Udgivet 17. marts 2003
af 20th Century Fox
|
23297DVD
/
UPC# 5039036011754 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
20th Century Fox
-
2002
USA
-
Farve
-
117 min
|
 |

|
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
|
TV-system: PAL
|
Region:
|
|
Oprindelse: England |
|
|
Features: |
|
 |
Anamorphic (16:9) |
|
Trailer |
 |
Production Notes |
|
Music video |
 |
Documentary |
|
Music score |
 |
Commentary |
|
Fact track |
|
Interviews |
|
Gallery |
|
Multi-angles |
 |
Cast & Crew |
|
Hidden Features |
|
Outtakes |
|
DVD-Rom features |
 |
Deleted scenes |
|
Antal plader: 1 |
|
Billedformat |
Lydformat |
Sprog |
Tekster |
Letterbox
|
DD 5.1
|
Engelsk
|
Dansk Engelsk
|
Aspect Ratio |
Kassette |
Pladetype |
Faste tekster |
2,35 : 1 |
Keep Case |
DVD9 |
Ingen
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
 |
Lars |
 |
|
|
|
Alle fædre er helte - i deres sønners øjne
Året er 1931. Mens depressionen kaster lange skygger over mange amerikanske familier, hersker der tilsyneladende ro og disciplineret orden hos familien Sullivan. Michael Sullivan (Tom Hanks) lever udadtil en ganske normal tilværelse med sin hustru og deres to velopdragne sønner - men forstadsidyllen har en mørk og blodig bagside. I virkeligheden er Sullivan hitman for den patriarkalske gangster John Rooney (Paul Newman), hvis voksne søn også er i branchen. En ganske almindelig aften på et ganske almindeligt job går alting imidlertid galt, og pludselig kastes Sullivan og hans ældste søn på flugt gennem landet - med en iskold kollega lige i hælene...
Tekst fra omslag
|
|
Brugerne skriver om Road to Perdition:
|
Anmeldt af
Holliday, Aalborg |
2. juni 2013
|
|
Lone wolf and cub US version, |
|
Jeg kan kun tilluske mig en anpart i bukketerne af roser som allerede med kyndig hånd, er spredt ud over dette fascinerende gangsterepos. Mendes fortæller i nærmest lyrisk stil sin historie, mens vi opsluges af de kølige og smukke vinterbilleder der er sat perfekt i scene til det minimalistiske score. Filmens spillere står i kø for levere det bedste de kan og selv om handlingsforløbet ligger åben for os, som vejen til Perdition, gør det overraskende nok kun filmen bedre. I min optik er der ingen tvivl om, at selv om hypen var langt større omkring American Beauty, så har de sidste ti år vist, at The Road to Perdition står tilbage som en langt mindre kunstig og kalkulerende filmoplevelse. Jeg bliver varm om hjertet når jeg tænker på, at dette var både Conrad Halls og Newmans sidste film (ser man bort fra voiceover på Cars). Et smukkere punktum er vanskelig at forestille sig.
|
|
|
Anmeldt af
Frank Løvkvist, Tjele |
15. marts 2008
|
|
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er vild med alt der har med "gangster-tiden" at gøre og dette er ingen undtagelse. den er kanon god og spændende. jeg kan kun opfordre til at se den. man bliver ikke skuffet.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
6. september 2007
|
|
Farmand og søn på flygt |
|
Smukke billeder og et unikt sanseligt soundtrack af Thomas Newman. Men selvom filmen er god og velfortalt, så rammer den ikke plet som Sam Mendes forgangende film ''American Beauty''.
|
|
|
Anmeldt af
Kasper, Aalborg |
16. maj 2007
|
|
Vejen til Perdition |
|
Virkelig et mesterværk af Sam Mendes. Hanks og Newman spiller fantastisk sammen. Kan helt sikkert anbefales at se eller købes.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
1. april 2004
|
|
Hyldest til gangstergenren |
|
Sam Mendes tillader sig at gå mod Harry Potter regimet og lave film, der kræver, at man ser dem uden popcorn, raslende plastikposer og ivrigt sms'ende med venner, der er inde at se andre film. Mendes har begået en vigtig hyldest til gangsterfilmgenren samtidigt med, at han giver den ny vitalisering. Alle de kendte temaer er med, men i et andet lys, end vi er vant til: Far/søn problematikken mellem Newman og Hanks og Hanks og dennes søn er en bærende dualisme filmen igennem, energien til udviklingsskildringen i Hanks' rolle. I den anderledes gangsterfilm analyseres yderligere en række dualismer: Den gamle og unge generation. Problemet mellem arbejde og hjem. Rene og beskidte penge, ung og gammel - godt og ondt. Paul Newman yder en af sine bedste præstationer nogensinde, Tom Hanks er god og Jude Law eminent. Men bedst af alle er Conrad L. Hall, fotografen, der yder en toppræstation med de mættede billeder. Han har ofte filmet Paul Newman, og vi kender ham fra flotte præstationer i "Harper", "Cool Hand Luke", "The Professionals", "Butch Cassidy and the Sundance Kid", "Black Widow" og "American Beauty" - jeg kunne ikke dy mig for denne lille remse, der viser noget om den 75-årige fotografs spændvidde. En af mine få indvendinger drejer sig om Thomas Newmans musik, der til tider bliver lige lovlig meet-joe-blacksk. Vi har med en rigtig god film at gøre her.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
17. juli 2003
|
|
En gang semuljevælling! |
|
Efter mesterstykket AMERICAN BEAUTY var forventningerne naturligvis tårnhøje til Sam Mendes, og han formåede altså ikke at indfrie dem. Historien starter ellers godt den første halve time, går så gradvist at gå i stå henimod midten af filmen for endeligt at gå aldeles i opløsning og nærme sig det parodiske helt til slut. En forfærdelig forstemmende oplevelse at være vidne til, særligt når man betænker de ret gode kræfter der var på spil bag, ved og foran kameraet. Synd, men måske en indikator på, at Mendes måske ikke er en allround genre-instruktør og måske trives bedst med contemporary film.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Road to Perdition - klik her
Start en debat om filmen Road to Perdition - klik her
Start en debat om denne udgave af Road to Perdition - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|