×
An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
Følg din ordre
FAQ
Sitemap

Amadeus: Theatrical Cut (Collector's Edition Steelbook) (4K UHD) (UHD) Amadeus: Theatrical Cut (Collector's Edition Steelbook) (4K UHD)

af SF Studios 1303706 / UPC# 7333018033290

Amadeus: Theatrical Cut (Collector's Edition Steelbook) (4K UHD) (UHD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.

Denne vare føres
ikke i Laserdisken.

Klik her for eventuelle
andre udgaver af filmen

Medierådets aldersgrænse. Saul Zaentz Company - 1984
USA - Farve
Ønskeliste
MusikfilmDramaKomedie
Filmens specifikationer
Original titel: Amadeus
Instruktør: Milos Forman
Medvirkende:
Antonio Salieri  F. Murray Abraham
Wolfgang Mozart  Tom Hulce
Constanze  Elizabeth Berridge
Schikaneder   Simon Callow
Leopold Mozart  Roy Dotrice
Katrina Cavalieri   Christine Ebersole
Emp. Joseph II  Jeffrey Jones
Orsini Rosenberg  Charles Kay
Schlumberg  Kenneth McMillan
Salieri's valet  Vincent Schiavelli
Vis alle medvirkende...
Stikord: Oscar: Best Picture
Biopic / biografisk
Opera
1700-tallet
Based-on-a-play
Jalousi
Komponist
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
4K UHD-pladens specifikationer
Oprindelse:   Danmark Ultra-HD pladen har regionalkoden 0.Region:
Features:
3D Trailer
Digital Copy Music video
Ja Documentary Music score
Commentary Picture-in-Picture
Ja Interviews Gallery
Multi-angles Cast & Crew
Hidden Features Outtakes
Web features Deleted scenes
Antal plader: 1Denne udgivelse indeholder 1 plade(r).
Billedformat Lydformat Sprog Tekster
Letterbox
DTS-HD MA
Engelsk
Tysk
Dansk
Engelsk
Aspect Ratio Kassette Pladetype Faste tekster
2,35 : 1 Box Set BD100 Ingen

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 37

Gennemsnit: 9.4 ud af 10     (Antal stemmer: 37)

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Niels Ole
Hans Kr.
Mogens
Søren
Peter J
Jan

The Ultimate Mozart

Milos Formans geniale multi-Oscar-vinder om Wolfgang Amadeus Mozarts liv og død sådan som den sygeligt skinsyge østrigske hofkomponist Salieri oplevede det...
    I 1781 i Wien bliver hofkomponisten Antonio Salieri (F. Murray Abraham) rasende af misundelse, da han opdager, at de guddommelige musikalske evner, han selv drømmer om at have, i stedet besiddes af den sjofle og gavtyveagtige Mozart (Tom Hulce). Salieri sætter alt ind på at knuse Mozart med alle tænkelige midler, alt imens seerne tryllebindes af den filmiske kunst og sublime musik.

Amadeus er og bliver en sand filmisk triumf. En overdådig periodeskildring og samtidig en hyldest til Mozarts musik. Den er på top-100 over alle tiders bedste film ifølge American Film Institute og vandt otte Oscars ved uddelingen i 1985, bl.a. for Bedste Film (produceret af Saul Zaentz), Bedste Skuespiller (F. Murray Abraham), Bedste Instruktør (Milos Forman) og Bedste Filmmanuskript (Peter Shaffer, som også skrev det oprindelige teaterstykke).

Filmen findes i to klipninger:
  • Original Theatrical Version (1984): ca. 160 minutter
  • Director's Cut (1995): ca. 180 minutter
Hvordan adskiller de to udgaver sig?

Af større ting kan nævnes en helt ny storyline. En del nye scener understøtter Mozarts totale nedtur, da han bliver bremset i sin mulighed for at give privatundervisning, hvilket er et dræbende stød mod hans økonomi og levestandard. Dette er den største hele tilføjelse til filmen. Ellers er der hist og her spredte nye scener, som både uddyber Mozarts karakter og hans omgivelser. Ydermere ser vi et kort, men indsigtsfuldt møde mellem Salieri og Amadeus' hustru Constanze, hvilket fuldt ud forklarer hendes foragt for manden ved filmens slutning.
    Om filmen er bedst i den ene eller anden version, er svært at sige. Enkelte scener kan virke som unødvendigt fyld, der blot gør en meget lang film endnu længere, men mange af de nye ting i Director's Cut har bestemt en forstærkende effekt.
Dennis

Specielt om denne udgivelse:



Limited Collector's Edition Contains:
  • Steelbook in Rigid Slipcase
  • Double-Sided Theatrical Poster
  • 36-page Booklet
  • Costumes of Amadeus Art Card
  • 3x Opera Art Cards
  • 3x Double-Sided Behind-the-Scenes Cards
Specifikationer:
  • Restaureret udgave af den originale biografudgave, som vandt otte Oscars i 1985
  • Den forlængede Director's Cut kan i skrivende stund kun købes på Blu-ray
  • Audio: Engelsk DTS-HD Master Audio 5.1 (+ tysk, fransk, spansk, italiensk)
  • Undertekster: Engelsk, dansk, svensk, norsk, finsk, tysk, fransk, spansk, italiensk m.fl.
Special features:
  • Ny featurette: Amadeus: The Making of a Masterpiece (23:27)
  • 2002 featurette: The Making of Amadeus (60:42)

Brugerne skriver om Amadeus:

Anmeldt af LH, Køge 22. marts 2009
Amadeus, ikke Mozart...
At filmen (og stykket) hedder Amadeus, og ikke Mozart, er der en pointe i. Strengt taget (og det er tydeligere i stykket), så er hovedpersonen Salieri, og temaet Geniet over for Middelmådigheden - ikke en Mozart biografi.
At filmen så har affødt et hav af reaktioner og artikler, har formodentlig medvirket til, at mange flere, ved mere om den historiske Mozart, end før filmen kom.

Anmeldt af Monkeyman, København S 26. juli 2007
MOZART'S LIV
Formans bedste 80'er film. Mesterligt filmet, smukt production design, gode skuespiller præstationer og Mozarts skønne musik.

Anmeldt af Svend Erik, Løkken 24. august 2006
Lang Mozart
Jeg er ikke godt inde i Mozarts historie, men denne films påstande om hans frivolitet bliver, så vidt jeg er bekendt med det, støttet fra mange sider, bl.a. Mozarts korrespondence med sin søster. Filmen er flot og underholdende, fortæller os om vanskelighederne med at blive anerkendt - men tilføjer næppe noget, der ændrer på tilgangen til mandens musik? I hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg kunne sagtens klippe lidt i filmen uden at skænde den alvorligt. Jeg kunne også have fundet en stjerne, der kunne have tegnet komponistens personlighedsnuancer dybere.

Anmeldt af Martin, Stenløse 22. juni 2006
God Forman.
Interessant film, med smuk musik og fabelagtig cinematografi. Historien er desværre noget værre vrøvl, når man tager de historiske briller på. Men filmens centrale omdrejningspunkt, om det universelle geni overfor det trivielle, er så smukt fortalt som noget. Productiondesignet er i top, tidsbilledet upåklageligt og skuespilpræstationerne lige i øjet. Alt i alt en seværdig film.

Anmeldt af Kalle Marx, Esbjerg 19. marts 2006
Ganske god
Enhver der "er til" Mozart ved at denne film og det skuespil den er baseret på er håbløst i strid med virkeligheden, og det har adskillige purister ikke været af vejen for at påpege. Det ændrer dog ikke ved at filmen faktisk er god og underholdende. Skuespillet og instruktion er i top(Tom Hulce som Mozart ser man dog lidt skævt på, til tider), og musikken er meget smart anvendt. Det er også lykkedes at genskabe et usandsynligt charmerende og realistisk Wien anno 1780-1790. Hulce som Mozart kører de typiske "Mozartmyter" langt ud, og det gør resten af filmen også. Især slutningen er baseret på en nærmest hadet myte, i hvert fald hos Mozartpuritanerne. Men som sagt er det stadig en rigtig god film, og så kan det jo faktisk være ligemeget hvor tro den er mod historien.

Anmeldt af René, Åbyhøj 13. september 2005
Stor filmoplevelse
Er enig med CH - og også delvis med Aquinas - i deres anmeldelser af AMADEUS. Filmen er jo en fryd for såvel øjet som øret, og den jo bliver jo ikke just mindre interessant for os musik-interesserede, af at man kan sidde og gøre sig visse iagttagelser i filmen, som ikke er andre forundt. Som f.eks. (som CH også selv er inde på) den opdigtede episode med Salierei ved Mozart's dødsleje, hvor han tager diktat til Requiem'et. Men som teater-drama betragtet fungerer scenen jo helt fint.

Filmen bærer tydeligt præg af, at Milos Forman har gjort sit hjemmearbejde med at skabe en troværdig periodefilm. Detaljerne er i orden - stort set over hele linjen.
Dog virker det alligevel lidt mærkeligt på mig, at en instruktør - der på den ene side lader Tom Hulce modtage undervisning, for at Mozart's klaverspil i filmen skal se ægte ud, og hyrer en af de største autoriteter indenfor historisk dans (landsmanden Frantisek Bonus) til at lave en autentisk koreografi til filmens danseoptrin - så på den anden side vælger at springe over, hvor gærdet er lavest på musiksiden: Man ser musikere spille på gammeldags instrumenter, men den lyd der kommer ud af dem på filmen, stammer altså fra et moderne symfoniorkester. Ikke at det ligefrem ødelægger filmen, men alligevel kunne jeg ikke helt undertrykke lidt skuffelse over, at han ikke havde fulgt koncepetet helt til dørs.

Det er allerede blevet nævnt, at F. Murray Abraham yder en flot indsats i rollen som Salieri, men også Wolfgang's doninerende fader er ret godt fremstillet, og fortjener at blive nævnt - om end der kun er tale om en birolle i filmen. Aquinas fremhæver, at valget af Tom Hulce til hovedrollen er noget nær en katastrofe. Det er selvfølgelig en helt individuel smagssag. Men Milos Forman insisterede jo netop på, at rollen som Mozart SKULLE besættes af et ukendt ansigt, som folk ikke automatisk ville identificere med andre filmroller. Og det tror jeg han gjorde ret i. Kunne man mon i dag forestille sig f.eks. en Leonardo DiCaprio eller en Brad Pitt i dén rolle? Jeg tvivler ...........

Anmeldt af ch, Odense C 13. december 2004
Superb musik; god film
Amadeus formår på fremragende vis at gengive den tid, som Mozart levede i. Som Mozart-fan har jeg dog bemærket visse historiske ukorrektheder i filmen. F.eks. er det ikke korrekt, at Salieri hjalp
Mozart med at fuldføre Requiem'et. Mozart blev ikke færdig med det,
men Mozarts enke, Constanze, fik overtalt Mozarts elev, Süssmeyer
til hemmeligt at færdiggøre værket for at hun kunne få penge for det. I virkeligheden var det en Grev Walsegg der ville dedikere en
dødsmesse (requiem) til sin nyligt afdøde kone. Han bestilte derfor
værket via det mystiske sendebud, som man viser i filmen.
Egentlig forstår jeg ikke, hvorfor Peter Shaffer, der har skrevet stykket Amadeus som filmen er baseret på, har lavet om på virkelighedens historie - den er nemlig mindst ligeså interessant.
Valget af skuespillere til filmen er virkelig godt - også Tom Hulce, som spiller Mozart mener jeg er meget velvalgt. Mozart var et lystigt
gemyt -han elskede f.eks. vitser og punch; men han kunne også være
meget alvorlig og eftertænksom, f.eks. som når han var ved at komponere musik inde i sit hoved.
Mozart, hvis korrekte navn var Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart, blev kun 35 år, men nåede at komponere ca. 1000 musikstykker, hvoraf kun ca. 70 blev opført mens han levede...

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 17. juli 2003
Lidt overvurderet Forman
Tiden har efter min bedste overbevisning vist, at AMADEUS blev modtaget med en begejstring som ikke var helt berettiget. Meget er blevet sagt om valget af Tom Hulce som Mozart, og jeg vil da gerne tilføje mine betragtninger. Det er uhyggelig tæt på at være en brøler af en fejlcasting! Imidlertid har vi jo så F. Murray Abraham som gør et fortrinligt stykke arbejde med sit portræt af Salieri og uden ham ville filmen have været temmelig lunken. Der er dog storhed at spore i mange scener og Forman har jo eminent sans for filmrytme, så AMADEUS er en film som har sat sine spor og tåler gensyn.

Ret din egen anmeldelse af Amadeus - klik her

Start en debat om filmen Amadeus - klik her

Start en debat om denne udgave af Amadeus: Theatrical Cut (Collector's Edition Steelbook) (4K UHD) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45