An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
Følg din ordre
FAQ
Sitemap

Searchers, The (Blu-ray) (BD) Searchers, The (Blu-ray)

Udgivet 18. december 2006 af Warner Bros. 1000084926 / UPC# 7321900115322

Searchers, The (Blu-ray) (BD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 129.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Varen er på lager (1 stk.)
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. Warner Bros. - 1956
USA - Farve - 119 min
Ønskeliste
DramaFilm NoirWestern
Filmens specifikationer
Original titel: Searchers, The
Dansk titel: Forfølgeren
Instruktør: John Ford
Medvirkende:
Ethan Edwards  John Wayne
Martin Pawley  Jeffrey Hunter
Laurie Jorgensen  Vera Miles
Samuel Clayton  Ward Bond
Debbie Edwards  Natalie Wood
Lars Jorgensen  John Qualen
Mrs. Jorgensen  Olive Carey
Chief Cicatrice  Henry Brandon
Charlie McCorry  Ken Curtis
Brad Jorgensen  Harry Carey Jr.
Vis alle medvirkende...
Stikord: Indianer
Kidnapning
Massakre
Menneskejagt
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
Blu-ray pladens specifikationer
Oprindelse:  England Blu-ray pladen har regionalkoden B.Region:

Uden danske tekster

Tekster: Engelsk
Tysk
Fransk
Sprog: Engelsk
Tysk
Fransk

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 29

Gennemsnit: 9.0 ud af 10

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Niels Ole
Hans Kr.
Mogens
Jan

En stor film med enorm rækkevidde og skønhed

Med The Searchers har John Wayne og instruktøren John Ford skabt en uforglemmelig saga om det nye land og de mænd og kvinder, der udfordrede det.
     John Wayne spiller Ethan Edwards, hvis familie er blevet dræbt af Comanche-indianere. Nu har de taget hans niece til fange, og han drager ud for at finde hende. Han vil ikke overgive sig til hverken sult, tørst, ensomhed eller elementernes rasen. I sin besatte søgen finder Ethan noget uventet: sin egen menneskelighed.

The Searchers er en af de mest indflydelsesrige film nogensinde. Filmen indeholder scener, som er en "eminent sammensmeltning af instruktion, kameraarbejde og skuespil, som var det filtreret gennem en mesterinstruktørs øjne" (Ted Sennett, Great Hollywood Westerns).
Tekst fra omslag

Brugerne skriver om Searchers, The:

Anmeldt af Extract, Dyssegård 2. juli 2015
Jagten
Det er en meget flot, men dyster western som John Ford har skruet sammen. Vi er i hans elskede Momument Valley, hvor naturens momumenter knejser for hans kamera. De åbne vidder med på alle måder bredskulrede John Wayne i hovedrollen. Da vi skriver 1956, er forståelsen af indianere stadigvæk den i rollen som barbare, der dræber, nedbrænder og bortfører og de hvide kvinder der slipper levende fra det, beskrives som værende modne til indlæggelse på den lukkede. Men Wayne er langtfra den renskurede helt, han har sine menneskelige fejl, som ind imellem sætter vores sympati for ham på prøve. Det er på alle måder en bitter film: En bitter jagt, en bitter forfølger, en bitter kæreste, en bitter forsmået kommende ægtemand, men den ender naturligvis som den skal. Og finalesekvensen er et visuelt mesterværk. I sin senere film, "Cheyenne Autumn", skifter John Ford dog ganske syn på indianerne, men den ligger 8 år ude i fremtiden i 1956.

Anmeldt af Monkeyman, København S 19. oktober 2009
Præriens brutaliteter
Èn af de mest succesfulde samarbejdspartnere i filmhistorien tørner hér sammen for 12. gang, og det er selvfølgelig de to John'er jeg taler om.

Tilsammen har Ford og Wayne skabt denne udødelig westernfilm, som mildest talt er i absolut topklasse.
Med naturen som kulisse og et stærk plot, er der virkelig guffeliguf til alle dem som er hardcore western-elskere.

Filmen er spækket fra top til tå med symbolik af mere eller mindre religiøs karakter, og det er jo bare typisk for den ærkekatolske John Ford, som elsker at lege med bibelske citater og ordspil.

Men hvis man prøver at se gennem det, så er det en fantastisk filmoplevelse i vente, på vaske ægte konservativ maner.

Anmeldt af Rasmus, Aalborg SØ 25. april 2008
Mesterværk
Har ikke meget at tilføje ovenpå Hollidays afhandling nedenfor. Det er et mesterværk og en af de absolutte kronjuveler i den amerikanske filmskat. Jeg er især vild med slutningen.

Anmeldt af Holliday, Aalborg 11. marts 2005
Is this heaven? No it's Utah...
Searchers, The John Fords måske bedste og vigtigste film i hans lange og gloværdige karriere. Ford der havde flere end 100 film på samvittigheden, da han lavede The Seachers, som et kapitel og opgør med Hollywoods stereotype fremstilling af de gode mod de onde. Eller hvide kontra minoriteterne, om man vil. I samme bevægelse vælger han at spænde hanen og gøre op med den klassiske westernhelt (som han i øvrigt selv havde været en af hovedarkitekterne bag at modellere) og fremstiller nu sin helt Ethan Edwards (John Wayne i sin bedste rolle) som en snæversynet og uforsonlig racist. Eller mere korrekt: Comanche hader af rang. Og som om dette ikke var nok, så miskrediterer Ford samtidig Ethans moral via en stor mængde Yankee guld i filmens begyndelse. For Ethan kan hverken redegøre for guldet, eller sin egen færden siden borgerkrigens afslutning. Og det bliver mere end blot antydet, at hans signalement i flere tilfælde passer på personer bag overfald og plyndringer. Det efterlader os med indtrykket, at Ethan ved krigens afslutning, mere sandsynlig var leder af en simpel røverbande, end en deling patriotiske soldater. Altså en bevidst nedbrydelse af Wayens tidligere image som den godt nok firkantet, men trods alt all american hero. Wayne har tidligere spillet roller, hvor han har balanceret på kanten af loven og nu og da trådt et skridt eller to ud over. Men altid fordi loven har taget fejl og aldrig længere end at vi ikke betvivlede hans retskaffenhed, bevægelsesgrunde eller etik. Men sådan spiller klaveret ikke i The Searchers.

Wayne's figur tildeles det ene mere usympatiske træk efter det andet. Han skyder øjnene ud på en død indianer. Slagter i blindt raseri løs blandt en flok bøffeler. Med den ene vanvittige begrundelse for øje, at Comanche indianerne så ikke vil få dem som føde. Han skyder de samme indianerne når de prøver at flygte, eller redde deres sårede. Han er med til at rasere en indianerlejer, hvor bl.a. børn og kvinder er blandt ofrene. Han begår filmens største overgreb (on screen) ved at skænde høvdingen Scars (Henry Brandon) krop, da han skalperer ham. Omvendt, så er Ethan ikke fremstillet som en enøjet racist. Han har ikke (åbenlyse) problemer med andre indianer end Comanches. Og behandler dem, som han behandler alle andre mennesker. Uden det dog nødvendigvis er specielt godt. Det ses bl. a. med hans "nevø" Martin Pawley ( Jeffery Hunter) som selv er "halvblod" og dennes utilsigtet købe-squaw. Og der med vælger Ford bevidst ikke at reducere Wayne's figur til en skabelon, men udstyrer ham klogelig med de nødvendige menneskelige nuancer som gør, at vi ikke står af, men trods alt et-eller-andet-sted er i stand til som et minimum, at forstå (uden at sympatisere) med Ethan's handlinger.

Et af filmens store temaer er selvfølgelig Ethans besættelse af sin jagt på Scar og Debbie (Søstrene Natalie og Lana Wood - Lana siden hen mest kendt som Plenty O'Toole fra Daimonds Are Forever). Ud over sit åbenlyse had til Comanche indianerne som dræbte hans mor, så skyldes hans alt overskyggende motiv til hans fem års lange forfølgelsestogt om noget, sin uforløste kærlighed til sin svigerinde Martha (Dorethy Jordan). Ford vælger igennem indforstået blikke og små berøringer, at trække fine streger i sandet mellem de to. Bemærk blandt andet måden hvor på Martha nærmest kærtegner Ethans frakke. Og modsat Ethans åbenlyse indiskrete blik efter Martha, som ikke går ubemærket forbi hans bror Aaron Edward (Walther Coy). Aaron er nemlig sidste brik i trekantsdramaet og tegner det godt, da han spørger sin bror hvorfor han egentlig blev så længe (før krigen). Der var ingenting for ham at blive der for. Men det var der selvfølgelig. Martha.

Aaron fik Martha og Edward fik krigen. En krig som dog aldrig formåede at kurrerer Ethan's rodløshed. Eller erstatte den tabte kærligheden. Her i skal svaret måske også findes på Ethans moralske forfald til kriminel i krigens afslutning. Ethan har simpelthen mistet sin tro. Snart mister han også sin familie og kærlighed, da Scar og hans stamme angriber og slagter den lille familie. Da Ethan vender tilbage til nybyggerhuset efter en afledningsmanøvre fra Scar, og finder sin familie udryddet, er det første navn han råber Martha's - ikke hans brors. Comanches indianerne tog hans mor og nu hans familie og kærlighed. Men de redder ham til gengæld som menneske. Nu har han jagten på sin bortførte niecer og hævnen over Scar at leve for. Og det er mere end han har haft i lang tid.

Overordnet tager Ford afstand fra Ethan og hans primitive menneskesyn. Og vælger at tegne ham med de samme handlings og reaktionsmønstre som har været kendetegn for indianerne i utallige film. Ethan er filmens savage. Han kan deres sprog, han kender deres levevis og love, og det er faktisk Scar og hans stamme, der er fremstilles som de mest civiliserede. Scars handlinger er lige som Ethans begrundet i et udgangspunkt om hævn som medicin. Hævn over den hvide mand og hans tyveri af land og føde. Og ikke mindst tabet af sine to sønner. Scar og Ethans skæbne overlapper på samme vis på flere punkter hinandens. Da Edwards familien bliver slagtet af Scars mænd, er det Scar der "redder" Debbie fra døden. Og da Scars stamme bliver udryddet, er det Ethan der "redder" hende fra sig selv. Ethan der ellers tidligere skulle stoppes af nevøen Marty, da han ville slå Debbie ihjel, fordi et liv som Comanche indianer, er langt værre i hans øjne end døden, redder hende og løfter hende op som han havde gjort fem år tidligere og siger : "Let's go home Debbie". Han ser mere af Martha i sin niece, end han ser en comanche indianer. Ethan vælger kærligheden og livet.

Da Ethan skyder øjnene ud på en død indianer, som er efterladt af sine egne, så hans sjæl for evigt skal vandre uden at kunne finde hvile. Formidler han også sin egen skæbne for os. For Ethan må selv vandre uden at kunne finde hvile eller ro. Hans verden er kun i balance når den er i oprør. Scar er død og Debbie er blevet bragt hjem, og har fået en ny familie. Marty og Laurie Jorgensen (Vera Miles) er blevet genforenet via en lille omvej i den guitar spillende postmedarbejder/Ranger Charlie McCorry (spillet af Ken Curtis bl.a. kendt senere fra "Gun Smoke" som vicesheriff Festus). Ja, selv gamle Mose Harper (vidunderligt spillet af Hank Worden) har fået sin gyngestol og med den tag over hovedet. Der er ikke plads i en civiliseret verden til hverken comance indianere eller Ethan Edwards.

The seachers er eminent fortalt af en alderen Ford som kigger dybt i Hollywoods og egne skygger, og er samtidig mesterlig fotograferet af Winton C Horch. Oscar vinder med Joan of Arc, She Wore a Yelllow Ribbon og The Quiet Man. The Searchers udspiller sig i en kulisse og ramme så fortryllende, at der aldrig tidligere eller igen, er set mage i en western. Filmens opbygning og anatomi er en perfekt symbiose af klassisk amerikansk die hard western og den evige aktuelle historie om menneskets utilstrækkelighed og sammes styrke.

The Searchers kan også blot nydes som et postkort, scene for scene med Utah's smukke og fascinerende landskab, som har lagt kulisser til mange film før denne, men aldrig tidligere eller siden indfanget så fantastisk og betagende som her.



Anmeldt af Svend Erik, Løkken 16. februar 2005
Skildring af vendepunkt
John Ford dokumenterer, at han begyndte at få øjnene op for skyggesider i det amerikanske samfund. The Searchers skildrer nogle af de holdninger og følelser, der måske havde medvirket til indianerudryddelserne. På den måde kan en af Fords bedste og vægtigste film også ses som en aktuel kommentar til nogle af USA's udenrigspolitiske engagementer.
En række af fordcompagniets stjerner med John Wayne i spidsen yder en af deres bedste præstationer.

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 16. april 2004
Skelsættende
John Fords mørkeste og mest desillusionerede western er også en af de bedste nogensinde. Fremragende filmrytme, perfekt casting og en af Waynes bedste præstationer udgør en uovertruffen enhed. Et mesterværk!

Ret din egen anmeldelse af Searchers, The - klik her

Start en debat om filmen Searchers, The - klik her

Start en debat om denne udgave af Searchers, The (Blu-ray) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45  
testtest