Den 24-årige instruktør Louis Malle satte Jeanne Moreaus skønhed sammen med Henri Decaës kameraarbejde og musik af Miles Davis til sin fascinerende debutfilm Elevator to the Gallows (Ascenseur pour l'échafaud). Den atmosfærefyldte triller foregår i løbet af én nat i Paris og handler om mord og forvekslinger. Filmen var en prøvesten for både skuespiller og instruktør.
En tidlig Malle-film der handler om en kvinde der bedrager sin mand med en anloeben fyr og deres snedige plan for at faa ham af vejen. Fin nok praemis men instruktoeren forfoelger ikke sin ide saerligt konsistent og der er en hel del luftlommer undervejs. Dog er der gode skuespillere til at goere det helt levende: Jeanne Moreau, den altid smilloese skoenhed, Maurice Ronet med det anonyme men udtryksfulde ansigt og Lino Ventura, den italienske bulldog med den staerke fysiske udstraaling - her som dedikeret politimand paa sporet af det diabolske par. Paa lydsporet er der Miles Davis at lytte til og med Henri Decae bag kameraet er der koldt klare sort/hvide billeder at forkaele sin nethinde med, hvis man opgiver at tage plottet til sig. En ujaevn film men bestemt ogsaa med sine momenter, saa den klarer lige netop skaerene og faar sine tre stjerner.