Udgivet 10. december 2024
af Criterion
|
CCIN3624
/
UPC# 715515306119 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
1963
Italien
-
Sort/Hvid
-
138 min
|
 |
|
|
4K UHD-pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
USA
|
Region:
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk
|
|
Sprog: |
Italiensk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
Fellinis film nr. 8½
Sandsynligvis Federico Fellinis mest beundrede værk - sammen med La Dolce Vita (Det søde liv). 8½ vandt en Oscar for Bedste Udenlandske Film i 1963 og er en af de største film om filmskabning. Titlen kommer fra Fellinis tidligere 6 film, som han selv har instrueret, samt 3 film, han har instrueret i samarbejde med andre – de tæller hver for ½. Det gør denne film til nr. 8½.
En filminstruktør (Marcello Mastroianni) kæmper for at finde den kreativitet, det kræver, for at han kan færdiggøre sin næste film, men han bliver konstant forstyrret af producenter, sin kone og sin elskerinde. For at flygte fra sine plageånder trækker instruktøren sig tilbage i en verden af minder, drømme og fantasier. Resultatet er en række fantastiske temaer og drømme, der gør 8½ til den ultimative Fellini-film. Den afspejler også Fellinis egne problemer, før han fik dette filmprojekt sat i gang.
Fellini har altid lavet film om kvinder, han har elsket, og uudslettelige øjeblikke, der har gjort dybe indtryk. Fascinerende Fellini-film, der har sat store spor i filmhistorien.
8½ vandt i 1964 en Bodil for Bedste Europæiske Film. Den har også vundet to Oscars for Bedste Udenlandske Film og Bedste Kostume Design og blev derudover nomineret til yderligere tre Oscars (Bedste Instruktør, Bedste Manuskript, Bedste Art Direction). 8½ har desuden vundet 12 andre filmpriser.
Tekst fra omslag
|
|
Brugerne skriver om Federico Fellini's 8½:
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
19. november 2009 |
|
Nyskabende visioner |
|
Filmen er et vidnesbyrd om et ikon i den europæiske barok i midten af de 20. århundrede. Det er også en af de mest geniale, fantasifulde og morsomme af datidens film.
Men ikke bare det!
Filmen markerer et vendepunkt i karrieren for en af de største filmskabere i sin epoke. Filmen repræsenterer et stort skridt fremad på filmkunstens vej mod modernitet, fordi den er en af de mest opfindsomme refleksioner over selve skabelsesprocessen. Dens mentale processer såvel som de materielle, psykologiske og sanselige forpligtelser udspiller sig i en Pirandello-agtig fantasi, som kan værdsættes af alle, der er optaget af kunstneriske mekanismer og psykiske labyrinter.
''8½'' åbner et vindue inden i os alle sammen, kunstner eller ej, mand eller kvinde.
|
|
|
Anmeldt af
Preben Michelsen, Søborg |
20. maj 2007 |
|
8½ "Ludicrous Editon" |
|
Fellini's barndomsoplevelser og -kiggeri. En slags erindringsbog med kolossal flot dynamisk billedkomposition og en nærmest kalejdoskopisk præsentation af de forskellige sekvenser. Desværre er det meget længe siden jeg har set filmen i sin fulde længde, men jeg husker den som helstøbt og fremragende. Mine fire stjerner gælder den lange version, og ikke zapperkulturversionen, som Laserdisken forhandler (godt nok til stærkt nedsat pris)
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
22. oktober 2006 |
|
Ingen undskyldninger |
|
Det er indlysende, at her arbejder en af filmens allerstørste billedmagere og en skarp iagttager af hykleri og menneskelig forfængelighed. Kameragangene er ren nydelse og har inspireret til gentagelse (ikke mindst for Fellini selv). Men alt dét er ikke undskyldning nok for mere end to timer uden betydende "temposkift", hvilket træder tydeligere frem her 43 år efter. Selvfølgelig er filmen obligatorisk stof.
|
|
|
Anmeldt af
Kalle Marx, Esbjerg |
11. september 2006 |
|
En rigtig hjernevrider |
|
En helt igennem enestående film, der er svær at sætte ord på. Måske er en lignelse på sin rette plads: Musik i sig selv kan ikke beskrives med ord. Man kan påsætte ord som "sørgelig", "munter" osv. men ikke beskrive selve processen med ord. Man kunne forestille sig et stykke musik der beskrev musikken selv, uden ord. Drager vi det over i filmverdenen er 8½ det tætteste man kommer på det musik og derfor er det en af verdens bedste film, hvis ikke den bedste.
|
|
|
Anmeldt af
Martin, Stenløse |
22. juni 2006 |
|
Fellinis bedste. |
|
Få film om det at lave film, er særligt vellykkede. Men Fellinis mesterværk, der er en af verdens 10 bedste film, må siges at lykkes. Marcello Mastroiani er aldrig set så ødelagt som i netop "8½". Fellini overgik aldrig denne film!
|
|
|
Anmeldt af
Borgen, København NV |
16. marts 2005 |
|
Stor filmkunst! 8½ er på alle måder et hovedværk i filmhistorien. Metafilmens Citizen Kane. Se den!
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
26. december 2003 |
|
Obligatorisk reference-film |
|
Selvom jeg personligt foretrækker DET SØDE LIV så er 8 1/2 et af Fellinis hovedværker, og det er da oftest den som kritikerne fremhæver. Historien om den overbelastede filminstruktør der skal færdiggøre et projekt i et overfladisk og stressende miljø, er naturligvis kalkeret over hans eget liv og det bliver lidt langstrakt til tider. Alligevel er det en fremragende film og helt obligatorisk!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Federico Fellini's 8½ - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Federico Fellini's 8½ - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Federico Fellini's 8½ |
Kalle Marx
Se alle titler her
|
Sendt 2006/10/23 15:32:20
IP:
Logget
|
|
|
Hej Svend Erik. Altid interessant med et andet synspunkt, men hvorfor synes du temposkift er essentielt for en film der i bund og grund ikke søger at skabe en traditionel udvikling? Jeg er overbevist om at Fellini's strukturering af sin film er overlagt, men det er du vel også?
|
|
Martin
|
Sendt 2006/10/27 16:22:42
IP:
Logget
|
|
|
Filmiske virkemidler:
Lad være med at forvente at alle film partout skal ligne hinanden. Hvordan skulle en Fellini film kunne operere på samme vis, som en metervare produceret sag fra Hollywood? Det ville være som at sammenligne Beethoven med Britney Spears, og forvente at disse to musikformer skulle operere på de samme principper. Jeg elsker personligt at se metervare Hollywood, ligeså meget som jeg elsker at se højrøvet europæisk avantgarde. Men jeg ville gøre mig selv en bjørnetjeneste hvis jeg stillede de samme forventninger til begge former for film.
|
|
Thomas Aquinas
|
Sendt 2006/10/27 17:40:48
IP:
Logget
|
|
|
Med fare for at blande mig i en...
...diskussion der formelt set lægges op til mellem to andre, vil jeg da godt knytte en kommentar til tråden. Filmen ER meget monoton, men uden at være Fellini-lærd eller noget i dén stil, forekommer det mig at være et bevidst greb for at understrege tomheden i protagonistens liv. Det samme gør sig jo sådan set også gældende i "Det søde liv", og for mig at se på et endnu dybere plan, og med større kunstnerisk held. Fellini´s geni bestod efter min mening i at han på én og samme tid kunne fejre og begræde mennesket ved at lave en syntese af det poetiske og skønne og det tomme og det opløsende. Og så er det forresten lidt interessant, at folk som regel foretrækker én af de to film på bekostning af den anden. Er der nogen der har et bud på hvorfor?
|
|
Martin
|
Sendt 2006/10/28 13:13:54
IP:
Logget
|
|
|
Det kunne have noget at gøre med...
... hvilke af de to film man har set først. Som sådan synes jeg at "Det søde liv" og "8½" er to film, der ligger ekstremt tæt på hinanden. "Det søde liv" er klart den mere realistiske af de to, hvor "8½" har nogle vanvittige drømmesekvenser. Dette kunne måske være en anden forklaring på, hvorfor nogle klart foretrækker den ene frem for den anden. Hvor "Det søde liv" stadig har en tydelig forbindelse til neorealismen, synes "8½" næsten helt fri for denne indflydelse. Dog vil jeg stadig hævde, at de to film tematisk set er meget ens.
|
|
Kalle Marx
|
Sendt 2006/10/30 20:01:51
IP:
Logget
|
|
|
Til vandelay
Vi tænker i samme bane kan jeg se.
På en måde er det synd at snakke om hvilken af de to Fellini-film er bedst(jeg synes begge film er geniale). Skulle jeg vælge falder mit valg på 8½, som jeg synes er en af de bedste film der er lavet. Den listige veklsen mellem virkelighed og fantasi er noget af det mest drilske jeg har set og jeg har endnu ikke set nogen lave noget der nærmer sig det. Personligt synes jeg ikke 8½ er så nem at analysere; det er en oplevelses-film.
|
|
Svend Erik
|
Sendt 2015/11/09 14:26:42
IP:
Logget
|
|
|
Manglende svar
Det er undgået min opmærksomhed, at jeg blev stillet et spørgsmål i forbindelse med min omtale af denne film. Da jeg i går så Coppolas "Twixt" gik jeg ind for at læse jeres bemærkninger om "8 1/2", og jeg kan se, at min kommentar næsten er helligbrøde. Jeg er godt klar over, at Fellini arbejder med at lade filmens formsprog være betydningsbærende, og det finder jeg mesterligt. Nu er det længe siden, jeg sidst så værket, som jeg tolker som mesterens skildring af egen kreativitetskrise, så jeg skal gense den for at svare minutiøst. Jeg kan dog med denne og andre film, der benytter samme fortællegreb, konstatere at min hjerne ofte truer med at aktivere blunderefleksen, når afviklingen af værket bliver for stift. Fellini eller ej, nye veje eller gamle stier: stillestående er stillestående. Og det er en farlig fortællemåde, fordi vores hjerne faktisk tror at den tidligt ved, hvad det hele handler om og begynder at søge andre opmærksomhedspunkter. Den får ikke nok at arbejde med - jvfr. den russiske teori om montagens funktion. Man kunne jo også drøfte, om "I fjor i Marienbad" lykkes med sin insisterende langsommelige rytme, men at den er vanskelig at sidde igennem, har mange oplevet
|
|
Thomas Aquinas
|
Sendt 2018/06/14 11:46:10
IP:
Logget
|
|
|
"I Fjor i Marienbad"
Skal vi så ikke have en anmeldelse af filmen, Svend Erik?!
|
|
Svend Erik
|
Sendt 2018/06/21 23:20:49
IP:
Logget
|
|
|
Sidste år...
Det er efterhånden længe siden, jeg sidst så Marienbad. Jeg har mange billeder på nethinden fra denne mærkværdige film. Den gør et vist indtryk. Men jeg har afholdt mig fra en omtale af den, fordi den gør mig ret usikker.
Kalle Marx sammenlignede “8 1/2” med musik, og det kan være en god indgangsvinkel til at “forstå” en film. Men den meste musik, jeg kender, lever af temposkift. “I fjord i Marienbad” glimrer vel ikke just ved temposkift. I øvrigt har jeg det bedre med “8 1/2” i dag end for 12 -14 år siden.
Men altså: der kommer nok ikke en omtale af Marienbad fra mig lige foreløbig.
|
|
Thomas Aquinas
|
Sendt 2018/07/05 11:57:45
IP:
Logget
|
|
|
Resnais
Det er hermed taget til efterretning!
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Federico Fellini's 8½ (Criterion) (4K UHD & Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|