Udgivet 30. maj 2022
af British Film Institute
|
BFIB1449
/
UPC# 5035673014493 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
1964
Frankrig
-
Farve
-
113 min
|
 |

|
|
Blu-ray pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
England
|
Region:
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk
|
|
Sprog: |
Fransk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
La Peau Douce
François Truffaut har instrueret denne film om den midaldrende redaktør Pierre, der lever i et lykkeligt ægteskab med sin kone Franca, som han har en datter med. Under en flyrejse betages han af den unge stewardesse Nicole. Parret indleder en affære, og efterhånden begynder Franca at ane, at hendes mand er utro. Da hun endelig skrider, beder Pierre Nicole om at gifte sig med ham, men hun siger nej. Så prøver Pierre at vende tilbage til sin kone.
|
|
Brugerne skriver om Soft Skin, The:
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
23. september 2014
|
|
La peau douce |
|
Ikke så storslået modtaget i 1964, som dens senere ry ellers kunne rejse forventning om, må "Silkehud" alligevel anses for en af hjørnestenene i Truffauts righoldige produktion. Uden at være en film noir fremstår filmen mørk og thrillerinspireret. Dens midterakt giver, komediepræget til trods, tydelige antydninger af mesterens optagethed af forbilledet Hitchcock. Dermed fremtræder filmen også helt anderledes end Truffauts foregående film, hvilket sikkert har forvirret en del af datidens kritikere. Især i etableringsfasen sætter instruktøren cineastiske aftryk, der helt tydeligt positionerer værket som ny Nouvel vaque, selvom flere samtidige kritikere talte om, at filmen markerede bølgens endeligt.
Filmen omtaltes og omtales oftest som en thriller om utroskab, hvilket da også uomtvisteligt er dens ydre fremtrædelse. I realiteten er der dog snarere tale om en kras satire om det franske borgerskabs diskrete charme og et udtryk for Truffauts pessimistiske og klaustrofobiske syn på parforholdet. Truffaut har valgt den pæne, næsten intetsigende Jean Desailly med dejfjæs og perfekt siddende hår (i modsætning til Jean-Pierre Leauds uregerlige frisure) som sin pæne, vege og ubeslutsomme repræsentant for borgerskabet. Han stilles overfor to kvinder. Den levende, udtryksfulde, kompetente og varmblodige hustru Franca i Nelly Benedettis skikkelse og den kun halvt så gamle smukke men udtryks- og indholdsløse dukkepige Nicole, perfekt personificeret af Francoise Dorleac. Pierre har et godt etableret ægteskab, så hvad skal han med sit sidespring? Truffaut lægger ikke skjul på, at Pierre ikke aner, hvad han vil med pigen - og for så vidt heller ikke med sin kone. Nicole er betaget af Pierres berømmelse, hun sender ham tydelige signaler om sin interesse, og herfra tager Pierres pænhed over og styrer resten af handlingen - direkte mod faldet. Det er pænhed, der får Pierre til at svigte Nicole på en foredragstur til Reims. Det er pænhed, der får ham til at ringe til Franca og dermed røbe sit sidespring. Og det er driften mod pænhed, der får Nicole til at forlade ham. Satiren virker indædt. Den bliver ikke bare en del af Truffauts opgør med borgerskabet men en del af Nouvel vaques opgør med det. Den noble Jean Desailly, hentet fra borgerskabets pæne teaterscene, sendes symbolsk bagbundet ned ad brættet.
Filmen låner sine stemninger fra Hitchcock, Melville og film noir, men er ingen af delene, end ikke pastiche. Den er sin egen og dens sprog står i dag som et væsentligt og meget efterlignet bidrag til europæisk films udvikling.
|
|
|
Anmeldt af
Borgen, København NV |
1. juni 2005
|
|
Fremragende skildring af ægteskabets mørke side. Utoskab er emnet, som filmen tager op, og skildrer et ægteskab som er ved død på grund af mandens affære med en yngre kvinde. På eller anden måde indeholder filmen en form for undergangsstemning for man fornemmer fra start at noget vil gå galt, og mon ikke om det også sker! Fremragende skildring af mennesket
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
15. maj 2003
|
|
Silkehud |
|
Emnet utroskab har vel været omdrejningspunktet for utallige film, men næppe så trist og tragisk skildret som i denne film af Francois Truffaut. Et hovedværk i hans produktion er dens historie om bristede illusioner og sårede sind, og hvilke konsekvenser det kan få. En blændende film, kendetegnet bl.a. ved hans brug af musikken som her i særlig grad følger tematikken!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Soft Skin, The - klik her
Start en debat om filmen Soft Skin, The - klik her
Start en debat om denne udgave af La Peau Douce (Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|