Udgivet 1. april 2021
af ArtHaus
|
507403
/
UPC# 4006680097800 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
DreamWorks
-
2005
USA
-
Farve
-
124 min
|
 |
  
|
|
Blu-ray pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
England
|
Region:
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk Tysk
|
|
Sprog: |
Engelsk Tysk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
|
|
Passion. Temptation. Obsession.
Hvad gør man, når ingen i ens hjemland længere har lyst til at finansiere de film, man har lyst til at lave? Tja, hvis man er Woody Allen, rykker man kamerastativerne op og drager hele vejen til England. Her har han drejet en film om den unge eks-professionelle og opportunistiske tennisspiller Chris (Jonathan Rhys-Meyers), der finder sammen med rigmandsdatteren Chloe, men samtidig dyrker et lidenskabeligt udenomsforhold med Chloes brors forlovede, wannabe skuespillerinden Nola (en på alle måde uimodståelig Scarlett Johanson). Men hvad sker der, når man bliver nødt til at vælge?
Der er, som det også fremgår af brugeranmeldelserne på Laserdiskens site, dyb uenighed om denne film, og den slags er altid forfriskende. Der har været skrevet meget om, at Match Point ikke ligner en typisk Woody Allen-film, og det er da også ganske uvant, at handlingen - af nød - er henlagt til London frem for Woodys elskede Manhattan. Men det kan jeg nu ikke have ondt af, og det fungerer såmænd ganske godt.
Jonathan Rhys-Meyers som hovedpersonen Chris er en anelse stiv, kedelig og usympatisk, men det er da heller ikke meningen, at man skal sidde og heppe på ham. I starten tilsmiler heldet ham i en grad, så han må tro, at han kan gå på vandet uden at få våde tæer. Dét kan nemt bringe én på afveje, og Chris er heller ikke sen til at udfordre skæbnen yderligere uden tanke på konsekvenserne for de implicerede. Man sidder gennem filmen med en fornemmelse af, at korthuset må falde ned om ørerne på vores antihelt. Slipper han virkelig af sted med sit løgnagtige dobbeltspil, eller får han sin velfortjente straf? Konklusionen er bestemt overraskende.
Emily Mortimer er ganske nuttet som rigmandsdatteren Chloe, men man forstår - næsten - Chris' besættelse af den forførende Nola. At Nola så også selv er med på den, det kan være sværere at sluge, men kvinder er ikke altid lige til at blive kloge på.
Som en smule tenniskyndig må jeg konstatere, at der desværre ikke er ret meget "action" at komme efter. Som "tennisfilm" er den ellers ganske forfærdelige Wimbledon meget sjovere, men Match Point er en klart bedre film.
Niels Ole
|
|
Brugerne skriver om Match Point:
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
24. januar 2007
|
|
Begærlig snob |
|
Helt vildt overvurderet Allen-film. Her er lidt Bergman, et drys fra Tom Ripley og Raskolnikovs universer og så en del ham selv i en uskøn og ujævn blanding der får Frederiksberg Kommunes asfalteringsdispositioner til at fremstå som højtprioriterede. Den sidste halve time af filmen er ufrivilligt komisk (specielt afsnittene med politiet virker ved siden af). Skuespillerne er ikke for gode, ikke engang Brian Cox der ellers altid er ret fremragende. Den eneste der har fat i noget er Rhys-Meyers der formår at tegne et arrogant og forpint menneske nogenlunde overbevisende. Man forstår at filmen fik en blandet modtagelse.
|
|
|
Anmeldt af
devinthedude, Malmö |
21. maj 2006
|
|
ikke en typisk woody allen film! |
|
faktisk overaskende god....nogle gange er allen lidt for dyb,men den er er faktisk ganske underholdende,romantisk..spændende og heldig slutning!
|
|
|
Anmeldt af
Chesney, Brædstrup |
16. maj 2006
|
|
Jeg var underholdt i de 124 min. filmen rullede hen over skærmen, og så længe er der efterhånden ikke mange film der kan få lov til at køre, før jeg føler at jeg spilder min tid.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
8. maj 2006
|
|
Forbrydelse og straf? |
|
Smarte mennesker i smarte omgivelser og smart handling. Det kan såmænd være tilstrækkeligt i nogle sammenhænge, men man venter sig altid lidt mere af Allen. Hvorfor ved jeg egentlig ikke rigtigt, for han laver en del ligegyldige film. Man følger lige præcis med, ikke fordi man engagerer sig i personerne, men fordi handlingen snor sig ad hitchcockske stier, og fordi man trods alt interesserer sig lidt for, hvor Allen vil have os hen. Projektet ser ud til, i lighed med Crimes and Misdemeanors, at gå ud på at undersøge, hvor langt folk vil gå ud over deres etiske ståsted for at forfølge pengene. Alle personerne i filmen korrumperer sig på den ene eller anden måde. Alec ved at købe sin datter en ægtemand, Chloe ved at lade ham gøre det. Det skal ikke røbes, hvorledes Chris glider ned ad slisken, men at han gør det. Selv politiet lader stå til og springer til sidst over, hvor gærdet er lavest. Spørgsmålet er: er de virkelig heldige? Når man ser plottet i bakspejlet, er det tydeligt, at Allen er ironisk, men i løbet af filmen kan det være vanskeligt at få øje på charmen. Derfor virker den faktisk tung med tungt spil på alle pladser, bortset fra Tom (Matthew Goode).
Jeg er helt enig med de to foregående anmeldelser i, at filmen burde have fundet sted i New York, og det er jo en velkendt sag, at den også var skrevet sådan. Udholdelig, lidt interessant... men ærlig talt Woody!?
|
|
|
Anmeldt af
Snowflake, Odense M |
23. april 2006
|
|
Dårligste Woody Allen-film nogensinde |
|
Woody kunne ikke få finanser til Match Point i USA, så han gik til BBC og tømte deres pengeskab. Historien skrev Woody til New York-settings, men det endte med London-settings uden nogen form for rewrite. Det er ikke noget godt London-look, Woody gi'r os - han har helt misforstået byens texture. Det skal være en sommer-film, men der er ingen træer i Woodys London. Hvorfor en lys, dum sommer-film, når det er efterår som Woody elsker højest? I Match Point er der ingen scener som foregår i huse, det hele er lejligheder. Why?
Plottet er simpelt, et-dimensionalt og utroligt uengageret. Blottet for humor har Woody lavet en film om den engelske upper-class, som han tydeligvis ikke aner en pind om. Filmens tema med held falder sammen som et korthus - for Guds skyld opmuntre ham ikke til at lave sådanne film igen. Hvad sker der med anmelderne???? Fra USA til Europa lovpriser de Match Point - og kalder det en af de bedste Woody Allen-film nogensinde - who are they kidding? Jeg elsker Woody Allens film, men med dette nye makværk har han altså ikke flere skud i bøssen hos mig. Jeg har ikke tiltro til, at han kan lave gode og vedkommende film længere. Match Point er en dårlig kopi af hans mesterværk - Crimes and Misdeameanors fra 1989. Match Point er så fyldt med fejl, så utroværdig, så dårligt spillet, så idiotisk, men samtidig så pretentiøs, at det gør ondt, når filmanmelderne tror, at vi ( det tænkende film-publikum ) er så dumme, at vi ikke kan se disse kendsgerninger.
Efter at ha' set Match Point var jeg lige så skuffet som en hel kommode. Sidst jeg var så rystet over en dårlig Woody Allen-film uden kvalitet var da jeg så Deconstructing Harry i 1997 med dens frygtelige cross-cutting og ryste-billeder. Hvor er den gode dialog, de dybe karakterstudier og de glimrende plots? Manuskriptet og instruktionen i Match Point ligner noget en filmskoleelev med et stort budget ku' ha' lavet. Det er efterhånden teenage-film, som Woody laver i disse år. Førhen var det sjældent, at der var en person under 30 med i hans film. Jeg kom også i tanke om, at i Woodys gamle film (fra 1971-1989) ignorerede Woody disse ting: Børn, afro-amerikanere, fattige mennesker, sport, klassisk musik, rock-musik og dyr. Hvornår så man sidst en person med fuldskæg i en Woody Allen-film? Mon de usympatiske characters fra Match Point overhovedet har fået deres kønshår? Ingen af "børnene" fra Match Point ku' overtale mig til at købe en bil af dem - de kan heller ikke overbevise mig som "voksne" eller som skuespillere. Jeg foretrækker film med folk, som er i 40'erne/50'erne og opefter.
Førhen lavede Woody Allen voksenkomedier - men nu er han desværre hoppet over på youth craze-vognen. Hvem caster for Woody i disse år? Hvorfor er han holdt op med at bruge ordentlige skuespillere? Han bruger istedet unge udtryksløse tøjstativer. Jeg ved ikke, hvad der sker med Woody i Match Point - filmens visuelle look er forfærdelig for ens øjne. Scarlett Johansson har lige så meget sex-appeal som en kold halvspist pizza. Match Point er faktisk dårligere end Celebrity (og det siger ikke så lidt). Det er klart Woodys dårligste film i dette årti - Curse of the Jade Scorpion og Hollywood Ending er mesterværker sammenlignet med Match Point.
Har lige genset "Match Point" og den er endnu dårligere anden gang. Den ligner simpelthen noget som er lyv. Man kan dårligt tro at Woody selv har lavet dette fæle stykke mandagshåndværk. Filmen's look er så frastødende - og med de forfærdelige moderne afdæmpede brune og grønne farver, og feministisk lys ind over alle scenerne, så ligner filmen faktisk et afsnit af en eller anden elendig ny romantisk TV-serie - "Nikolaj og Julie" f.eks. Filmen's billede er ALT for lyst. Det kan du ikke være bekendt, Woody.
Hvorfor dælen har producenterne sagt til Woody? : "Nu skal vi lige ha' fat i en masse yngre kvinder i alderen 23 til 39 år, Woody - så der skal en masse kvindevenligt "Femina"-lys ind i filmen - og farverne skal være afdæmpede, Woody - og filmen skal være ungdommelig og pladder-romantisk".
Hvor er der en stor spand som man kan brække sig i?
Man kan ikke tage det seriøst når folk kalder dette for "En af Woody's bedste film nogensinde" . Jeg falder ned af stolen af grin når jeg læser den slags vås. Rigtige Woody Allen-fans bryder sig ikke om denne sødsuppe-film - kun nye Woody-fans, som opdagede ham i 90'erne, kan lide denne amatør-film. Man må vist hellere se "Annie Hall" eller "Radio Days" igen, så man kan få humøret tilbage.
|
|
|
Anmeldt af
FilmHistorie, Klarup |
7. marts 2006
|
|
En af de bedste Woody Allen-film nogensinde |
|
Nå... hvad mener jeg mon så om Woody Allen's nyeste film? Jeg har hørt om omtaler, der fortalte, at filmen ikke lignede Woody Allens andre film, hvilket jeg først og fremmest vil slå fast ikke stemmer helt overens med min oplevelse af filmen. Mange mener nok, at Woody Allen-film-begrebet består i, at han løber rundt som en forvirret neurotiker og tror, han har en hjertesvulst, da hans hørelse konstateres nedsat. Dette synspunkt deler jeg ikke helt. Woody Allen-film er for mig en spændende, original film med nogle interessante karakterer, lange "one-shot"-optagelser for det meste bare i total-perspektiv samt dialogbaserede manuskripter.
Dette lever Match Point også fuldt op til, selvom jeg må give ret i, at Woody ellers virker til at trække vognen i en anden retning. Det gjorde han allerede så småt i sidste års Melinda og Melinda, som jeg synes Match Point minder meget om. Han kører over i en mere drama-stil, som han ellers kun har prøvet få gange forinden i film som Interiors og September. Hvor Melinda og Melinda så bare er komedie OG tragedie, minder Match Point mest af alt om en tragedie. Interessen for tragedien stammer sandsynligvis fra Ingmar Bergman, som efter rygterne skulle være Woodys yndlingsinstruktør. Stilen i Match Point har også fra tid til anden billeder, der kan nikkes genkendende til fra Ingmar Bergmans film (Stilheden, Det Syvende Segl, Ved Vejs Ende, etc) - og sidste del af filmen fik mig til at tænke på, om der også var noget Hitchcock med i hans film. For alt i alt skal Match Point ikke dømmes for, hvad den anses for på ydersiden. Jeg skulle tænke (og sove) lidt over den, før jeg lige forstod, hvilket nye originale projekt, jeg lige havde set fra Woodys side. Og som tiden går rykker Match Point også længere og længere op på min Woody Allen-kvalitets-liste. Dog siger jeg ikke, at Match Point er nogen ny Hannah and Her Sisters eller Annie Hall. Match Point er bare en mere-end-god film, hvorimod de tidligere nævnte film kan kaldes Mesterværker! Men selvom jeg ikke kalder filmen et mesterværk, så er den stadig en af mine personlige favoritter. Sammen med Deconstructing Harry (som jeg anser for det absolut ypperste Woody har lavet) er disse film originale i deres fortælling. Desuden præseterer filmens handlingslinje hele tiden at holde én i skak ved sin spænding. Alting bevæger sig op i en højere enhed, kan tydeligt fornemmes - specielt efter filmens meget uventede twist. Vi hører en metafor i starten om, hvordan held betyder alt for vores tilværelse, og uden at starte på min dybdegående analyse af filmen (og der skal meget til at stoppe mig derfra), så må jeg sige, at pointen slåes fast! Eller hvad? Jeg sad tilbage med en masse spørgsmål efter, at jeg genså Match Point... filmen åbnede tanker i en filosofisk retning og jeg tror, at hvis folk vil give den tid til at tænke over, at mange vil indse, hvilket geni Woody Allen er! - sjældent før har han beskæftiget sig på et plan, hvor han direkte fortalte om sine idé-grundlager uden at de skal hentes indirekte ud af historien.
Som jeg hidser mig selv op over genialiteten, er der ingen tvivl om, at Match Point er en af de bedste film lavet på denne side af årtusindeskiftet. Jeg troede egentlig, at filmmediet døde samtidig med Stanley Kubrick, men film som Match Point, Memento og Mulholland Dr. har givet mig håbet igen...
Og endelig vil jeg lige tilføje en personlig kommentar: Woody burde lave film i New York igen. New York blev min drømmeby efter at jeg så Woody Allen, og om han så ikke begynder at filme i London! Han viste jo New York fra sit smukkeste i Manhattan, hvor han også konkluderer (og jeg citerer:) "New York var hans by. Og det ville den altid være..." - Isak i Manhattan.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Match Point - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Match Point - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Match Point |
vandelay
Se alle titler her
|
Sendt 2006/06/09 11:27:07
IP:
Logget
|
|
|
Matchpoint: Den bedste siden...
... "Deconstructing Harry"! Da jeg så "Matchpoint", følte jeg mig hensat til dengang, jeg første gang fik øjnene op for Woody Allen. En film på højde med "Manhattan", "Hannah and Her Sisters" og "Crimes and Misdemeanors". Det er en begivenhed af de store, hvis Woody kan igen kan begynde at lave inspirerede filmstykker, efter et par år med kreativ tørke. Game, set and match: Go Woody!
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Match Point (tysk omslag) (Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|