Udgivet 14. november 2017
af Criterion
|
CRRN2833
/
UPC# 715515206716 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
1967
Frankrig
-
Farve
-
105 min
|
 |
 
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
NTSC
|
Region:
|
Oprindelse:
USA
|
Uden danske tekster
|
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
 |
Mogens |
 |
|
|
|
Le Samouraï:
Tilbage i 60’erne og 70’erne, da franske film var lige så populære som amerikanske, og da de blev vist i stor stil i biograferne, var et af de kendte navne filminstruktøren Jean Pierre Melville, som i dag synes glemt. Hans kriminalfilm, der havde mere end blot underholdning på sinde, var af høj klasse. En af de gode er Le Samourai fra 1967 med en glimrende Alain Delon i rollen som en kynisk og perfektionistisk lejemorder, der begår en fejl.
|
|
Brugerne skriver om Le Samouraï:
|
Anmeldt af
solaris57, Nyborg |
9. november 2005
|
|
Tigeren jager alene |
|
Stilen er vigtig i Melvilles film. Filmen blev indspillet under omstændigheder der næsten kunne være en gangsterfilm i sig selv. Studiet, hvor Melville boede og opholdt sig det meste af tiden i perioden 1953-67, brændte, formoidentlig påsat brand. Mange ulykker skete inden, og Melville mente selv at stærke kræfter forsøgte at få ham til at bruge andre studier. Delon og Melville var store ikoner i fransk film i tresserne. Filmen er sin egen,og helt Melvilles. Den ensomme lejemorder er konstant i kontrol, også da han indser at han ikke kan komme ud af den klemme han befinder sig i. Samuraien er en enmands hær, alene jager han, men han jages også konstant. Ensomheden brydes af lejemorderjob og møder med smukke kvinder, men han vender tilbage til ensomheden og kanariefuglen i det grå værelse. Filmen er bestemt blandt de bedste gangsterfilm, men den er også varm luft, flygtig som støvet på en sommerfugls vinge.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
28. oktober 2005
|
|
Kanarien og borsalinoen. |
|
Melville er mesteren, for hvem stilen er alt afgørende. Stilen spiller en væsentlig rolle - for ikke at sige hovedrollen. Leone lod sig inspirere - som mange andre. Denne film er absolut en af Melvilles allerbedste. Delon glider helt naturligt ind som en af Melvilles rekvisitter, og han gør det så godt, at filmen bliver en stor nydelse. Det øger fornøjelsen at kende Melvilles univers, men det er ingen betingelse. Tiden har ikke slidt på dette værk.
|
|
|
Anmeldt af
Borgen, København NV |
28. oktober 2005
|
|
Indbegrebet af god stil. Alan Delon er fremragende som den iskolde (eller?) morder, der forelsker sig i den sorte kvinde. Stemningen giver associationer til Coppolas The Conversation, men det er selvfølgelig nogle andre temaer der er på spil her. Melville er ikke en dyb og analytisk filmmager, men hans sans for spænding og iscenesættelse af sine gangster personer er unik, og man forstår hvorfor f.eks. John Woo lader sig inspirere
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
26. oktober 2005
|
|
Ekspert i drab |
|
Klassisk fransk kriminalfilm om en lejemorders meritter. Alain Delon er fremragende i hovedrollen, og filmen hører til Melvilles hovedværker. Blankpoleret og stilet film. I dén grad forud for sin tid.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Le Samouraï - klik her
Start en debat om filmen Le Samouraï - klik her
Start en debat om denne udgave af Le Samouraï (Criterion) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|