An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
Følg din ordre
FAQ
Sitemap

Solaris (Andrei  Tarkovsky)  (DVD) Solaris (Andrei Tarkovsky)

Udgivet 8. august 2016 af Artificial Eye ART792DVD / UPC# 5021866792309

Solaris (Andrei  Tarkovsky)  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 129.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. 1972
Rusland - Farve - 165 min
Ønskeliste
DramaScience FictionRum-film
Filmens specifikationer
Original titel: Solyaris
Dansk titel: Solaris
Instruktør: Andrei Tarkovsky
Medvirkende:
Hari  Natalya Bondarchuk
Kris Kelvin  Donatas Banionis
Dr. Snaut  Jüri Järvet
Henri Berton  Vladislav Dvorzhetsky
Kelvin's Father  Nikolai Grinko
Dr. Sartorius  Anatoli Solonitsyn
Dr. Gibarian   Sos Sargsyan
Kelvin's Mother   Olga Barnet
Aunt Anna  Tamara Ogorodnikova
Stikord: Klassiker
Art House
Based-on-a-book
Rumskibe / Rumfart
Surrealisme
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:   PAL DVD-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse:  England

Uden danske tekster

Tekster: Engelsk
Sprog: Russisk

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 26

Gennemsnit: 9.6 ud af 10

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Mogens

Surrealisme i det ydre rum

Andrei Tarkovskijs Solaris fra 1972 satte i samspil med Stanley Kubrick-klassikeren 2001: A Space Odyssey fra 1968 helt nye standarder for, hvad man kunne forvente og forlange af science fiction film. Solaris er et filosofisk foruroligende portræt af menneskets destruktive interaktion med omverdenen. Filmen er en visuel tour de force, der tematisk kredser om kærlighed, bevidsthed, personlig identitet, erindring og ikke mindst forsoning og nostalgi.
    En fremmed entitet, selvmordstraumer og store filosofiske spørgsmål skaber en foruroligende ubalance, der i samspil med tempoet og filmens lange spilletid tvinger seeren næsten fysisk ind i karakterernes ulidelige mentale trængsler. Det er filmkunst på højeste niveau.

Den prisvindende russiske mesterinstruktør Andrei Tarkovskij står endvidere bag Ivans barndom (1961), Andrei Rublev - den yderste dom (1966), Spejlet (1975), Vandringsmanden (1979), Nostalghia (1983) og Offeret (1986). Dansk films største eksportvare Lars von Triers debut The Element of Crime er stærkt inspireret af Tarkovskijs unikke filmkunst.

Laserdiskens omtale:

Solaris omtales ofte i sidebemærkninger til Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey, og da instruktøren Steven Soderbergh i 2002 var på banen med en Hollywood-genindspilning med George Clooney i hovedrollen, synes denne mageløse sovjetiske film fortsat at være dømt til at leve en slags skyggetilværelse.
    Som altid med den nu afdøde Andrei Tarkovskys film er der tale om et relativt svært tilgængeligt værk, som forsøger at indkredse det guddommelige i den menneskelige tilstand. Rejsen hinsides stjernerne bliver for de rumrejsende en slags dyk ned i afkrogene af deres personlige bevidstheder. I kontakten med den gådefulde planet Solaris begynder den videnskabelige virkelighed i bogstaveligeste forstand at gå i opløsning – cosmonauternes teknologiske udstyr slår fejl, rumfartøjet falder langsomt fra hinanden indefra, selve de fysiske love ophæves i perioder, og "spøgelser" fra cosmonauternes fortid materialiserer sig. Det er en helt igennem unik og gribende smuk film, som fortjener at blive set, omend det vil være en misforståelse at forvente storslåede special effects og rumgys i traditionel forstand. Endvidere bør det nævnes, at filmen med sin næsten tre timers spilletid kan virke lang, hvis man ikke er i humør til at indleve sig i historiens komplekse og meditative univers.
Michael

Brugerne skriver om Solaris (Andrei Tarkovsky):

Anmeldt af Monkeyman, København S 2. juli 2009
Sovjetisk rum-epos
Bag på denne films cover, prøver man at sammenligne den med Stanley Kubricks ''Rumrejsen 2001'', men den kobling er vist lidt ude i hampen. ''Solaris'' kan på billedsiden og især effektmæssigt overhovedet ikke følge med, for de eneste effekter, er tydeligvis noget mudder eller maling i spand vand, der så forestiller at være rummet/cosmos. Normalt elsker jeg filmkunst, men denne films tempo er i sandhed en prøvelse for ens tålmodighed, og selvom ''Rumrejsen 2001'' også kunne strække tiden ud, så er det intet i forhold til ''Solaris'', der virkelig forstår hvordan man skal trække film i langdrag. I forhold til det amerikanske remake 30 år senere, så er Tarskovijs originale film meget mere kompleks og dybdeborende, og det hér jeg kan værdsætte filmen, men man skal kæmpe bravt for ikke at falde i søvn. Så i sidste ende ville jeg mene, at grunden til at jeg ''kun'' må kaste to stjerner efter denne film, som andre herinde vil kalde for et vidunder indenfor filmkunsten, er fordi filmen ikke var for kompleks, men simpelthen for kedelig.

Anmeldt af Svend Erik, Løkken 30. september 2008
Den materialiserede erindring
Tarkovsky leger veloplagt med det kulturelle meneskes grundvilkår i denne film, som synes kortere og kortere efter hvert gennemsyn. Hans grundmateriale er vores erindring. Når erindringen pludselig materialiserer sig, må astronauterne tage stilling: hvis de andre blot er vores gestaltede forestilling, er de så ægte mennesker? Og hvad med dem, vi tor er ægte? Er de blot en konstruktion? Tarkovsky er som kunstner tidligt ude at undersøge den konstruktionistiske ides muligheder i en kunstnerisk fremstilling, og det er få andre, der kommer på siden af ham i den øvelse. Ideen om videnskaben, naturlovene, kulturen, historien, mennesket - alt bliver udsat for Tarkovskys dekonstruktion med næsten lammende resultat, rekonstrueret på ny og derpå efterladt med nye spørgsmål, hvoraf et væsentligt synes at være: Hvordan lever mennesket med sin viden om, at det selv konstruerer sin tid, samtid og omgivelser? Dr. Satorius' dværg synes at være en både morsom, drilsk og vigtig ankertråd til en forståelse af fortællingen.
Et af filmhistoriens vægtigste bidrag til vores selvforståelse eller mangel på samme.

Anmeldt af solaris57, Nyborg 1. september 2005
Den postmoderne science fiction films moder
Efter min mening er denne film et mesterværk, ikke på grund af den betydning den har haft og det ry den har f.eks. i forhold til Kubricks 2001. Den er et mesterværk fordi den stadig går under huden på tilskueren, der investerer energi i den. Jeg er dybt fascineret af dens glimtvise ekstitensielle indsigt i en æstetisk fortælling og defragmenteret virkelighed, og alligevel virker det somom filmen ikke kunne være lavet anderledes.
Den megen brug af zoom hører jo tiden til i europæisk film, det er (var) en væsentlig del af det anerkendte filmsprog, men her hos Tarskovskij får det nu en mere subtil brug, end når Leone Og Sergio Corbucci effektjagende bruger zoombevægelser, men Tarskovij bruger nærmest zoomen som en parentes, han markerer en parentes der skal tydeliggøre eller udbygge, og det zoom billedet viser, er indholdet i parentesen.

Den verden cosmonauterne kommer til, planeten Solaris, er ved at falde fra hinanden,den er i opløsning, ja, men hvad er sammenhængen mellem den fysiske opløsnig af naturfagenes grundregler og den psykiske destabilerisering personerne oplever indeni. De fysiske love gælder ikke, og al deres fine teknik heller ikke. Mennesket står nøgent, i overført betydning, ingen af de basale regler gælder, og den usikkerhed og det kaos det skaber, forstår vi ikke, for vi har ikke prøvet det, men vi fornemmer det.

Filmen bliver jeg aldrig færdig med. Men jeg vil ikke påstå at jeg forstår alle lag, og fremfor alt at jeg kan sætte alle fragmenter i historien rigtig sammen. Jeg tror også nogle brikker til puslespillet er smidt væk, så dem må man selv skabe.

Anmeldt af Borgen, København NV 14. april 2005
Puha, jeg har utroligt svært ved at mene noget om denne film. Den besidder på en gang en stor tiltrækningskraft men samtidig noget ekstremt teatralsk og virkelig monotont over sig. Jeg tror man skal se den en 5-10 gange for at få det fulde udbytte af historien, det kommer jeg nok ikke til.
Tarkovski er en mester i at bruge naturen i sine film, en nærmest panteistisk tilgang til verden. Og da det kun delvist lykkedes her bliver rumskibbet en ret stiv kulisse. I modsætning til Kubricks 2001 føler man som tilskuer at man ser skuespillerne bevæge sig rundt i en række rum, som er placeret i russiske studier og ikke i rummet. Her kan Tarkovski ikke være med.
Omvendt viser filmen første del på jorden og slutningen hvilken visuel mester han.
Jeg har som det fremgår af denne anmeldelse lidt blandede følelser for filmen, kunne bedre lide Spejlet som på mange måder minder lidt om Solaris.
Zoom ser også grimt ud på film, og det undrer mig meget, hvorfor det benyttes så meget. Især fordi Tarkovski er så vild en billedmager.
Men stadig er dette en vigtig film..

Anmeldt af Morten Egholm, Frederiksberg 19. september 2003
En mester bliver behandlet mesterligt
Tarkovskijs "Solaris" er og bliver en af de 3 film, jeg ville vælge at tage med på en øde ø. Og ikke kun fordi den netop handler om, hvorvidt mennesket mentalt set er en ø eller ej - her hentyder jeg naturligvis primært til slutbilledet, som måske er det smukkeste slutbillede, filmhistorien nogensinde er disket op med (og det siger jo trods alt ikke så lidt)! "Solaris" er slet og ret et mesterværk, der kan ses igen og igen, og derfor er det jo kun glædeligt at se den mesterlige behandling, den er blevet tildelt af de sande dvd-venners ven, Criterion. En fantastisk dobbeltdisc-udgave er der tale om, med slettede scener (fantastisk, at de har været i de russiske arkiver for at finde dem), en virkelig indsigtsfuld Audio Commentary og meget meget mere. Måske den bedste dvd-behandling, en europæisk film endnu har fået! Er så langt at foretrække frem for Rusiscos (som i den britiske version officielt udgives af Artificial Eye), her får man også to discs, men det er fordi filmen er blevet skåret over i to!

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 24. juli 2003
Meditation
Tarkovskij sætter nye standarder for sit publikums tålmodighed med denne film, men formår man at komme gennem halvdelen af filmen uden at gå død, så er man sikret en fascinerende og mættende filmoplevelse. Man skal ikke forvente at få serveret en entydig og simpel SF-film her, men i stedet forberede sig på et cerebralt stimulerende in-put som forlanger at man vender tilbage for at få mere ud af historien.

Ret din egen anmeldelse af Solaris (Andrei Tarkovsky) - klik her

Deltag i debatten om filmen Solaris (Andrei Tarkovsky) - klik på "svar"

 Forfatter Emne: Solaris (Andrei Tarkovsky)
Thomas Aquinas

Solaris (Andrei Tarkovsky) (2-disc) (Criterion) Solaris (Andrei  Tarkovsky) (Blu-ray) Solaris (Andrei  Tarkovsky) Solaris (Andrei Tarkovsky) (Criterion) (Blu-ray)
Se alle titler her
Sendt 2005/09/01 20:40:39 IP: Logget Svar...

Ikke alle lag klarlagt...

...men du har ihvertfald klarlagt væsentlig flere end jeg har!

Start en debat om denne udgave af Solaris (Andrei Tarkovsky) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45