Udgivet 28. februar 2022
af Soul Media
|
47692
/
UPC# 5709165476921 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
1992
Frankrig
-
Farve
-
115 min
|
 |
 
|
|
Blu-ray pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
Danmark
|
Region:
|
Med danske tekster
|
Tekster: |
Dansk Norsk Svensk Finsk
|
|
Sprog: |
Fransk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
The Lover
Indokina i slutningen af 1920'erne. I den fugtige varme på færgen ved Mekongfloden står en 15-årig pige og drømmer. Hun har en hvid hat på og en kirsebærrød trutmund. Inde fra sin store sorte limousine betragter en mand hende. Med bankende hjerte træder han frem, og tilbyder hende at køre med. Dette bliver starten på en dampende hed passion, hvor møderne altid sker i hemmelighed. Bag låste døre. Han nyder hendes nyopvakte seksualitet, og han foretager lange rejser langs hendes unge jomfruelige krop. Men deres kærlighed er dømt fra begyndelsen. Hun er fattig, uskyldig og hvid. Han er velhavende, erfaren og asiat - og lovet væk til en anden. Hans far ser ham hellere død end sammen med en hvid pige.
Tekst fra omslag
|
|
Brugerne skriver om Lover, The (Jean-Jacques Annaud):
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
15. januar 2009
|
|
Sex i Indokina |
|
For at parafrasere Orson Welles, så kan en film ikke alene leve af sine billeder og stemning, men Annaud er åbenbart af en anden mening. Ihvertfald laver han ofte film der i endog meget høj grad forlader sig på netop det æstetiske, og det kan synes paradoksalt når man tænker på, at film jo netop i meget høj grad er billeder. Men filmen ER altså også i ét eller andet omfang litterært forankret, og her har Annaud valgt at filmatisere Marguerite Duras´ roman, som er en selvbiografisk fortælling om en ung pige der indleder et intenst erotisk forhold til en kinesisk mand. Hendes familie er i opløsning, og hendes affære med ham er i nogen grad betinget af den følelsesmæssige smerte hun må udholde, men også af hendes nysgerrighed. I sidste ende kan forholdet imidlertid ikke fortsætte. Annaud maler som sagt med stemningerne og billederne, men karakterernes bevæggrunde forbliver uklare, hvilket bliver trættende til sidst. Faktisk virker mange af sidekaraktererne langt mere interessante, men de får aldrig en fremtrædende rolle at spille i historien. Derfor synker filmen lidt sammen efterhånden som den skrider frem. Orson Welles havde ret: en film kan ikke leve af sine udtryk alene. Annaud har måske ikke helt indset dette (hvis man ser bort fra "Rosens Navn", måske), og det er ihvertfald tydeligt her. Trivia: Jeanne Moreau er fortælleren, og et par år efter denne film spillede hun selv rollen som Duras i filmen "Marguerite". Filmen blev iøvrigt produceret af netop afdøde Claude Berri.
|
|
|
Skriv din egen anmeldelse af Lover, The (Jean-Jacques Annaud) - klik her
Start en debat om filmen Lover, The (Jean-Jacques Annaud) - klik her
Start en debat om denne udgave af Lover, The (Jean-Jacques Annaud) (Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|