Udgivet 16. august 2018
af Nordisk Film
|
2366331
/
UPC# 5708758722681 |
|
|
Udgået
Det er ikke længere muligt at bestille denne udgave.
|
|
|
 |
DreamWorks
-
2017
USA
-
Farve
-
116 min
|
 |
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
PAL
|
Region:
|
Oprindelse:
Danmark
|
Med danske tekster
|
Tekster: |
Dansk Norsk Svensk Finsk
|
|
Sprog: |
Engelsk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
The Post
I 1971 blev de såkaldte Pentagon Papers lækket af analytikeren Daniel Ellsberg. De dokumenterede, hvordan den amerikanske regering systematisk havde løjet over for offentligheden om Vietnamkrigen. Da journalisterne på Washington Post får fat i disse papirer, står de overfor nogle hårde beslutninger. Hvis informationerne bliver offentliggjort, kan det true avisens eksistens. Ejeren Katharine Graham og redaktøren Ben Bradlee må vurdere, om de tør satse Washington Posts fremtid i forsøget på at trække sandheden ud i lyset.
David
|
|
Brugerne skriver om Post, The (Tom Hanks):
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
1. april 2019
|
|
Vietnam-hemmeligheden |
|
Historien om Pentagon-papirerne står ikke lige så klart i erindringen som Watergate-skandalen, hvilket måske ikke er så mærkeligt, men nu er der så endeligt lavet en Hollywood-film om begivenhederne i 1971, og det er faldet rimeligt heldigt ud. Takket være relativt stram historiefortælling, en række gode skuespillere der koncentrerer sig om netop at formidle deres karakters rolle i sammenhængen, samt en flot og fyldig billedside af Zaminski, lykkes det Spielberg at skrue en både spændende og informativ film sammen. Det er ikke "All the President's Men", men dén film er også umulig at matche. Det har formentlig heller ikke været instruktørens ærinde, men derimod blot at slå fast, at der er ikke noget der står over ytringsfriheden, når det gælder om at informere offentligheden om magtbastionens hemmeligheder, navnlig ikke når det er almindelige mennesker, der betaler prisen for mørklægningerne. Det var sandt dengang, og det er det stadig. Filmen er båret af en stilfærdig moralsk rankhed som er usædvanlig for Spielberg, der ellers ofte er taget i at smøre alt for tykt på, så måske han er blevet mere fast i sine anskuelser i sit livs efterår. Hanks og Streep gør det selvfølgelig godt, men deres afgørende konfrontation kunne måske godt have fyldt lidt mere. Det er imidlertid faktisk siderollerne, der er de mest interessante i filmen, herunder Bob Odenkirk og Bradley Whitford, mens Bruce Greenwood godt nok ligner Robert McNamara så man tror, at det er løgn, men til gengæld ikke får tilstrækkeligt med plads til at skildre den komplicerede mand. Men Spielberg har skullet vælge sit tyngdepunkt med stor nøjagtighed, for ellers var filmen enten blevet for lang eller havde manglet fremdrift, og det er bevægeligheden i afviklingen, der i sidste ende skaber filmen; den er virkelig både ret spændende og underholdende og skal selvfølgelig ses igen.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
27. april 2018
|
|
Ytringsfrihed |
|
I en tid hvor pressefriheden er under angreb i både øst og vest og fra snart sagt politikere af enhver observans, har Spielberg fundet det på sin plads at ridse pressens opgave op. “Pressens opgave er at beskytte de regerede, ikke de regerende”. Med vanlig sans for at bevare fokus, at forenkle tingene og blande sagen og følelserne i et ægte mainstreamforhold får han mixet en absolut seværdig film. Det får han stor hjælp til at både Meryl Streep og Tom Hanks, ja hele striben af medvirkende. Billederne er typisk Spielberg og scoren typisk Williams. Gadebillederne er ført konsekvent tilbage for at opnå den korrekte tidsscene, og der er flotte, nostalgiske billeder af avismaskineriet. Det er usikkert, hvor ofte filmen skal nydes, men mindst en gang mere, for den fyldige dialog fanger man ikke i første hug.
|
|
|
Anmeldt af
Extract, Dyssegård |
12. april 2018
|
|
The Pentagon Papers |
|
I begyndelsen af 70'erne er The Washington Post en lille lokalavis i Washington D.C., den store histore er Nixons datters bryllup, men The Post er blevet udelukket, fordi deres reporter gatecrashede hendes forlovelsesparty. Alligevel skaffer de billeder fra brylluppet, men samme dag er der en meget større historie i den store konkurrent, The New York Times: En lækage af dokumenter, der afslører, at amerikanske præsidenter i gennem årtier har ført folk bag lyset med hensyn til udsigten til at vinde vietnamkrigen. Det går hverken værre eller bedre, end at Times får fogedforbud mod at publicere flere dokumenter fra rapporten, men The Post er ikke ramt af forbuddet og finder kilden til lækagen. Meryl Streep spiller den autodedakte chefredaktør, der er ved at få sin avis børsnoteret og en dokumentlækage med efterfølgemde fogedforbud og søgsmål kunne spænde ben og chefredaktøren risikerer en tur i brummen for foragt for retten, så der er meget på spil. Men de gode historier vælter ud af rapporten, som en tænketanksanalytiger har smuglet ud fra sin arbejdsplads. Steven Spielberg viser sig endnu engang som en udmærket fortæller, men filmen har sentimentale stunder, hvor den går i stå. Det er dog kun Streep, der for alvor formår at brænde igennem, det øvrige cast af kendisser virker for anonymt. Af en eller anden grund tror jeg ikke filmen har så forfærdeligt mange slidlag i sig og fra Speilbergs hånd er det lidt af en skuffelse.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Post, The (Tom Hanks) - klik her
Start en debat om filmen Post, The (Tom Hanks) - klik her
Start en debat om denne udgave af Post, The (Tom Hanks) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|