An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
Følg din ordre
FAQ
Sitemap

Umberto D.  (DVD) Umberto D.

Udgivet 24. april 2017 CULT004 / UPC# 5060485800040

Umberto D.  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 179.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. 1952
Italien - Sort/Hvid - 89 min
Ønskeliste
Drama
Filmens specifikationer
Original titel: Umberto D.
Instruktør: Vittorio De Sica
Medvirkende:
Umberto D.  Carlo Battisti
Maria   Maria-Pia Casilio
Antonia Belloni  Lina Gennari
Uncredited  Ileana Simova
Battistini  De Silva
L'amico di Antonia   Alberto Albani Barbieri
Uncredited  Lamberto Maggiorani
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:   PAL DVD-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse:  England

Uden danske tekster

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 10

Gennemsnit: 9.1 ud af 10

Du kan også stemme.   


Umberto D.:

Der må findes en gud, også for film. Og i givet fald er Umberto D. et af denne guds få vidundere. Hvor mange, der er af slagsen i filmhistorien, er uvist, men det er stadig de ganske få film, der finder vej helt til toppen.

Vittorio De Sica har iscenesat denne uforglemmelige film, der bevæger så dybt, at det ikke lader sig gøre at genfortælle i ord. Historien om den pensionerede Umberto Domenico Ferrari (Carlo Battisti), der bevæger sig rundt i ét stort vakuum af ensomhed og meningsløshed på evig jagt efter at skrabe penge sammen til sin sure udlejer, er voldsomt gribende.
     Umberto har boet i sin lille lejlighed gennem de sidste tredive år. Nu er han ikke længere en sikker indtjeningskilde for udlejeren - en hysterisk, selvglad overklasse-sangerinde med en hel kø af mænd efter sig.
     Efterhånden som Umberto erfarer, at han er uønsket og ikke henter sympati fra ret mange kanter, beslutter han sig for at begå selvmord. Men dårlig samvittighed over for hans eneste tro følgesvend, gadekrydset Flike, sætter ham gentagne gange på andre tanker. En af ejendommens øvrige lejere, den unge Maria (Maria-Pia Casilio), er den eneste af kød og blod, der udviser oprigtige følelser over for den hårdt prøvede mand.

Filmen kan synes enkel på overfladen, men er rent faktisk en kompleks og meget dyb historie, der skærer ind til benet og når følelsernes centrum med overrumplende virkning. På intet tidspunkt bliver Vittorio De Sica sentimental i sin skildring af Umberto D. De følelser, vi har som publikum, ransager vores sjæl. Og man slipper aldrig Umberto D. igen - det er en film, man bærer med sig resten af livet.

Billedligt står filmen på et nærmest overmenneskeligt plan: enkelt og dog så perfektionistisk, stramt komponeret. Intet billede er overladt til tilfældighederne, og hvert enkelt lille fnug i kameraets linse bliver nærværende.

Carlo Battisti, der ikke var uddannet skuespiller, gav med denne præstation filmhistorien en unik gave. Sjældent har man set et så oprigtigt rørende menneskeportræt på film.

Musikken er brugt minimalistisk og yderst begrænset: på de helt rigtige steder træder tonerne ind og underbygger i det stille.
Tekst fra pressemateriale

Brugerne skriver om Umberto D.:

Anmeldt af Svend Erik, Løkken 7. februar 2017
Neorealisme efter "bogen".
De Sica holder sig tæt til Zavattinis "manifest" om neorealismen, og det er da også samme Zavattini, der er krediteret for manuskriptet. Det resulterer i en af de bedste neorealistiske film, der findes, og samtidigt i en af de bedste film i verdens samlede filmskat.
De Sicas instruktion smelter omgivelser, mennesker og historie sammen til et ubrydeligt hele i Aldos smukke billeder, der aldrig forlader nethinden. Fortællinger af så klar humanistisk observans og med så tydelig socialt engagement er sjældne. Laves de mer'?

Anmeldt af Morten Egholm, Frederiksberg 19. september 2003
En film for folket, hyldet af intellektuelle
Inden jeg købte denne film, havde jeg den som et af de absolut største huller i min filmviden. Altid har jeg elsket at sidde (i smug naturligvis, man er vel en mand) og flæbe over de Sicas "Cykeltyven", og jeg har adskillige gange moret mig over samme de Sicas "Miraklet i Milano" (som kan fås på en udmærket italiensk dvd med engelske undertekster). Sidste år udsendte Image så de Sicas gennembrudsfilm "Shoeshine", som er et helt igennem patetisk mesterværk - på højde med "Cykeltyven". Derfor var forventningerne til endelig at skulle se "Umberto D" tårnhøje, og selv om filmen alt i alt er særdeles fremragende, kunne jeg ikke lade være med at blive en smule skuffet! Ganske vist kan man ikke lade være med at blive en smule rørt over den gamle mand, der kun har kærligheden til sit lille forpjuskede gadekryds tilbage, men det store drama syntes aldrig at komme i gang for fulde gardiner - hverken på det indre eller det ydre plan. Jeg ved godt, at de såkaldt intellektuelle - og de Sica selv i øvrigt - altid fremhæver denne film som en tand bedre end tåreperseren "Cykeltyven". Jeg er desværre nødt til at erklære mig uenig, måske fordi jeg alligevel et eller andet sted elsker melodramaet, de store (især italienske) følelser og måske også går rundt med en lille Morten Korch godt gemt i maven. Men når alt det er sagt, er der ingen tvivl om, at "Umberto D" er en klassiker, der skal ses, og som hæver sig adskillige niveauer over de fleste film, der laves nu om dage. "Umberto D" er stadig et smukt skoleeksempel på den italienske neorealisme - og det er og bliver et af de absolutte højdepunkter i filmhistorien. Og hvad Criterions udgave angår, kan der ikke roses nok: fantastisk. En knivskarp kopi, stort set ikke en ridse eller en plet er blevet tilbage efter restaurationen. Criterion er og bliver stadig dvd-filmenes svar på en Rolls Royce. De overgår sig selv gang på gang, og det kommer selvfølgelig allerklarest til udtryk, når de hiver fat i en ældre europæisk film som for eksempel denne. Et tretten-tal med pil op. Og masser af relevant ekstramateriale er der skam også, bl.a. en interessant dokumentar fra italiensk tv om de Sica. Endnu engang: Bravo, Criterion!

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 23. juli 2003
En mand og hans hund
Vittorio de Sica skabte mange mesterværker i sin tid og der er mange der mener at dette er hans absolutte hovedværk. Historien om den stakkels pensionist Umberto der lever en kummerlig tilværelse i Rom hører ihvertfald til neorealismens mest markante film og man er et bæst, hvis man ikke bliver rørt til tårer under den rystende slutscene. Mesterligt er det og en vigtig film i en tid hvor der stort set ikke laves socialt bevidste film længere!

Ret din egen anmeldelse af Umberto D. - klik her

Start en debat om filmen Umberto D. - klik her

Start en debat om denne udgave af Umberto D. - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45  
testtest