Den franske filminstruktør Max Ophuls demonstrerer sine særlige evner for at fortælle en god historie på celluloid. Faktisk tre historier, for Plaisir er en trilogi om nydelse, sat ind i forskellige sammenhænge. En mand skjuler sig bag en maske af angst for ikke at falde i kvindernes smag. En bordelmutter drager med sine piger på landet for at tage del i sin nieces konfirmation. En maler forelsker sig i sin model. Med bl.a. Jean Gabin og Danielle Darrieux.
Max Ophüls forbliver over 60 år efter sin død med at være en af de mest markante af de franske filminstruktører (her med tysk oprindelse) med sin helt egen distinkte æstetik og diskrete virkemidler der stadig i dag virker utroligt raffinerede. I denne lille fint sammensatte trilogi af fortællinger af Guy de Maupassant balancerer han som en anden linedanser i sin fremstilling af erotikkens grundlæggende betydning for mennesket, dens magt og afmagt og hvad den kan medføre af det højeste og det laveste. Filmen hører måske ikke til i samme liga som mesterværkerne "La Ronde" og "Letter from an Unknown Woman", men mindre kan afgjort gøre det, når vi har med en instruktør af Ophüls' format at gøre. Peter Ustinov er fortælleren i den franske udgave, mens det er Anton Walbrook i den tyske.