På grænsen af sandheden
Joint Security Area (JSA) er et følsomt område mellem Nord- og Sydkorea, skarpt overvåget af begge parter. Der er spændinger i luften, og en konflikt kan bryde ud når som helst. Skud lyder i natten. To nordkoreanske soldater findes dræbt på deres post. En sydkoreansk soldat bliver fundet, da han forsøger at humpe tilbage til sin egen side. Syd påstår at soldaten blev kidnappet og skød sig fri, mens Nord siger at handlingen var fuldstændig uprovokeret. Den schweiziske Major Jean får til opgave at efterforske sagen. Hendes schweiziske status gør hende neutral i forhold til de to lande, mens hendes koreanske rødder giver hende indgående kendskab til spændingerne i området. Ordren fra hendes overordnede er klar: Det er vigtigere at finde en løsning, der kan stille alle tilfredse, end det er at finde sandheden. “Your ultimate goal is to remain perfectly neutral”, som han siger. Det er selvsagt ikke nemt, specielt ikke da sandheden om den ømtålelige situation går op for hende.
Det er vigtigt at understrege, at JSA ikke er en actionfilm i modsætning til hovedparten af de asiatiske film, vi stifter bekendskab med. JSA starter i stil med A Few Good Men, men glider hurtigt over i et sløvere tempo. Filmen giver sig tid til at tegne et nuanceret billede af situationen og de ulykkelige skæbner, der hænger fast i årtiers had ude af stand til at se, at løsningen på deres problemer er lige foran næsen på dem. Da det går op for een, hvad det er for et ærinde, instruktøren Chan-Wook Park er ude i, kan man ikke lade være med at få fornyet respekt for filmen. Netop fordi historien udspiller sig i brudstykker, kan det være svært at holde styr på, hvem der er hvem, fordi de ligner hinanden så meget (crewcut og ens uniformer). Det gælder om at holde tungen lige i munden.
David
|