Udgivet 31. marts 2009
af Warner Bros.
|
WHV1000038933
/
UPC# 883929020416 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
M-G-M
-
1951
USA
-
Farve
-
113 min
|
 |

|
|
|
Blu-ray pladens specifikationer |
|
|
Oprindelse:
USA
|
Region:
|
|
|
Features: |
|
|
3D |
 |
Trailer |
|
Digital Copy |
|
Music video |
 |
Documentary |
|
Music score |
 |
Commentary |
|
Picture-in-Picture |
 |
Interviews |
|
Gallery |
|
Multi-angles |
|
Cast & Crew |
|
Hidden Features |
 |
Outtakes |
|
Web features |
 |
Deleted scenes |
|
Antal plader: 1 |
|
Billedformat |
Lydformat |
Sprog |
Tekster |
Pillarbox
|
DD 1.0
|
Engelsk Tysk
|
Dansk Engelsk
|
Aspect Ratio |
Kassette |
Pladetype |
Faste tekster |
1,34 : 1 |
Keep Case |
BD50 |
Ingen
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
 |
Søren |
 |
|
|
|
En amerikaner i Paris
Det er pragtfuldt og vidunderligt. Gene Kelly, producenten Arthur Freed, instruktøren Vincente Minelli og alle tiders bedste kreative team skabte ren magi på lærredet med denne film, som er på Det Amerikanske Filminstituts top-100 liste.Kelly spiller en tidligere soldat, som elsker Paris og i endnu højere grad elsker den tillokkende (men forlovede) Leslie Caron, som arbejder i en parfumeforretning og som i øvrigt fik debut på det hvide lærred i denne film. Dansesekvenser til Gershwins sange er et led i Kellys romantiske bestræbelser, og den afsluttende 17 minutter lange ballet, hvor titelsymfonien, de impressionistiske kulisser og Kellys enestående dansetalent går op i en højere enhed, er med til at give denne seksdobbelte Oscar®-vinder status som en af de helt store og tidløse klassikere. "Love is here to stay", synger Kelly. Det samme kan siges om denne film.
Tekst fra pressemateriale
Specielt om denne udgivelse:
- Audio: Engelsk DD1.0 Mono (+ tysk, fransk, italiensk, spansk)
- Undertekster: Engelsk, dansk, svensk, norsk, finsk, tysk, fransk, italiensk, spansk m.fl.
- Bemærk: Indeholder danske tekster, selv om det ikke er nævnt på omslaget!
Special features:
- Kommentarlydspor: Concerto of a Commentary hosted by Patricia Ward Kelly and featuring rare, often previously unheard interviews with Gene Kelly, Vincente Minnelli, Arthur Feed, Alan Jay Lerner, Johnny Green, Saul Chaplin, Michael Feinstein, Preston Ames and Irene Sharaff and new observations by Leslie Caron and Nina Foch
- S'Wonderful: The Making of An American in Paris - spellbinding new documentary about the groundbreaking creation of a musical classic featuring 10 new interviews, including Leslie Caron and Nina Foch
- Vintage FitzPatrick Traveltalks Short: Paris on Parade
- Classic Cartoon: Symphony in Slang
- American Masters career profile - Gene Kelly: Anatomy of a Dancer
- Love Walked In Outtake Song Sequence
- Audio-only: Outtake Songs Gallery and Gene Kelly/Leslie Caron/Johnny Green radio promos
- Theatrical Trailer
|
|
Brugerne skriver om American in Paris, An:
|
Anmeldt af
lookalot, København K |
13. juni 2010
|
|
Leslie viser lår & Kelly skyder bryst |
|
Glimrende Vincente Minnelli musical med Gene Kelly & Leslie Caron i absolut hopla! Modigt med den 17 minutter lange indlagte ballet sekvens! En Klassiker.
|
|
|
Anmeldt af
René, Åbyhøj |
30. marts 2009
|
|
's Marvellous! |
|
Musicalfilmen "An American in Paris" henter sin titel fra George Gershwin's koncert-ouverture af samme navn. Og amerikaneren i Paris er her Gene Kelly - en kunstmaler uden videre succes - som dog trives fint i byernes by, stort set uden en sous på lommen. Han bor øverst oppe på kvisten i et lille hummer (ja, man er vel en ægte fattig kunstner). Og et par etager længere nede bor så en amerikansk koncertpianist (Oscar Levant), som opholder sig i Paris på et legat - muligvis for at studere komposition. Han forsøger også at komponere lidt på en klaverkoncert, men der sker ikke rigtig nogen fremskridt. I en dagdrømmer-sekvens kører han til gengæld rigtig med klatten i koncertsalen, i en sats af Gershwin's Piano Concerto in F. Lidt sjovt at se ham i rollen som både solist, dirigent, samt et større udvalg af orkestermusikere.
Oscar Levant er så til gengæld en sikker garant for, at der i løbet af filmen næsten altid er en klaverspiller ved hånden, når Gene Kelly lige spontant får lyst til at bryde ud en Gershwin-sang eller tre. For hele filmen og dens skitseagtigt tynde handlingsforløb er i virkeligheden bare en god undskyldning for at præsentere os for et varieret udvalg af komponisten George Gershwin's uforlignelige sange og musikstykker i parisiske omgivelser. Så hvis man godt kan lide musikken, og ikke føler sig skræmt fra vid og sans, ved tanken om sidst i filmen at skulle være tvangsindlagt til se på en ca. 15 minutter lang sekvens, hvor Gene Kelly stepdanser - og sammen med Leslie Caron også balletdanser - sig igennem Gershwin's orkesterstykke "An American in Paris", så er denne musicalfilm såmænd en udmærket omgang søndageftermiddags-underholdning.
Men både synd og skam, at de åbenbart ikke havde mulighed for at filme den i Widescreen. Og at lydsporet kun er i mono.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
25. december 2004
|
|
Eskapisme-zenit |
|
Klassisk Gene Kelly-fluff med en række klassiske Gershwin-sange, heriblandt "I got rhytm". Rigtig god eftermiddagsfilm! Og man kan sige hvad man vil om Kelly, men danse og ironisere det kunne han!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af American in Paris, An - klik her
Deltag i debatten om
filmen
American in Paris, An - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: American in Paris, An |
Thomas Aquinas
Se alle titler her
|
Sendt 2009/03/30 19:15:56
IP:
Logget
|
|
|
An American in Paris
Hej René! Jeg ved ikke om det var muligt før 1953 at optage film i større format. Den første CinemaScope-film kom i 1953, men det er da muligt at teknikken var på plads tidligere end da?
|
|
René
|
Sendt 2009/03/30 22:33:31
IP:
Logget
|
|
|
CinemaScope
Aha! Ja, det kunne da selvfølgelig være forklaringen på det. 
Jeg så filmen "Gigi" fra 1958 først, som jo er i bredformat, og umiddelbart derefter "An American in Paris", som ikke er. Og tænkte slet ikke på, at teknologien måske endnu slet ikke var til Widescreen-produktioner, blot sølle syv år tidligere.
|
|
Svend Erik
|
Sendt 2009/03/31 09:24:10
IP:
Logget
|
|
|
Bredformat(er)
Nu kaster jeg mig ud i snakken uden at være 100% konstitueret i forhold til temaet. Den gængse filmhistorie vil vide, at anamorfoten er en fransk opfindelse fra 1920'erne, som blev raffineret og gjort anvendelig på Fox, der producerede to CinemaScope film i 1953. Først "How to Merry a Millionaire" og dernæst "The Robe". De udsendte imidlertid først "The Robe" fordi den var mest spetakulær og bedst kunne tage kampen op mod TV's 1,33:1.
Men allerede Abel Gance arbejdede med bredformat i 1927, hvor hans "Napoléon Bonaparte" viste scener optaget med 3 kameraer og fremvist synkront med tre projektorer. Det må have været et syn.
Så vidt vides blev der arbejdet med bredformat på en anden måde - og den anvendes faktisk endnu - nemlig ved at optage i academy-format, afmaske i projektoren og således vise billedet i bredformat. Denne proces er - vistnok - benyttet før 1953 i visse amerikanske biografer. Den gode Kubrick benyttede den konsekvent. Fordelen var, at man kunne have mikrofoner og andet udstyr dinglende i billedtoppen og blot skære dem af ved maskering i projektoren. Det gav et skarpere bredformatbillede end scinemascopeformatets anamorfoter kunne producere. Masser af film, som instruktør og fotograf havde intenderet vist i bredformat, er blevet vist i academy, fordi de er blevet distribueret kritikløst til biografer, der ikke vidste bedre eller ikke havde projektorer, der kunne afmaskes. Jeg har personligt grebet en operatør i at vise film med ukorrekt afmaskning, Der opstår faktisk samme type problemer med overspilning til DVD! Fordi der hersker stor forvirring på området.
|
|
karlsmart
|
Sendt 2012/06/23 16:10:22
IP:
Logget
|
|
|
Info vedr. Blue-ray udgaven fra USA
Region: all, har danske undertekster.
|
|
|
Start en debat om denne udgave af American in Paris, An (Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|