvilket Sylvester Stallone også havde i actionfilmen "Cobra"), nej filmen oser af godt håndværk og respekt for dens inspirations kilder. Filmen hjælpes af et kraftigt og ørehængende soundtrack, der byder på mange interessante artist-navne og numre, der tydelig sætter en 80'er stemning over filmen. "Drive" er først og fremmest drevet af personer, og her kan man finde mange stærke figurer. Hovedrolleindehaveren Ryan Gosling siger ikke meget, det meste af tiden bruger han øjnene og sin halv-barske attitude, som af mange er blevet sammenlignet med Steve McQueen, hvilket ikke er helt skudt ved siden af. Gosling er en fremragende skuespiller og rummer masser af talent... og her for han vist det for fulde drag. Carey Mulligan, er ligeledes fremragende, og hun må siges at være perfekt castet som Goslings søde nabo, der snart bliver mere end det. Filmens største karraktermæssige overraskelse, står Albert Brooks for, da han næsten altid er blevet betegnet som en sjov personlighed, og er ligeledes blevet castet derefter. Nej, her er Brooks virkelig en psykopat af kaliber, som gangsteren Bernie Rose, hvis favorit metode til at skille sig af med folk består af diverse stikvåben. Rollen som Rose, er en triumf for Brooks, der beviser hvilken stor skuespiller han egentlig rummer inden i sig.
Filmen har ikke action hvert sekund, men når der sker noget... ja, så skal jeg da love for at den for fuld Gadaffi. Amerikanerne har det med at tone volden ned til et stadie, at når man så endelig for lov til at se lidt blood and guts, så er det næsten altid afvinklet på en komisk eller overgearet facon. Men i "Drive, er volden tætsiddende, brutal og realistisk, uden at det går hen og bliver ulækkert, men det er også en lille fuck-finger til det amerikanske censur-system, der bestemt har sine problemer.
"Drive", er en af de senere års mest specielle værker, det er en film med tættåget spændingsfyldt atmosfære, men det er samtidigt heller ikke en film for det unge action-hungrende publikum, der kun går i biografen for at se den ene blockbuster efter den anden. Hvad det her er, er ren og skær mesterlig filmkunst, der beviser at man ikke behøver at bruge sindsyg mange penge og et latterlig højt antal af eksplotioner og skudvekslinger, for at skabe en tætsiddende filmoplevelse. Filmens persongalleri er stærkt og vedkommede for sit publikum, og der er visuel set intet at klage over, hvilket ikke kun skyldes Refn, men også filmfotografen Newton Thomas Sigel, hvis cv består af "The Usual Suspects", "Three Kings" og "X-Men".
"Drive", er bestemt ikke for alle, men den vil utvivlsomt fange og betage dem, der elsker en god gang vedrørende strimmel. Jeg tør godt sige, at denne film var én af mine største filmoplevelser i året 2011, og dermed vil jeg sige ´´godt gået´´ til den gode Hr. Refn, der nu med garanti vil vække opmærksomhed i det forjættede Hollywoodland.
Jeg kan bestemt anbefale at man både køber filmen og dens soundtrack!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Drive (Ryan Gosling) - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Drive (Ryan Gosling) - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Drive (Ryan Gosling) |
Monkeyman
Se alle titler her
|
Sendt 2011/12/02 02:34:22
IP:
Logget
|
|
|
WARNING !!!
Inden man begiver sig ud i et køb, så vær sikker på at man ikke køber den klippede version, hvor volden er meget droslet ned. Ved desværre ikke hvilke lande der sælger denne version (UK, USA... OSV), men skal man se Drive, så er det hel klart den uklippede version, der vil få folk en ekstra gang op ad stolen!
|
|
KnightIsDark
|
Sendt 2011/12/02 09:00:20
IP:
Logget
|
|
|
RE: Drive
Det er noteret. Tak makker.
Jeg fik ikke set den i biografen som planlagt, var det den uklippede eller klippede version?
|
|
Monkeyman
|
Sendt 2011/12/04 23:02:39
IP:
Logget
|
|
|
Drive uncut
Den version som jeg så i de danske biografer var gudskelov den ucensurede.... Men selvom jeg mest hælder til at købe filmen fra England, så har jeg en bange anelse om, at de det englændere udgiver den censurede og nedtonede version!
|
|
KnightIsDark
|
Sendt 2011/12/06 08:54:41
IP:
Logget
|
|
|
Okay.
Ja, jeg har desværre også en del Engelske udgaver som er klippede udgaver. Men vi må krydse vores frosne fingre...
|
|
Falkbøll
|
Sendt 2012/06/18 13:53:51
IP:
Logget
|
|
|
Nothing to Fear!!!
Både udgaven fra US. og UK. er U-klippede på Blue-ray!. Tror ikke de findes "Klippet" - heller ikke på DVD.
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Drive (Steelbook) (4K UHD & Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|