Udgivet i januar 2001
af MGM/UA
|
16927DVD
/
UPC# 5050070002812 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
|
M-G-M
-
1979
USA
-
Sort/Hvid
-
96 min
|
|
|
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
|
TV-system: PAL
|
Region:
|
|
Oprindelse: England |
|
|
Features: |
|
|
Anamorphic (16:9) |
|
Trailer |
|
Production Notes |
|
Music video |
|
Documentary |
|
Music score |
|
Commentary |
|
Fact track |
|
Interviews |
|
Gallery |
|
Multi-angles |
|
Cast & Crew |
|
Hidden Features |
|
Outtakes |
|
DVD-Rom features |
|
Deleted scenes |
|
Antal plader: 1 |
|
Billedformat |
Lydformat |
Sprog |
Tekster |
Letterbox
|
DD 1.0
|
Engelsk
|
Dansk Engelsk
|
Aspect Ratio |
Kassette |
Pladetype |
Faste tekster |
2,35 : 1 |
Keep Case |
DVD5 |
Ingen
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
|
|
Manhattan
Manhattan er et af Woody Allens mest eminent ironiske, rørende og elegante billeder af moderne forhold, her skildret på baggrund af storbyens fremmedgørelse.
Den 42-årige Manhattan-borger Isaac Davis (Woody Allen) har et job han hader, en smuk 17-årig elskerinde, Tracy (Mariel Hemmingway), som han dog ikke elsker, og en nyligt udsprungen lesbisk ex-kone (Meryl Streep), som han mest af alt har lyst til at dreje halsen om på, fordi hun er ved at skrive en afslørende roman om deres ægteskab. Men alting ændres, da han møder sin bedste vens sexede elskerinde, Mary (Diane Keaton), som han falder for med et brag. Inden for ganske få øjeblikke hopper han i seng med Mary, dropper Tracy og kvitter jobbet, men det er bare begyndelsen på Isaacs jagt på kærlighed og bekræftelse i en by, hvor håndtryk kan være mere intime end sex, og døren til den sande kærlighed - mest ligner en svingdør.
Filmen var i 1979 nomineret til 2 Oscars for Bedste Manuskript og Bedste Kvindelige Birolle (Mariel Hemmingway).
Tekst fra omslag
Specielt om denne udgivelse:
Bemærk: DVD'en er anamorph 16:9, selv om det ikke står på omslaget.
|
|
Brugerne skriver om Manhattan:
|
Anmeldt af
lookalot, København K |
21. oktober 2009
|
|
Woody´s Manhattan |
|
Klassisk Woody. :OD Én af hans bedste!
|
|
|
Anmeldt af
Rasmus, Aalborg SØ |
23. oktober 2005
|
|
Så afgjort et hovedværk... |
|
Manhattan er klart et af Woody Allens hovedværker, omend den ikke når helt samme højder som Annie Hall. Manuskriptet er af vanlig høj klasse, og hertil kommer flot sort/hvid fotografering samt et godt Gershwin soundtrack.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
14. juli 2005
|
|
Hovedværket?! |
|
Har aldrig rigtig helt kunnet forstå hvorfor alle hylder denne film til skyerne. Jeg synes den mister vejret henad vejen efter en fremragende etablering i starten. Men en rigtig god film, måske lidt for selvbevidst omkring brugen af de sort/hvide billeder, men Gershwin´s musik er vel aldrig kommet bedre til sin ret på film end her!
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
19. april 2004
|
|
Allen i widescreen |
|
Woody Allen var jo egentlig stand-up-comedian, hvilket prægede hans første film, der blev usammenhængende og undertiden stærkt forvrøvlede. Med Manhattan begik han en mere sammenhængende og helstøbt film, der sender os gennem den mondæne medieverden i New York. Allen viser os 70'ernes Newyorkere i en række sammenflettede kammerspil, som Gordon Willis vælger at fotografere i widescreen. På den måde får vi en forståelse for, hvorfor den lille, forvirrede sit-com skribent holder så meget af byen. New York er helstøbt og smuk i Allen og Willis skildring, dens mennesker er fragmenterede og forvirrede. Anvendelsen af George Gershwin's kendte temaer som underlægningsmusik kan ses som en poetisk kommentar til personernes sindsstemninger, en lille genistreg, der giver filmen et touch af stumfilm eller film-noir. Allen er til at holde ud i denne film, der blev en af hans få publikumsucesser.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Manhattan - klik her
Start en debat om filmen Manhattan - klik her
Start en debat om denne udgave af Manhattan - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|