Udgivet 7. november 2022
af Soul Media
|
99722
/
UPC# 5709165997228 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
1927-2017
England
-
Sort/Hvid
|
 |
   
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
PAL
|
Region:
|
Oprindelse:
Danmark
|
Med danske tekster
|
Tekster: |
Dansk Norsk Svensk Finsk
|
|
Sprog: |
Ingen Engelsk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
Alfred Hitchcock
Her er en samling med 12 af Alfred Hitchcocks film, fra 1927 til 1940. Som ekstra bonus får man også dokumentaren 78-52, der specifikt fokuserer på det berømte mord i brusebadet i Psycho, der indeholder 78 skud og 52 klip.
- Blackmail (1929)
- Champagne (1928)
- The Farmer's Wife (1928)
- Foreign Correspondent (1940)
- Jamaica Inn (1939)
- The Man Who Knew Too Much (1934)
- The Manxman (1929)
- Murder! (1930)
- Rich and Strange (1931)
- The Ring (1927)
- The Skin Game (1931)
- Young and Innocent (1937)
- PLUS: 78-52 (Dokumentar) (2017)
|
|
Brugerne skriver om Alfred Hitchcock: Movie Collection (13 film):
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
10. juli 2023 |
|
Tidlig Alfred |
|
The Ring ** ½
Hitchcocks melodrama om en bokser der bliver hanrej er falmet noget med tiden, men den er stadig ganske seværdig, og danske Carl Brisson gør et godt indtryk som den naive fyr der kommer galt afsted. Filmen er først og fremmest interessant, fordi man kan sidde og betragte hvordan alle de filmiske tricks og fortællemæssige kneb som instruktøren siden skulle udvikle til perfektion allerede er til stede i så tidlig en film.
The Manxman ***
Virkeligt vellavet film om et vennepar, der kommer på konfrontationskurs, da de begge er forelsket i den samme kvinde. Danske Carl Brisson spiller sejleren der formodes druknet, men senere dukker op i landsbyen, kun for at erfare at hans bedste ven har snuppet konen i mellemtiden. Anny Ondra gør det rigtigt godt som kvinden der ikke kan bestemme sig; hun dukkede også op i hovedrollen i Hitchcocks "Blackmail". En tragisk og medrivende filmoplevelse.
Champagne **½
Hitchcocks ottende spillefilm er en helt spændende og morsom historie om en forkælet arving til en millionærformue der imidlertid må lære at stå på egne ben, da faderen smækker kassen i. Mange gode momenter undervejs og et par tvetydige antydninger som allerede her bruges dramatisk innovativt, så man ikke er i tvivl om, at det er den tidlige Mester der er på spil. Noget langstrakt, men eller udmærket sat i scene, selvom skuespillerne ikke gør det store væsen af sig. Primært af interesse for dem, der vil gøre sig bekendt med den helt tidlige Hitchcock.
The Farmer's Wife ***
Ganske munter sædekomedie markerede instruktørens næstsidste stumfilm og handler om en godsejer der ikke kan finde sig en kone og de manøvrer han må sætte i værk for at ændre på situationen. Et væld af sjove detaljer og man mærker tydeligt Hitchcocks eminente sans for at fortælle imellem linjerne. Absolut et modent værk på sine egne præmisser.
Murder! **½
En skuespillerinde bliver myrdet bag kulisserne, tilsyneladende af en kvindelig kollega, og juryen finder hende efter en del diskussion til sidst skyldig i mord. Men et enkelt medlem (Herbert Marshall) bliver i tvivl og begynder på egen hånd at undersøge om det nu også kan passe. Noget langstrakt film og med alt for mange halvtotaler og unødvendig dvælen i hver scene, men Mesterens touch kan sagtens spores flere steder. Ganske seværdig selvom den ikke hører til Hitchcocks bedste.
The Skin Gamle ** ½
Hitchcocks fjerde tonefilm er en handlingsmættet historie om to rivaliserende familier på landet, der slås om retten til jord og andre besiddelser. Udmærket sat i scene og med en tragisk slutning der kompenserer for den ofte lidt omstændeligt afviklede historie. Skuespillerne spiller glimrende og viser stor sans for tonefilmens nye muligheder. Man mærker tydeligt, at mesteren er ved at tage hele filmapparaturet til sig for alvor, selvom filmen ikke kan regnes blandt hans vigtigste.
Rich and Strange ***
Mange af Hitchcocks første film viser en mester i svøb, men det er kun ganske få af dem der er udtryk for en filmkunstner der var på vej. Denne film fra 1932 er ikke en thriller, men en dramakomedie om en ægtepar der lever som hund og kat og derfor går hver deres vej i forbindelse med et krydstogt. Uforudsete omstændigheder bliver imidlertid en test på om deres kærlighed kan holde. Uhyre velspillet for så tidlig en talefilm og ydermere en rigtigt god historie er formidlet af Hitchcock uden overflødigheder og minus den teatralske tilgang som prægede mange film fra periode. Henry Kendall og Joan Barry er seværdige som det umage par, ganske blottet for manerer i spillestil og replikbehandling. Baseret på en roman af Dale Collins og omskrevet af bl.a. Hitchcock og Alma Reville. En udsædvanlig indsats fra instruktøren og absolut at regne blandt hans væsentligste tidlige film.
Blackmail ***
Mesteren viser i sin første tonefilm udsøgt sans for brugen af lyden (ligesom Lang iøvrigt også gjorde med M). Filmens rytme er unødvendigt langsom, men han drejer den alligevel så at det rette styrkeforhold mellem suspense og surprise er stort set upåklageligt. I grunden kan denne film ikke mangle i Hitchcock-sektionen på hylden!
Foreign Correspondent *** ½
Mere en spændingsfilm end en thriller, og som en sådan er den lykkedes ret godt. Mange mindeværdige scener og et nervepirrende klimaks. Om filmen hører til hovedværkerne kan diskuteres, men den er efter min mening bundsolid. George Sanders er som altid fremragende som en spydig englænder. Scenen i møllen er en lille klassiker, ligesom slutningen er et lille mesterstykke.
Jamaica Inn ***
Meget spændende historisk film fra Mesteren. Godt fortalt med bunker af humor og et spændende plot. Charles Laughton ejer filmen.
The Man who Knew Too Much ** ½
Utroligt langsommelig "første" version af Hitchcocks spionage-melodrama holdes oppe af Peter Lorres spil som psykopaten (Reginald Nalders lejemorder i genindspilningen er mere creepy, men træder aldrig rigtigt i figur). Men man skal have en god portion tålmodighed for at sidde igennem filmen!
Young and Innocent ***
Ikke førsteklasses Hitchcock, men en god lille krimi med alle de bestanddele som skal være indeholdt i en god Hitchcock-film. Jeg mener at man kan betragte hans engelske periode som en generalprøve på hans amerikanske, hvor alle hans temaer for alvor blev sat i scene. Lidt vovet måske, men bortset fra "De 39 Trin" og "En kvinde forsvinder" og til dels "Sabotage", byder perioden før "Rebecca" ikke på værker som idag står upåvirket af tidens tand. De ligner også hinanden alt for meget, tematisk såvel som stilistisk. Dette ændrede sig som bekendt i det øjeblik Mesteren satte sin fod på amerikansk jord.
78/52 ** ½
Et mord klippet sammen
Ganske underholdende doku om tilblivelsen af én af de mest berømte scener i filmhistorien er bygget op som en blanding af en mini-indføring i Hitchcocks biografi og filmografi samt interviews med en række filmfolk, der alle kommer med beundrende ord om "Psycho" og særligt brusebadsscenen. Den notoriske scene, der alene varer knap 2 minutter, brydes ned frame-by-frame og analyseres på kryds og tværs, så det er ved at blive for meget til sidst. Men det er indlysende interessant og konsekvent spændende, og man får en del anekdoter og anden information, der vil være noget for enhver fan. Desuden får man lyst til at se filmen igen, og man indser, at den stadig kan skræmme, også et publikum, der har set alle Mesterens tricks mange gange før.
|
|
|
Skriv din egen anmeldelse af Alfred Hitchcock: Movie Collection (13 film) - klik her
Start en debat om filmen Alfred Hitchcock: Movie Collection (13 film) - klik her
Start en debat om denne udgave af Alfred Hitchcock: Movie Collection (13-disc) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|