Udgivet 15. maj 2014
af Universal
|
8293950
/
UPC# 5050582939507 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
Universal
-
1958
USA
-
Sort/Hvid
-
112 min
|
 |
 
|
|
Blu-ray pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
Danmark
|
Region:
|
Med danske tekster
|
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
|
|
Politiets blinde øje
Historien om den mexicanske betjent Vargas (Charlton Heston), der støder sammen med den korrupte kommissær Quinlan (Orson Welles) på grænsen til Mexico, skulle vise sig at blive den sidste film, Orson Welles fik lov til at lave i Hollywood. Han nægtede til det sidste at gå på kompromis med sine visioner til trods for konstant benspænderi fra filmstudierne - en beslutning, der kom til at koste ham dyrt. Selv om Touch of Evil er en imponerende filmisk bedrift, er den en helt igennem ubehagelig oplevelse. Der er ikke noget godt ved den, ikke noget lykkeligt. Den er - som Welles selv - fuldstændig kompromisløs, og slutningen bringer ingen trøst. Det syntes Universal selvfølgelig ikke om, så Welles blev låst ude fra klipperummet, og studiet lavede sin egen version af filmen. Men 30 år senere lykkedes det at grave Welles’ 58 siders notat frem, hvor han omhyggeligt beskriver, hvilke ændringer han ønskede i studieversionen. Med hjælp fra bl.a. Walter Murch (dobbelt Oscar-vinder for lyd- og billedklip på The English Patient) blev Orson Welles’ oprindelige vision genskabt. Det er denne udgave, der for første gang er tilgængelig.
David
|
|
Brugerne skriver om Touch of Evil:
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
24. april 2013
|
|
Den sidste film noir |
|
Mytologien vil gerne gøre "A Touch of Evil" til den sidste rigtige film noir og Alain Silver slutter da også sin kendte fotobog med billeder fra filmen. Det er faktisk problematisk at forsøge en stillingtagen til filmen. Som tidligere med Welles bliver jeg let ambivalent. Hans attitude er ganske tydeligt fuld af ironi og sarkasme, men hvad retter den sig egentlig mod? Hvorfor lader han alle figurerne karikere gennem overspil. Hvorfor er historien så overtydelig i sin skildring af det menneskelige forfald? Vil Welles more sig over film noir genren? Eller er filmen en, et eller andet sted subtil, kommentar til det amerikanske samfund? Eller en desillusioneret betragtning over mennesket og dets institutioner? Det synes ikke klart. I hvert fald forholder Welles sig på et metaplan, som i mere end en forstand og på mere end et niveau gør betragteren til betragter. Han tager måske mødommen på film noir genren, hvorfor den slutter her?
Filmen er virtuost koreograferet og fotograferet. Den sammenhængende 3 minutter lange indledningsscene er imponerende og meget efterlignet, men hjælper den noget på vej andet end vores benovelse? Det synes jeg egentlig ikke (det gjorde studiebosserne, der overplastrede den med kredits, vist heller ikke :-)). Historien er hverken original eller særligt spændende, heller ikke alt for underholdende.
Trods mine gnavne indvendinger, og trods det, at jeg faldt i blid og velfortjent søvn det første par gange, jeg forsøgte mig med filmen, vil jeg indrømme, at den gør indtryk på forunderlig vis - efter det gestaltpsykologiske princip, at helheden er mere end de enkelte dele hver for sig.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
9. oktober 2008
|
|
Orson Welles når han er aller bedst |
|
Der skal ikke herske nogen som helst tvivl, om at ''Touch of Evil'' er et fantastisk masterpiece i absolut særklasse. Filmen rummer forfærdelig mange elementer, der meget hurtigt opskuger sit publikum. Og ja, åbningsscenen er gennemført til mindste detalje, og man vil som filmnørd/elsker savle over alle detaljerne....... LÆKKERT !
|
|
|
Anmeldt af
Kim, København S |
29. juni 2007
|
|
Moderat oplevelse |
|
Da jeg nu endelig fik set denne massivt kanoniserede film, blev jeg for min del lidt skuffet. For til trods for flere flotte scener, ikke mindst de første fem minutter, der er decideret ond suspense, hvor man vekselvis griner og bider negle, synes jeg den falder sammen på grund af - tør næsten ikke sige det - overspil. Især natportieren er vildt ude i skoven overspillet, men også Orsons figur er en karikatur, og de onde er onde og de gode noble. Slutningen forekommer mig direkte idiotisk melodramatisk. Ikke en film jeg egentlig har lyst til at se flere gange.
|
|
|
Anmeldt af
Kalle Marx, Esbjerg |
14. september 2006
|
|
Fantastisk film noir |
|
En af Welles' bedste film. Touch of Evil starter op med et helt fantastisk og ganske berømt tracking shot og udvikler sig hurtigt til en film med et meget snoet plot. Hvis man har svært ved at følge med første gang man ser den gør det ikke så meget, for filmen er så fyldt med atmosfære at man nyder bare at sidde og kigge. Welles har også fået plads til nogle smarte symboler til vores allesammens fornøjelse. Den store, svedige og fordrukne politikommisær, med det halte ben er virkelig af den type der burde være i enhver film noir. Welles valgte heldigvis også at forsyne historien med mange flere udarbejdede og interessante personligheder og det tjener filmen godt. Touch of Evil, i den nye release efter Welles' ønsker, er et film noir skoleeksempel.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
30. oktober 2003
|
|
Korruption og livslede |
|
Efter DEN STORE MAND var Orson Welles blevet fange af sin egen tidlige succes og der var derfor langt mellem snapsene. Men denne film er en sand perle. Åbningsscenen er beåndet og selv Charlton Heston overbeviser. Welles selv er en åbenbaring som den alkoholiserede politichef. Henry Mancini´s score hører til hans absolut bedste. En klassiker! Filmen er ikke ganske perfekt og man forstår godt al kontroversen igennem årene. Men Welles vækker stadig sit publikum med ren film her 55 år efter og Russel Mettys billeder er ren kræs for nethinden. Filmen er mange ting, men underholdningsværdien er ganske høj hele vejen igennem.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Touch of Evil - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Touch of Evil - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Touch of Evil |
Thomas Aquinas
Se alle titler her
|
Sendt 2013/04/24 15:13:21
IP:
Logget
|
|
|
Touch of Evil
Det er sjovt for jeg kan sagtens følge Svend Erik i hans betragtninger over denne film. Jeg har også været i tvivl om hvad det egentlig er Welles er ude i her, men filmen er unægteligt underholdende som ren film, synes jeg. Men det er helt oplagt, at Welles som kunstner er i krise på dette tidspunkt, men det er jo en længere historie og noget man kan forholde sig til på forskellig måde. Men der kom noget retorisk og forceret over hans film efter "Citizen Kane" og selv denne film kan jo "beskyldes" for at være for meget. Jeg så "Touch of Evil" i biografen for knap 20 år siden og var meget betaget, selvom den er falmet lidt i min agtelse sidenhen. Men skal den ikke have 3 1/2 stjerne alligevel, Svend Erik?! 
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Touch of Evil (Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|