Brugerne skriver om Out of the Furnace:
|
Anmeldt af
lookalot, København K |
18. september 2023 |
|
Solid underholdning |
|
Spændende, intenst, stemningsfyldt drama, med stærke skuespilspræstationer. Jeg synes at filmens rolige tempo fungerede fint, men jeg synes også, at filmmagerne kunne have arbejdet lidt mere på/med slutningen. Men en vældigt underholdende film. Den skal da have 3 stjerner.***
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
23. februar 2017 |
|
Livet i rustbæltet |
|
Der er noget simili over denne film, idet den "udgiver" sig for at være seriøs americana i den klassiske form, men grundlæggende "blot" er en traditionelt spændende hævnfilm. Scott Cooper kan pinedød male med stemninger og miljøer, men i modsætning til eks. "Crazy Heart" hvor det tjente et kunstnerisk formål, nemlig at fortælle om en musiker og dennes indre og ydre liv, så virker det her mere som garniture for en ret underordnet spændingshistorie. Men det er ikke så vigtigt når man har en Christian Bale der spiller det bedste han har lært og en Woody Harrelson som endnu en mountainman med et attitudeproblem. Det er prægtigt og intenst lavet og filmen underholder som den skal. Slutningen virker dog en smule afliret og burde have været håndteret lidt anderledes. Men det er en film man uden videre genser på et tidspunkt, om ikke andet så for dens flotte visuelle stil.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
24. marts 2015 |
|
Mange svinkeærinder |
|
Scott Cooper, der hjalp Jeff Bridges til en Oscar med "Crazy Heart" har måske ikke haft alt for vanskeligt ved at tiltrække stjernerne på den flotte rolleliste. De to producere Scott og Di Caprio har sikkert også virket overbevisende på folkene. Og heldigvis for det, for det er netop det flotte spil, der holder sammen på en historie med nogle afledningsmanøvrer under vejs. Filmen kunne med lethed strammes op ved brug af en saks, men personligt synes jeg, det ville være synd, for på en eller anden måde leverer de små sidegrene alligevel varen. Vi er i Deerhunter-land, vist nok Pennsylvanias industriegne, hvor konkurrencen fra Asien så småt kan mærkes. Omgivelserne og deres indvånere virker begyndende nedslidte, hvilket vises med gennemfarvede billeder og ikke i en eller anden modernistisk monocrom nuance, der ville være et let valg for skildring af sværindustri. Her knokler brødrene Baze for at få en tålelig tilværelse til at hænge sammen. Det lykkes ikke ganske, og da lillebroder Baze, som virker PTSD-ramt efter adskillige ture med hæren til Iraq, forsvinder et sted oppe i Winter-bone-land, sætter det storebror i gang med en privat eftersøgning. Scott Cooper har allerede forsikret os om, at beboerne her ikke er udpræget gæstfri, hvilket konstituerer en spændingskurve, som stiger langsomt men sikkert filmen igennem. Desværre lader den valgte slutning begivenhederne adskille sig for meget fra den næsten-realisme, som præger det meste af den velspillede og meget dvælende film. Nogle anmeldere har klaget over filmens langsomme tempo, men det nød jeg. Det giver det flotte cast mulighed for at folde deres figurer ud, og det passer til tid og sted. Christian Bale, der er på lærredet i en meget væsentlig del af filmen, har endnu en gang rigtigt godt styr på en rolle. Og han bakkes op af sine lige så velspillende kolleger - selv Zoe Saldana finder de rigtige takter, omend hun måske virker en lille smule for babe-agtig i denne sammenhæng. Jeg synes, det er en god, ikke problemfri, film. Klart mainstream og produceret med underholdning for øje. Og hvad den har sat sig for, det gør den: den underholder.
|
|
|