An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
Følg din ordre
FAQ
Sitemap

by Brakhage: an anthology, Vol. 1 & 2 (Criterion) (Blu-ray) (BD) by Brakhage: an anthology, Vol. 1 & 2 (Criterion) (Blu-ray)

Udgivet 15. juni 2021 af Criterion CCIN3269 / UPC# 715515260817

by Brakhage: an anthology, Vol. 1 & 2 (Criterion) (Blu-ray) - Billedet er på vej
Laserdisken (DK)
Pris: 499.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. Independent
USA - Farve
Ønskeliste
Dokumentar
Filmens specifikationer
Original titel: by Brakhage: an anthology
Instruktør: Stan Brakhage
Stikord: Independent Film
Art House
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
Blu-ray pladens specifikationer
Oprindelse:  USA Blu-ray pladen har regionalkoden A.Region:

Uden danske tekster

Sprog: Engelsk

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 4

Gennemsnit: 10.0 ud af 10

Du kan også stemme.   


Synets kosmos

I mødet med instruktøren Stan Brakhage bevæger man sig vel mod grænsen for, hvad filmen som medie er i stand til at formidle, og hvad det er muligt for et menneske at udtrykke igennem kunstnerisk skaben. Brakhages film kredser omkring de store spørgsmål: fødsel/skabelse, livets mening, kærligheden, døden og det hinsides. Samtidig hermed er instruktørens livsværk – bestående af omkring 400 film – en lang afsøgning af selve perceptionens væsen. Mange af filmene handler helt enkelt om det at se, hvordan øjet ser i forskellige situationer, og hvorledes vi påvirkes fysisk, psykisk og sanseligt af det, vi ser.
    Det siger nok sig selv, at en produktion af denne art ikke ligefrem havde investorerne stående i kø for at financiere Brakhages film, hvorfor størstedelen blev fremstillet efter det forhåndenværende søms princip.

Som få filmskabere levede Brakhage i halvtreds år med filmen helt inde på livet. For at kunne hellige sig sine film, boede Brakhage i perioder med sin familie fjernt fra verdens vrimmel i en bjergegn i Colorado så barsk og ufremkommelig, at selv indianerne havde betakket sig. Som de fleste andre kunstnere brugte Brakhage sine personlige oplevelser som inspiration til sin kunstneriske udfoldelse, men som få andre benyttede han sit liv som det direkte råmateriale til sine film. I instruktørens tidlige film skildres samlivet med hustruen Jane i alle dets aspekter, og senere optræder parrets børn og børnebørn ligeledes. Filmene blev ikke mindre personlige, som tiden gik, omend udtrykket blev mere og mere abstrakt, idet Brakhage til stadighed forsøgte at bevæge sig tættere på menneskets fundamentale tilstand og sammenhængen i kosmos. Den sidste periode i instruktørens produktion er således præget af meget korte film, som i bogstaveligste forstand er malet direkte på filmstrimlen – sprudlende eksplosioner af farver, lys, skygger og flygtige antydninger af billeder.

Brakhages mange film udgør egentlig et stort værk – en slags gigantisk selvbiografi på film, og hver enkelt film bør nok ses i relation til denne større helhed. De 26 film i denne samling (eller antologi) er uden tvivl repræsentative for de forskellige faser i Brakhages produktion, men det er nok vigtigt at huske på, at de tilsammen blot udgør en brøkdel af det samlede værk. At trække et par enkelte film ud af denne antologi og give dem særlig omtale synes derfor nærmest absurd, men forhåbentlig vil det tjene formålet at give en antydning af Brakhages personlighed som filminstruktør.
    Den første film i samlingen, som gjorde et særligt stort indtryk på mig, var “Window Water Baby Moving” – en film, som blev til i forbindelse med fødslen af Stan og Janes første barn. Begge var rædselsslagne ved tanken om denne begivenhed, og de besluttede derfor at lave en film om oplevelsen. Resultatet er en montage af billeder, der viser den højgravide Jane, idet hun tager et bad i lyset fra et loftsvindue. Solens stråler danser lyrisk på badevandets overflade og Janes opsvulmede skikkelse, mens hun leder Stans hånd hen på sin mave for at føle fostrets bevægelser. Senere ses Jane under selve fødslen, hendes krop og ansigt fortrukket i smerter, og lettelsen og glæden idet barnet kommer til verden. Filmen er en af de lettest tilgængelige i samlingen, selvom Brakhage bryder den kronologiske sekvens og klipper tilbage til badescenen under fødselsscenen – en strategi, som gør, at filmen bevarer det lyriske element, og smerten og de yderst grafiske billeder til trods giver seeren en oplevelse af det vidunderlige i den begivenhed, det er, hver gang et menneske kommer til verden.
    Hovedværket i Brakhages produktion – “Dog Star Man” – er så mættet med indtryk, lag af meninger og mulige fortolkninger, at der kan skrives hele bøger om denne film på ca. 75 minutter, som det tog Brakhage små fire år at skabe. Filmen består af fem afsnit, som skildrer en mands vandring op til toppen af et bjerg for at fælde et træ, og hans vandring tilbage til sin hytte, hvor træet bruges som brænde. Samtidig med denne helt banale handling er filmen en rejse ind i den menneskelige krop og ud i verdensrummet samtidig med at landskabet omkring manden billedmæssigt fremstilles og manipuleres visuelt på enhver tænkelig måde. Der er øjeblikke, der skildrer menneskelig seksualitet, barnefødsel, og det vrimler med hentydninger til alskens myter, legender og metafysiske overvejelser. Billeder superimposeres konstant – i visse tilfælde fire og fem på samme tid. Det nærmeste, man kommer et sidestykke til “Dog Star Man” både tematisk og visuelt, ville være slutningen på 2001: A SPACE ODYSSEY, og havde filmen været sat til musik, ville den vel sagtens være blevet udråbt som århundredets musikvideo.
    “The Stars Are Beautiful” er igen en skildring af domestiske detaljer centreret omkring Jane og to af hendes børns klipning af vingerne på en række høns, afbrudt af billeder af skovene omkring familien Brakhages hjem og stjernehimlen. Billederne akkompagneres af Stan, som fortæller ikke mindre end 30 skabelsesmyter i løbet af filmens små 20 minutters varighed. Myterne opstod som en slags leg i familien, hvor Jane og Stan ville opdigte farverige forklaringer på, hvorledes solen, månen og stjernerne blev til. “Stjernerne blev skabt som en påmindelse til alle tidligere rygere… hver gang de kigger op på himlen, repræsenterer stjernerne et hav af cigaretgløder, og månen minder dem om skæret fra en tændstik, der blusser op for at tænde en cigaret…” Fantasien fejlede ikke noget! Og samtidig med at ens tanker på humoristisk vis henledes på menneskets uendelige trang til at forklare det uforklarlige, kommer man også til at tænke på, hvor uendeligt smukt universet er, og hvor fantastisk menneskets evne til at tænke, fantasere og drage sammenhænge egentlig er. Til sidst fører de jordnære billeder af Jane og børnene en tilbage til det mirakel, livet i al sin enkelthed er, hinsides al spekulation omkring de større sammenhænge.
    Filmene med Jane som hovedperson kan jævnføres med “Untitled (for Marilyn)”, som er en af Brakhages senere film, og dermed en af de film, som er malet direkte på celluloiden. Brakhage udtaler på introduktionen, at afslutningen på denne film er noget af det nærmeste, han personligt kom på en åbenbaring i sit filmarbejde. Marilyn var Brakhages anden hustru, og det er som nævnt interessant at se, hvorledes hun på samme måde som Jane fungerede som en muse for Stan i hans arbejde, omend hun ikke direkte afbildes i denne film. “Untitled (For Marilyn)” er et fyrværkeri af farver, og hvis man virkelig forsøger, vil jeg mene, at det er muligt i et kort nu at ænse Brakhages ekstase. Om disse malede film (hvoraf der er en række i samlingen) er en total succes, må den enkelte selv tage stilling til. Der er imidlertid ingen tvivl om Brakhages oprigtighed i sit forehavende med disse film – koncentrationen og dedikationen, det må have krævet at male hvert et billede i en film på 5-10 minutter, er indlysende.

Personligt stiftede jeg første gang bekendtskab med Stan Brakhage for ca. 15 år siden, da jeg læste Gene Youngbloods “Expanded Cinema”, hvori Brakhage – og i særdeleshed filmen “Dog Star Man” – tildeles en central placering i den eksperimentale films historie. Det lykkedes mig umiddelbart derefter at få set kortfilmen “Mothlight”, men derudover måtte jeg vente indtil Criterions udgivelse af BY BRAKHAGE for at få set et bredere udsnit af instruktørens værker (inklusive “Dog Star Man”). I min iver og entusiasme satte jeg mig for at se hele samlingen i et spænd, men måtte stoppe efter de første 10-12 film. Filmenes stil – den ofte meget dynamiske klipning, manglen på “historier” at forholde sig til, de næsten frastødende peronlige detaljer i visse af filmene, den gennemgående frie association mellem de enkelte billeder og det konstante bombardement af stærke farver, lys og uskarpe indstillinger – blev ganske enkelt overvældende. I sidste ende delte jeg oplevelsen op på fire aftener og ville egentlig ønske, at jeg havde taget en enkelt film ad gangen. Måske andre vil have lettere ved se disse film, men mit råd vil være at se den enkelte film isoleret (uanset hvor kort den måtte være), gå tilbage og lytte til den introduktion, som de fleste af filmene er forsynet med, og derefter se filmen igen… eventuelt flere gange.
    Til sidst hører det vel med til historien – selvom det af gode grunde ikke fremgår af DVD’en, at Stan Brakhage tidligere i år (d. 9. Marts) gik bort efter mange års kamp mod cancer. Han blev blot 70 år gammel, og var til sidste øjeblik engageret i at skabe film – ifølge en nekrolog beskæftigede instruktøren sig i sine sidste dage med at ridse billeder i en celluloid strimmel med sin negl. Det er på en gang trist og opløftende at vide, at de, som måtte have en interesse deri, fremover ikke vil være nødsaget til at vente i årtier på muligheden for at stifte bekendtskab med Brakhages værker.
Michael
Skriv din egen anmeldelse af by Brakhage: an anthology - klik her

Start en debat om filmen by Brakhage: an anthology - klik her

Start en debat om denne udgave af by Brakhage: an anthology, Vol. 1 & 2 (Criterion) (Blu-ray) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45  
testtest