Udgivet 22. oktober 2018
af Signature Entertainment
|
SIG604
/
UPC# 5060262856970 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
2017
Tyskland
-
Sort/Hvid
-
118 min
|
 |

|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
PAL
|
Region:
|
Oprindelse:
England
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk
|
|
Sprog: |
Tysk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
Kaptajnen
2. verdenskrig er stadig et skræmmende vidnesbyrd om, hvad krig, frygt og had gør ved os. The Captain udspiller sig i de sidste uger af krigen og er baseret på virkelige hændelser, men den rystende historie har også mange nutidige og universelle paralleller. En deserteret tysk soldat falder over en efterladt kaptajnsuniform. Bevidst om, at det er hans bedste chance for at overleve, tager han identiteten på sig, og inden længe udfylder han rollen som nazikaptajn med uhyggelig overbevisning.
|
|
Brugerne skriver om Der Hauptmann (aka The Captain):
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
28. oktober 2021
|
|
Mænd i uniform |
|
Selvom handlingen er henlagt til Tyskland i de sidste måneder af 2. verdenskrig, så handler filmen egentlig ikke om selve krigen, men snarere om de strategier mennesket må ty til, hvis det selv skal overleve i infernoet. Dette betyder imidlertid ikke, at alle kneb gælder og her er det at filmens tema for alvor begynder at trænge igennem: offeret kan i løbet af kort tid og ganske umærkeligt selv blive bøddel og det har kun sig selv at stille til ansvar. Filmen kommer derfor til dybest set at handle om personligt ansvar over for kollektivets knusende logikker, der ikke levner plads til individet overhovedet. Men det ændrer ikke på det personlige ansvar for egne handlinger. Det kan synes billigt over 70 år senere at postulere hvad man dengang skulle have gjort, men filmen fremstår som nævnt også mere som en allegori over begrebet ansvar i det hele taget, og derfor virker det også lidt uklædeligt at den stigende højreradikalisering i nutidens Europa skal inddrages til sidst. Tematisk begynder filmen derfor at sveje en anelse, men den er godt lavet, velspillet og den sort/hvide billedside er med til at fastholde tilskuerens interesse usvækket igennem næsten to timer. Filmen skal genses.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
19. februar 2020
|
|
Er det kun nazismens ækle ansigt? |
|
Robert Schwentke, som vi kender fra nogle hollywoodproduktioner (bl.a. “Red”), træder i karakter med denne antikrigs, antinazistiske advarsel til vores nutid, om hvilken retning tingene i uheldigste fald måtte tage, hvis vi ikke alle er opmærksomme. Filmen er forklædt som krigsfilm og foregår i WWII’s sidste dage. Den handler om den risiko, vi udsætter os for, hvis vi af bekvemmelighedshensyn lader stå til og forlader os på autoriteter og deres forskellige fremtrædender, f.eks. uniformer. De sort/hvide billeders skønhed danner en understregende kontrast til filmens absurde og sine steder voldsomme handling. Selvom fortællingens tråde rækker helt frem til nutiden med bud på hvorledes højreradikalisme næres i Europa, er filmen i høj grad en analyse af nazismens inderste væsen og hvordan det kunne gå så galt i 30’erne og 40’erne. Rollerne er godt besatte, fotograferingen fornem og klipningen giver filmen en god rytme. Der er tale om godt håndværk. Desværre strækker Schwentke hver for sig de 3 akter lidt for langt, hvilket afstedkommer nogle lidt langstrakte momenter ind imellem. Men seværdigt tag på WWII-genren.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Der Hauptmann (aka The Captain) - klik her
Start en debat om filmen Der Hauptmann (aka The Captain) - klik her
Start en debat om denne udgave af Captain, The (aka Der Hauptmann) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|